فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۶۲۱

عبدالله کویته کیست؟

عبدالله کویته کیست؟

عبدالله کویته، طراح و هادی عملیات تروریستی کرمان بازداشت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز شنبه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری و انتقال به ایران «طراح و هادی عملیات کرمان به نام عبدالله کویته» خبر داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در بازه زمانی اول خرداد تا ۱۵ تیر سال جاری، با شناسایی هسته‌های متعدد گروهکی و ۷۹ مورد رویارویی مستقیم و ضربه به آنها، ده‌ها نفر از عناصر و عوامل پشتیبانی و تامین کنندگان سلاح و مهمات را دستگیر کردند». به گفته وزارت اطلاعات «این پایان پیگیری‌های مربوط به حادثه کرمان نیست و پرونده همچنان مفتوح است».

در دو انفجار روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در چهارمین مراسم سالگرد شهید قاسم سلیمانی در استان کرمان، ده‌ها نفر کشته شدند. گروه داعش با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرام، مسئولیت دو انفجار مرگبار در کرمان را برعهده گرفت.

عبدالله کویته کیست؟

عبدالله کویته یکی از فرماندهان ارشد طالبان و داعش افغانستان بوده و نقشی مهم در رهبری و هدایت این گروه داشته است. برخی از اطلاعات کلیدی درباره او به شرح زیر است:

موقعیت جغرافیایی: عبدالله کویته به دلیل فعالیت‌های خود در منطقه کویته پاکستان شناخته شده است. این منطقه یکی از پایگاه‌های مهم طالبان و داعش بوده و بسیاری از فرماندهان ارشد طالبان در آنجا مستقر بودند.

نقش در طالبان: او به عنوان یکی از افراد نزدیک به رهبری طالبان، در تصمیم‌گیری‌های کلیدی و استراتژیک این گروه نقش مهمی داشته است. وی یکی از بنیان‌گذاران این گروه محسوب می‌شود و از نفوذ بالایی در میان اعضای طالبان برخوردار است.

فعالیت‌ها و عملیات‌ها: عبدالله کویته در سازماندهی و اجرای عملیات‌های مختلف داعش در افغانستان و پاکستان نقش مهمی ایفا کرده است. او به عنوان یکی از استراتژیست‌های اصلی طالبان شناخته می‌شود.

تاریخچه: او از ابتدای تشکیل طالبان با این گروه همکاری داشته و یکی از مؤسسین این گروه در دهه ۱۹۹۰ میلادی بوده است.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.