فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۵۴۹

درگیری تازه ارمنستان و آذربایجان/ ماجرا چیست؟

درگیری تازه ارمنستان و آذربایجان/ ماجرا چیست؟

ارمنستان و آذربایجان امروز پنجشنبه یکدیگر را مسئول بهم خوردن دیدار رهبران خود در حاشیه اجلاس جامعه سیاسی اروپا در انگلیس دانستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، طرف ارمنی پیشنهاد برگزاری دیداری دوجانبه بین نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان را در چارچوب اجلاس جامعه سیاسی اروپا که در انگلیس در حال برگزاری است، داد، اما طرف آذربایجانی این پیشنهاد را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، آنی بادالیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان گفت که ایروان همچنان به دنبال مذاکرات در بالاترین سطوح است و امیدوار است که معاهده صلح ظرف یک ماه بین دو طرف امضا شود.

با این حال، در آذربایجان دستیار الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت که این نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان بود که از شرکت در این نشست امتناع کرد.

حکمت حاجی‌اف گفت که این دیدار با میانجیگری انگلیس قرار بود انجام شود. حاجی‌اف به خبرگزاری آذربایجان گفت: اما طرف ارمنی آن را رد کرد. قرار بود نخست وزیر انگلیس در اولین بخش از این نشست شرکت کند که سپس در قالب دوجانبه بین آذربایجان و ارمنستان ادامه می‌یافت.

او گفت که باکو این امر را به عنوان «تجلی قصد ارمنستان برای عقب نشینی از گفتگو و پیشبرد دستور کار صلح» می‌داند.

ارمنستان و آذربایجان از اوایل دهه ۱۹۹۰ چندین جنگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی داشتند. این منطقه که تقریباً تماماً از ارمنی‌های قومی تشکیل شده بود، با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از آذربایجان جدا شد و در جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۴ استقلال عملی خود را به دست آورد. جنگ جدیدی در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید که کنترل چندین منطقه اطراف قره‌باغ کوهستانی را در اختیار آذربایجان گذاشت. خصومت‌ها با آتش بس با میانجیگری روسیه و اعزام نیروهای حافظ صلح روسی برای نظارت بر آتش بس پایان یافت. آذربایجان در نوامبر سال گذشته به تهاجم خود ادامه داد و کل منطقه را تصرف کرد و ده‌ها هزار نفر از ارمنی‌های قومی را مجبور به فرار کرد. این دو همسایه از آن زمان درگیر فرآیند تعیین حدود مرزی بوده‌اند و هر دو آمادگی خود را برای امضای معاهده صلح اعلام کرده‌اند.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.