خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۷۲۳

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با سازمان شانگهای

اعلام آمادگی ایران برای همکاری با سازمان شانگهای

سازمان همکاری شانگهای با ساختار چندجانبه خود می‌تواند به‌طور فعال به تلاش‌های بین‌المللی با توسعه ظرفیت منطقه‌ای خود و کمک به دولت‌های ملی در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی کمک کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، متن سخنان امیرسعید ایروانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع: «همکاری سازمان ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای در حفظ صلح و امنیت: نقش سازمان پیمان امنیت جمعی، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و سازمان همکاری شانگهای در مقابله با تهدیداتتروریستی» به شرح زیر است:

در محیط جهانی پیچیده‌تر، حفظ صلح و امنیت بین‌المللی نیازمند پاسخ‌های هماهنگ در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. تقویت همکاری بین سازمان ملل متحد و سازمان‌های منطقه‌ایب یش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. سازمان‌های منطقه‌ای درک‌های منحصر به فردی از مسائل محلیدارند و بینش‌های واقع‌بینانه و مکانیسم‌های پیشگیرانه‌ای که به نیازهای خاصی تنظیم شده‌اند را ارائه می‌دهند، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا به‌طور موثر با درگیری‌های نوظهور مقابله کنند و راه‌حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز بیابند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق قطعنامه‌های دو سالانه تحت عنوان «همکاری بین سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای» همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را تأیید می‌کند. با درک این موضوع، جمهوری اسلامی ایران نقش‌های سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در تقویت صلح و ثبات در منطقه و حمایت از همکاری سازنده بین این سازمان‌ها با سازمان ملل متحد را بسیار ارزشمند می‌دانیم.

معتقدیم که چنین همکاری می‌تواند امنیت و توسعه را که به‌هم‌پیوسته و متقابلاً تقویت‌کننده هستند، ارتقا دهد؛ و همچنین اهمیت چندجانبه‌گرایی در مقابله با تهدیدها و چالش‌های جهانی را برجسته می‌سازد.

آقای رئیس، به‌عنوان عضو جدید سازمان همکاری شانگهای که به‌طور فعال در بیست و چهارمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای که در ۳ و ۴ ژوئیه ۲۰۲۴ در آستانه برگزار شد، شرکت کرد، جمهوری اسلامی ایران برای همکاری موثر و تقویت‌شده بین سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای اهمیت زیادی قائل است.

قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جنایت سازمان‌یافته فراملی نگرانی‌های قابل‌توجهی برای ایران هستند و فرصت‌هایی برای تعاملات عملی بین سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای فراهم می‌آورند.

سازمان همکاری شانگهای با ساختار چندجانبه خود می‌تواند به‌طور فعال به تلاش‌های بین‌المللی با توسعه ظرفیت منطقه‌ای خود و کمک به دولت‌های ملی در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی کمک کند.

سازمان همکاری شانگهای همچنین از تلاش‌های بین‌المللی در پیشگیری و حل درگیری‌ها، مبارزه با تروریسم از طریق ساختار منطقه‌ای ضد تروریستی، پیشگیری از جنایات فراملی، مبارزه با مواد مخدر غیرقانونی و تضمین امنیتاطلاعات بین‌المللی حمایت می‌کند.

ما با این دیدگاه مشترک هستیم که تقویت این مشارکت برای مقابله موثر با تروریسم، جنایات فراملی و سایرتهدیدهای سنتی و نوظهور ضروری است که در نهایت به صلح و توسعه جهانی کمک می‌کند.

در این راستا، ما از همکاری نزدیک بین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تجارت غیرقانونی مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته حمایت می‌کنیم.

به این ترتیب، ابتکارات مشترک، برنامه‌های ظرفیت‌سازی و تبادل اطلاعات بین سازمان همکاری شانگهای و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد توانایی مختل کردن شبکه‌های جنایتکار و کاهش تأثیر این فعالیت‌ها بر جوامع را تقویت خواهد کرد.

با توجه به چالش‌های افغانستان، معتقدیم که همکاریتقویت‌شده بین سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهایظرفیت قابل‌توجهی برای تقویت ثبات و توسعه در افغانستان دارد. با همکاری در زمینه امنیت، توسعه اقتصادی، کمک‌هایانسانی، حمایت سیاسی و یکپارچگی منطقه‌ای، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای می‌توانند به افغانستان باثبات‌تر و مرفه‌تر کمک کنند. همچنین، پروژه‌های مشترک زیرساختی می‌توانند رشد اقتصادی افغانستان را تقویت کنند.

جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به‌طور کامل در گفتگو و همکاری در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد برای مقابله با چالش‌های فوری و ترویج صلح و امنیت در منطقه مشارکت کند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.