فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۱۳۰

تظاهرات مخالفین دولت ونزوئلا در اعتراض به نتیجه انتخابات

تظاهرات مخالفین دولت ونزوئلا در اعتراض به نتیجه انتخابات

با اعلام نتایج نهایی انتخابات ونزوئلا، مخالفان دولت به بهانه تقلب در انتخابات به خیابان‌ها ریختند.

به گزارش تجارت نیوز،

احزاب مخالف دولت با ادعای کسب 73 درصد آرا، نتایج نهایی انتخابات را نپذیرفتند و از مردم خواستند که در اعتراض به تقلب در انتخابات به خیابان‌ها بیایند.

ماریا کورینا ماچادو، از رهبران مخالف دولت با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مردم را به تظاهرات فراخواند. وی در این باره گفت: «این پایان کار نیست، بلکه آغازی برای پایان کار است... ما بردیم،‌ ما مدارک آن را داریم و اکنون آن را به ثمر می‌رسانیم و جشن می‌گیریم.»

با وجود این که برخی از نظرسنجی‌ها پیش از آغاز انتخابات از پیشتازی ادموندو گونزالس خبر دادند،‌ با اعلام نتایج رسمی شمارش آرا، نیکولاس مادورو،‌ رئیس‌جمهور فعلی ونزوئلا توانست اکثریت آرا را به‌دست آورد و به مدت 6 سال دیگر در این سمت باقی بماند.معترضان در چند شهر مختلف تجمع کردند و برخی از اعتراضات به خشونت کشیده شده است. مقامات محلی از راه‌اندازی 187 تظاهرات مختلف در 20 استان ونزوئلا خبر می‌دهند.

به گزارش رسانه‌های محلی اعتراضات در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری ادامه دارد. فیلم‌های منتشر شده از تلاش شورشیان برای ورود به پارلمان ونزوئلا خبر می‌دهند. مخالفان دولت با کوبیدن بر قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها اعتراض خود را به پیروزی مادورو نشان دادند.احزاب حامی دولت نیز از طرفداران خود خواستند که سه‌شنبه در حمایت از دولت راهپیمایی کنند. وزیر دفاع ونزوئلا درباره خطر تکرار آشوب‌های سال 2014، 2017 و 2019 توسط معترضان ضد‌دولتی هشدار داد که در اثر تبدیل اعتراضات به آشوب‌های خیابانی صد‌ها نفر کشته شدند.

درگیری نیرو‌های امنیتی و پلیس با معترضان ادامه دارد. حمله آشوب‌گران به مراکر رأی‌گیری و رفتار خشونت‌آمیز آنان موجب دستگیری 32 تن شد. خبرگزاری فرانسه از جان‌باختن دستکم یک نفر در این اعتراضات خبر داد.معترضان در دو شهر مختلف مجسمه هوگو چاوز، رئیس‌جمهور پیشین ونزوئلا را تخریب کردند. همچنین تعدادی از خیابان‌های پایتخت توسط آشوب‌گران بسته شده است. پلیس ونزوئلا در مقابل آشوب‌گرانی که خیابان‌های پایتخت را بستند از گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد.

مادورو در واکنش به نپذیرفتن نتایج انتخابات، احزاب مخالف را به تلاش برای کودتا در کشور متهم کرد.وی در این باره گفت: «این اولین باری نیست که ما با مسائلی که امروز می‌بینیم، مواجه شدیم. آن‌ها در تلاشند تا بار دیگر کودتایی فاشیستی و ضد انقلابی را به ونزوئلا تحمیل کنند.»انتخابات ونزوئلا با مشارکت 59 درصدی مردم، دوشنبه به پایان رسید و نیکولاس مادورو با 51.2 درصد آرا و 5 میلیون و 150 هزار و 92 رأی پیروز انتخابات شد. ادموندو گونزالس،‌ نامزد اصلی احزاب مخالف دولت نیز 44.2 درصد آرا را بدست آورد و با 4 میلیون و 445 هزار و 978 رأی در جایگاه دوم قرار گرفت.

انتخابات ونزوئلا

کشور‌های غربی بلافاصله پس از اعلام نتایج، صحت این انتخابات را زیر سوال بردند و خواستار شفافیت آرا و بررسی ناظران مستقل شدند. تعدادی از کشور‌های آمریکای جنوبی نیز نتایج اعلامی را نپذیرفتند.دولت ونزوئلا نیز در واکنش به این موضع‌گیری‌ها سفرای خود را از چند کشور مختلف فرا‌خواند و به سفرای آنان نیز دستور داد تا هرچه سریعتر از کاراکاس خارج شوند.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.