کد مطلب: ۹۰۱۸۸۶

عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس:

برای تجارت جهانی باید شنبه‌ها تعطیل شود

برای تجارت جهانی باید شنبه‌ها تعطیل شود

روز گذشته لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این لایحه موافقت کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس تصمیم عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به صورت دو‌شوری بررسی می‌شود و بر این اساس روز گذشته کلیات این لایحه به تصویب رسید و جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. آن‌طور که نمایندگان عضو کمیسیون اجتماعی می‌گویند بعید است که قبل از پایان سال جزئیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین این لایحه سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و البته بعید به نظر می‌رسد تصویب آن به عمر مجلس یازدهم قد دهد. 

ناعدالتی در تعطیلات

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس، گفت: ما در ایران، هم بیشترین و هم کمترین تعطیلات را داریم. شهرستان‌ها که پنج‌شنبه‌ها تعطیل نیستند کمترین تعطیلات دنیا را دارند و شهرهایی مانند تهران که پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند، بیشترین تعطیلات دنیا را دارند. بنابراین یک نا‌عدالتی در این خصوص شاهد هستیم. او افزود: رهبری چند مرتبه ساماندهی تعطیلات را خواستند که این موضوع بسیار مهم است. ما برای اینکه بتوانیم تعطیلات را ساماندهی کنیم ابتدا باید درخصوص تعطیلات آخر هفته در کل کشور عدالت ایجاد کنیم. در نوروز ۲۰ روز کشور تعطیل می‌شود و به اقتصاد ضربه وارد می‌کند، مورد دیگر هم به دلیل این است که ما سه نوع تعطیلات داریم و مورد اول تعطیلات مذهبی است که به تاریخ قمری است، تعطیلات شمسی هم وجود دارد؛ در این شرایط بین‌تعطیلین هم به وجود می‌آید که غیر‌قابل پیشگیری است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری در خصوص افزایش تعطیلات آخر هفته را دو‌شوری کردیم به این دلیل که لایحه رای بالایی بیاورد و نمایندگان بیشتری را ترغیب به رای دادن کند. علاوه بر این لایحه برای بار دوم به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد تا چکش‌کاری شود. بنابراین به نظر می‌رسد لایحه افزایش تعطیلات از امروز در کمیسیون اجتماعی بررسی شود. ابوترابی با اشاره به لزوم انتخاب شنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته، تصریح کرد: تمام کشورهای اسلامی جمعه و شنبه را تعطیل کردند. اگر ما به دنبال افزایش صنعت گردشگری، توریسم علمی و درمانی و مراودات جهانی و تجارت جهانی هستیم؛ باید تعطیلاتمان مانند همه کشورهای اسلامی جمعه و شنبه باشد. تنها جمهوری اسلامی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است، اما همه کشورهای اسلامی روزهای جمعه و شنبه تعطیل هستند تا میزان تفاوت تعطیلاتمان با دنیا یک روز کاهش یابد. او یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم در جلسه علنی امروز سه‌شنبه لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مورد بررسی قرار گیرد.

 ویکند دو‌روزه باید برای همه باشد

همچنین علی بابایی‌کارنامه، عضو کمیسیون اجتماعی‌ گفت: من با پیش‌فرض دولت در لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری مخالف بودم. ما تکلیف را باید روشن می‌کردیم و تعطیلات را جمعه و شنبه اعلام می‌کردیم. در حال حاضر جمعه و شنبه تعطیل است و نیازی نیست که مجلس برای آن قانون‌گذاری کند. بنابراین دولت این اختیار را داشت و نیاز به قانون نبود. او افزود: ما باید کاهش ساعت کاری در طول هفته به ۴۰ ساعت را قطعی می‌کردیم و دو روز تعطیلات آخر هفته را نیز تعیین می‌کردیم. به همین دلیل مجلس به جمع‌بندی نرسید که به این موضوع رای دهد. من نمی‌دانم دولت چرا این لایحه را به مجلس داده است. قرار بود دو روز تعطیلات به صورت قطعی و در قالب ۱۶۰ ساعت کاری در ماه مشخص شود و این تعطیلات برای همه باشد و نمی‌شود که تعطیلات برای بخش دولتی باشد اما بخش خصوصی دو روز تعطیل نباشند و این مغایر اصل سوم قانون اساسی است. این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد تصمیم نهایی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس یازدهم به تصویب برسد چون دو‌شوری است و با توجه به اینکه باید در کمیسیون اجتماعی ابتدا بررسی شود و سپس به صحن علنی ارسال شود، به عمر این مجلس برسد.

ویکند دو‌روزه در مجلس یازدهم نهایی می‌شود

سید‌کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اظهار کرد: هدف ما این بود که با توجه به بررسی‌هایی که در کمیسیون اجتماعی شده بود افزایش تعطیلات آخر هفته قطعی شود. اما با توجه به استدلال‌هایی که مخالفان می‌آوردند و نظر هیات‌رئیسه مبنی بر اینکه لایحه افزایش تعطیلات نیاز به بررسی بیشتر دارد، این لایحه به صورت دو‌شوری بررسی می‌شود و قرار بر این شد که جزئیات در کمیسیون اجتماعی بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.  او ادامه داد: افزایش تعطیلات آخر هفته روال و تجربه موفقی است که در دنیا انجام شده و نیاز بود که در کشور ما نیز برای آن برنامه‌ریزی شود. استدلال اینکه کاهش ساعات اداری موجب کاهش بهره‌وری می‌شود نیز استدلال منطقی و علمی نیست و در جایی هم ثابت نشده است. در نهایت با توجه به ارجاع لایحه افزایش تعطیلات به کمیسیون اجتماعی، این لایحه در اولین جلسه کمیسیون اجتماعی بررسی و سپس به صحن ارسال می‌شود.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که این لایحه قبل از پایان سال تصویب شود. اما احتمالا لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس یازدهم نهایی می‌شود. این عضو کمیسیون اجتماعی در خصوص چرایی بررسی دو‌شوری لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته تاکید کرد: ما اختیار انتخاب دومین روز تعطیلات آخر هفته را به دولت دادیم و دولت می‌تواند در  این خصوص تصمیم‌گیری کند. در خصوص جزئیات دیگر این لایحه نیز بعید است که تغییراتی در صحن کمیسیون اجتماعی صورت بگیرد. استدلال‌هایی که برای تصویب لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح می‌شد محکم‌تر از استدلال‌های مخالفان این لایحه است، بنابراین به نظر می‌رسد این لایحه در مجلس به تصویب می‌رسد.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.