فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۱۴۵

«تجارت‌نیوز» از حاشیه‌های مراسم سوگند خوردن مسعود پزشکیان گزارش می‌دهد:

تحلیف رئیس جمهور در میان شور و هیجان

تحلیف رئیس جمهور در میان شور و هیجان

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور ایران عصر امروز سه شنبه نهم مردادماه با حضور مقامات کشوری و لشکری، برخی چهره‌های سیاسی و ۱۱۰ هیات خارجی برگزار شد.

به گزارش تجارت نیوز،

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور دوره چهاردهم، عصر امروز سه‌شنبه نهم مردادماه با حضور مقامات کشوری و لشکری، برخی چهره‌های سیاسی و ۱۱۰ هیات خارجی برگزار شد.

پزشکیان در برابر رسانه‌ها و مهمانان و مردم ایران سوگند یاد کرد که «پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد، همه استعدادها و صلاحیت خود را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته به کار گیرد، خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد، از هرگونه خودکامگی بپرهیزد و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کند. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد، با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به او سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.»

مراسم تحلیف سوگند مسعود پزشکیان

این مراسم به صورت مستقیم از رسانه‌ها پخش شد و عموم مردم کلیات برگزاری آن را مشاهده کردند.

اما مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران حواشی‌ای داشت که شاید کمتر به معرض دید مردم گذاشته شد و در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

 

*حدود یک ساعت و نیم قبل از رسمی شدن جلسه صحن علنی خبرنگاران، عکاسان و نمایندگان به مرور در صحن علنی حاضر شدند. 

*سردار رحیم‌صفوی اولین مهمانی بود که پس از نمایندگان مجلس وارد صحن علنی شد.

*محل استقرار نمایندگان مجلس صندلی‌های همیشگی آنها در صحن علنی بود.

*برای مدعوین داخلی و خارجی صندلی‌هایی در جلوی محل استقرار نمایندگان مجلس و حاشیه‌های کناری صحن تعبیه شده بود.

*محل استقرار نمایندگان و سفرای هیات‌های خارجی، صندلی‌های حاشیه‌ای در صحن علنی بود.

*مقامات عالی‌رتبه هیات‌های خارجی در صندلی‌های جلوی صحن علنی و در کنار مقامات کشوری و لشکری مستقر شدند.

*زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان، زینب سلیمانی دختر شهید سردار سلیمانی، مریم قالیباف دختر محمدباقر قالیباف و زهرا مشیر همسر محمدباقر قالیباف، از معدود زنانی بودند که در میان چهره‌های گسترده سیاسی و نظامی به مراسم تحلیف دعوت شده بودند. این حضور کمر‌نگ زنان در میان مهمانان داخلی به چشم می‌آمد.

*محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب، حدود نیم ساعت قبل از آغاز مراسم به صحن علنی مجلس وارد شد و تقریباً جزو اولین مهمانانی بود که در صحن علنی حضور یافت. 

*یکی از موضوعاتی که در میان رفت‌وآمدها و شلوغی ورود مهمانان به مجلس پررنگ بود گفت‌وگوی گرم و صمیمی عباس عراقچی با محمدی گلپایگانی و سردار قاآنی بود که بیش از پنج دقیقه به طول انجامید. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر انتخاب عباس عراقچی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه مطرح شده است.

مراسم تحلیف - عراقچی و محمدی گلپایگانی

*محمدرضا عارف امروز بعد از گذشت حدود هشت سال بار دیگر به صحن علنی مجلس آمد، البته این بار نه به عنوان نماینده که در جایگاه معاون اول دولت مسعود پزشکیان.

*محمدرضا عارف مورد استقبال صمیمانه رئیس دفتر رهبر انقلاب قرار گرفت.

*حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، جزو معدود چهره‌های سیاسی و حزبی بود که در صحن علنی مجلس حاضر شد.

*مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور که مشهور است معمولاً تمایلی به خواندن سخنرانی‌های خود از روی کاغذ و متن ندارد و حتی زمانی که از روی کاغذ شروع به خواندن متنی می‌کند از میانه کار متن یادداشتی را رها می‌کند و فی‌البداهه سخنرانی خود را ادامه می‌دهد، امروز برای اولین بار بعد از سوگند یاد کردن، از روی متنی که برای سخنرانی در صحن علنی آماده کرده بود تمام و کمال خواند.

مراسم تحلیف

*چهره‌هایی مانند محمدجواد ظریف، عباس عراقچی، صالحی امیری، علی ربیعی و علی طیب‌نیا از تیم مورد حمایت پزشکیان در جلسه تحلیف امروز حضور داشتند. 

*علی لاریجانی، حسن روحانی، سیدحسن خمینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و محمد مخبر از مهمانان بلندپایه‌ای بودند که همزمان با شروع مراسم وارد صحن علنی شدند.

*نمایندگان مجلس که عمر حضور برخی از آنها به عنوان نماینده از دو ماه بیشتر نیست به شدت هیجان داشتند.

*نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان بعد از ورود به مجلس و مشخص شدن محل استقرارش به سمت سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، رفت و او را در آغوش کشید و برای لحظاتی با یکدیگر خوش و بش کردند.

*نمایندگان دو بار در میان سخنرانی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور برخاستند و شعار مرگ بر اسرائیل و درود بر فلسطین سر دادند.

*هیجان و شعار دادن چهره‌هایی مانند مهدی کوچک‌زاده، محمود نبویان، حمید رسایی، قاسم روانبخش ... که از اصولگرایان تندرو مجلس محسوب می‌شود و یا عضو جبهه پایداری هستند و یا تمایل تفکری به این گروه دارند، در زمان سخنرانی پزشکیان مورد توجه قرار گرفت و برخی آن را در حمایت از رئیس‌جمهور متمایل به اصلاح‌طلبان برداشت کردند.

*بعد ادای سوگند از طرف مسعود پزشکیان و امضای سوگندنامه توسط او و رئیس قوه قضاییه، سوگندنامه را برای آیت‌الله احمد جنتی بردند و او به عنوان دبیر شورای نگهبان با امضای نهایی، ریاست جمهوری پزشکیان را رسمی کرد.

*بعد از پایان مراسم و خروج مهمانان، نمایندگان مسعود پزشکیان را دوره کردند. برخی او را می‌بوسیدند و برخی در گوش او نجوا می‌‌کردند. بیشتر از ۲۰ دقیقه زمان برد تا رئیس‌جمهور تازه تحلیف شده بتواند از صحن علنی مجلس آن هم در میان حلقه فشرده و پرتعداد نمایندگان خارج شود. 

*اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی گروه حماس، بعد از پایان مراسم تا لحظات پایانی و خروج اکثریت مهمانان و نمایندگان در صحن علنی حضور داشت و با نمایندگان به گفت‌وگو پرداخت و با آنها عکس یادگاری گرفت. در یک صحنه نمایندگان او را در جایگاه نطق در جلوی صحن علنی بردند تا عکس‌های یادگاری بهتر انداخته شود.

مراسم تحلیف- اسماعیل هنیه و نمایندگان

*پرویز فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تقریباً آخرین مهمان مراسم امروز بود که از صحن علنی خارج شد. از زمان زنگ پایان مراسم تحلیف تا حدود ۴۵ دقیقه بعد از آن فتاح در میان حلقه تعدادی از نمایندگان حضور داشت و با آنها به گفت‌وگو پرداخت.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.