فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۲۲۰

ارمکی، جامعه شناس: این چه مرضی است که مسئولین متخصص همه چیز هستند؟/ جامعه شناس باید شجاع باشد

ارمکی، جامعه شناس: این چه مرضی است که مسئولین متخصص همه چیز هستند؟/ جامعه شناس باید شجاع باشد

این جایزه به صورت دو سالانه به منظور پاسداشت اندیشه ها و تلاشهای فریده ماشینی در مطالعات زنان با همت موسسه بانوی مهر و موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و همکاری انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار می گردد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فریده ماشینی پژوهشگر فعال حوزهٔ زنان و عضو شورای مرکزی جبههٔ مشارکت اهتمام ویژه ای نسبت به تقویت و توسعه نهادهای مدنی به ویژه در حوزهٔ زنان و جوانان داشت.

در این موضوع از دغدغه‌های اصلی او بود، از او چهارجلد کتاب و ده‌ها مقاله و طرح‌های پژوهشی‌ بر جای مانده است و هر ساله جایزه ای به پاس گرامی‌داشت خاطر ایشان به افراد برگزیده‌ای که در این حوزه‌ها فعالیت داشته‌ و آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار جماران، امسال نیز این مراسم برگزار شد.

تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران به عنوان اولین سخنران مراسم با انتقاد از اظهارات غیرتخصصی برخی مسئولان گفت: این چه مرضی است که همهٔ مسئولین و مدیران کشور به آن دچار شده اند که متخصص همه چیز هستند؟! ما برای رسیدن به چالش‌های اساسی، خصوصاً در حوزهٔ زنان و خانواده باید از اظهار نظرهای غیرتخصصی در این زمینه اجتناب کنیم.

وی افزود: جامعه‌شناس باید پیش از هرچیزی یک ویژگی داشته باشد و آن‌هم شجاعت است، شجاعت به معنای خضوع برابر حقیقت. در بحث زنان هم باید خضوع پذیرفتنِ واقعیتِ موضوع زن را در جهان ایرانی در یک متن فرهنگی و تاریخی داشته باشیم.

ارمکی به موضوع طلاق اشاره کرد و گفت: چه کسی گفته طلاق موضوع اساسی آسیب شناسی جامعه ایرانی‌ست؟! چالش اساسی بیشتر ازدواج است تا طلاق! مسئلهٔ بنیادی کشور (در حوزهٔ خانواده) ازدواج هست که ما آن‌را درست نفهمیده‌ایم.

او با بیان این که امروزه زن‌های ایرانی در مجلس مثل مردها و بعضاً از مردان رادیکال‌تر هستند، گفت: حفظ زن در خانه و به حاشیه بردن او و فقط و فقط به دید تولید کننده نسل به او نگریستن و نه غیر از این، اساساً اشتباه است؛ پس باید در پی عبور از این موانع باشیم و این نگاه که زن را جنس دوم ببینیم که منجر به بروز نابرابری در سطح اجتماعی می شود را کنار بگذاریم.

عباس عبدی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود او گفت: سیستم سیاسی ایران مسأله زنان را نپذیرفته، واقعیت‌ها را نمی‌بیند و با آن مواجه نمی‌شود؛ در حالی که تنها راه حصول راه حل، پذیرش واقعیت است. رویکرد حاکم به پوشش زنان و فرزندآوری نتیجه عکس داده، زیرا نظام اساساً واقعیت‌ها را نمی‌بیند و قبول نمی‌کند و خود را فراتر از واقعیت می‌پندارد.

وی افزود: علی‌رغم این که بیش از صد سال از تصویب قانون مدنی در ایران گذشته است، جامعه و قوانین ما برای یک لحظه هم کوچکترین شباهتی با جوامع غربی ندارد و جامعهٔ امروز هم شباهتی به جامعهٔ صد سال پیش ندارد.

عبدی در پایان گفت: «وقتی واقعیت را می‌پذیرید سعی می‌کنید بهبودش ببخشید اما هرچه بیش‌تر جلوی واقعیت ایستادگی کنید فقط خودتان را فرسوده می‌کنید. واقعیت خواست خداست.»

در ادامه مراسم بیانیه کمیته داوران قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: حمد و سپاس خداوند متعال را که در مسیر ارج نهادن به تلاش های محققان و پژوهشگران و اندیشمندان کشور هم اندیشی نموده ایم . نظر به اهمیت ارتقای جایگاه زنان از طریق سرمایه‌گذاری های علمی در بستر مطالعات زنان و نیز ارائه راهکارهای عملی و کاربردی از سوی پژوهشگران و صاحب نظران کشور، ضمن بزرگداشت یاد و نام بانوی قران پژوه ، کارشناس ارشد مطالعات زنان و مدافع ارزشمند حقوق زنان، زنده یاد فریده ماشینی دبیرخانه جایزه مطالعات زنان مفتخر است تا در دومین دوره خود با تاکید بر سه بخش مطالعاتی و کنشگری شامل:

بخش اول = معرفی آثار و تالیفات برگزیده :

بخش دوم = بخش تحقیقات و مطالعات زنان :

بخش سوم = اشخاص و کنشگران فعال حوزه زنان :

داوری و ارزیابی نماید .

از همین رو، هیأت داورانِ تعدادی اشخاص حقیقی و حقوقی را ضمن بررسی آثار علمی و فرهنگی بر جای مانده از ایشان مورد داوری قرار داده تا به بهترین آثار شایسته که در بازه زمانی بهمن 1402 تا اردیبهشت 1403 به دبیرخانه رسیده و در قالب کتاب، رساله دکتری، پایان نامه کارشناسی ارشد، گزارش سیاستی و مقاله به نگارش درآمده بود مورد داوری قرار دادند و آثار متناسب با نظام مسائل ساختاری، سیاستی، فرایندی و اجرایی حوزه میان رشته ای مطالعات زنان حائز کسب امتیاز به عنوان اثر برگزیده این بخش ها معرفی شوند..

البته طراحی چنین جایزه هایی زمینه ساز موثری برای گستره کمی و کیفی آثار برجسته برای دوره های بعدی خواهد بود تا به دغدغه پژوهشی جدی از سوی پژوهشگران در این حوزه منجر بشود، لذا امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته در دبیرخانه جایزه، گام های مهمی در بدنه دانشگاهی و پژوهشی و اجرایی در سال های پیش رو برداشته شود.

در پایان، ضمن توصیه به توسعه فعالیت های علمی پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان، آرزومندیم که چنین جوایزی میدان را برای ورود پژوهشگران به این حیطه بگشاید و گامی موثر در مسیر ارتقای جایگاه زن ایرانی در جهان معاصر باشد.

 کمیته داوری با تشکر از اشخاص و نهادهای فعال در حوزه زنان برگزیدگان دومین دوره فراخوان فریده ماشینی در مطالعات زنان را به شرح زیر اعلام می دارد:

بخش اول = معرفی آثار و تالیفات برگزیده :

 1- کمیته داوری با تقدیر از همه نویسندگان و محققان و اندیشمندان گرامی که آثار ارزشمندی را به قلم تحریر درآورده و به دبیرخانه جایزه ارسال نموده اند که همگی قابل تقدیر می باشند؛ اما با توجه به محدودیت و محوریت فراخوان اعلام شده، آثار و تحقیقات و تالیفات حضرت آیت الله العظمی صانعی را که توسط موسسه فقه الثقلین انتشار یافته است را شایسته تقدیر می دا ند و از جناب حجت الاسلام و المسلمین میثم صانعی فرزند گرانقدر ایشان و مدیرعامل موسسه، با اهداء لوح تقدیر و تندیس جایزه فریده ماشینی در مطالعات زنان سپاسگزاری می نماید.

2- همچنین کمیته داوری از محقق و استاد حوزه و دانشگاه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مهریزی، به دلیل انتشار بیش از 17 عنوان کتاب در حوزه امور زنان به ویژه کتاب های آسیب شناسی حجاب و زنان و نواندیشی دینی و سیر تطورات اندیشه امام خمینی در امور زنان تقدیر نموده و با اهداء لوح تقدیر و تندیس جایزه از ایشان قدردانی می نماید.

3- کمیته داوری سرکار خانم لیلا فلاحتی، محقق و نویسنده و مترجم کتاب های زنان در آموزش عالی را شایسته تقدیر می داند و ضمن سپاسگزاری از سایر محققان جایزه تالیفات برگزیده را به خانم لیلا فلاحتی تقدیم می دارد.

بخش دوم = بخش تحقیقات و مطالعات زنان :

کمیته داوری ضمن سپاس وتشکر از همه پژوهشگران و محققان حوزه امور زنان آثار زیر را به عنوان آثار برجسته انتخاب و معرفی می نماید:

1-در بخش تحقیقات دانشگاهی در قالب پایان نامه های ارشد و دکتری که خوشبختانه آثار فراوانی به دبیرخانه رسیده بود، کمیته داوری ضمن تقدیر از همگان ، پایان نامه دکتری سرکار خانم دکتر معصومه ریعان را به عنوان پایان نامه برگزیده و ایشان را شایسته یک لوح تقدیر و نشان جایزه می داند.

2- در بخش تحقیقات اجتماعی، ضمن تشکر از آثار دریافتی که متنوع و قابل تقدیر است، تحقیق ملی جناب آقای رحمانی با عنوان الزامات قانونی حجاب درافق 1411 را شایسته تقدیر دانسته و با اهداء لوح تقدیر ونشان جایزه از ایشان قدردانی می شود.

3- کمیته داوری همچنین با ارزیابی تحقیقات دریافتی در حوزه مسائل زنان با محوریت حجاب را با توجه به تحقیق انجام شده توسط گروه پژ وهشی زیر نظر جناب آقای سید محمدخاتمی، باعنوان «حجاب، چالش ها و راهکارها»، این تحقیق را شایسته تقدیر می داند و از جناب آقای مهندس عباس عبدی به نمایندگی از سایر محققان با اهداء لوح تقدیر، نشان جایزه سپاسگزاری می‌نماید.

بخش سوم = اشخاص و کنشگران فعال حوزه زنان :

1- کمیته داوران در این بخش از سرکار خانم فاطمه گرامی زادگان به دلیل کنشگری فعال در حوزه زنان بالاخص در بخش احیاء حقوق زنان و تلاش های مستمر ایشان با اهداء لوح تقدیر ونشان جایزه قدردانی می کند. همچنین از سرکار خانم مهناز سجادی حقوق دان و وکیل دادگستری و تلاشگر در حوزه زنان بالاخص مشارکت در تدوین لوایح متعددحوزه زنان در دولت های یازدهم و دوزادهم با اهداء لوح تقدیر سپاسگزاری می گردد

2- همچنین کمیته داوری وظیفه خود می داند از تلاش های موثر و مفید و راهگشای حضرت آیت‌الله صانعی قدس سره شریف در اجتهاد مستمر امور زنان و بیان استفتائات و آراء فقهی ایشان صمیمانه قدردانی نماید.

3- کمیته داوران همچنین لازم می داند از تلاش ها و خدمات و آثار ماندگار سرکار خانم دکتر سیده زهرا شجاعی به دلیل پیشگامی کنشگری در امور زنان بالاخص تلاش برای احقاق حقوق زنان در ساختار قوانین و نظام اجرایی کشور صمیمانه قدردانی نماید و برای این دو بزرگوار از خداوند متعال طلب غفران و رحمت الهی داشته باشد.

در پایان لازم می دانیم از همه محققان، پژوهشگران، نویسندگان و فعالان حوزه مطالعات زنان که با آثار ارزشمند خود ما را در برگزاری دومین جایزه زنده یادفریده ماشینی در مطالعات زنان همراهی نمودند، صمیمانه سپاسگزاری نماییم و چنانچه در داوری ها خطا و کوتاهی هایی انجام شده است. 

این جایزه به صورت دو سالانه به منظور پاسداشت اندیشه ها و تلاشهای فریده ماشینی در مطالعات زنان با همت موسسه بانوی مهر و موسسه مطالعات و تحقیقات زنان و همکاری انجمن ایرانی مطالعات زنان برگزار می گردد

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.