خبر فوری:

خبر مهم:

حجم ویدیو: ۲۳.۱۸M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۱۹ دانلود ویدیو

چکیده| علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

آیا سیاست خارجی ایران تنها از مقامات بالا به وزارت خارجه دیکته می شود؟ + ویدئو

علی ماجدی گفت: بنده برخلاف خیلی‌ها که اعتقاد دارند سیاست خارجی از بالا اعلام می‌شود که بخشی از آن درست است، می‌گویم همه‌ این تحلیل درست نیست چراکه تصمیم‌گیری‌ها بر اساس گزارش‌های کارشناسان وزارت خارجه انجام می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

علی ماجدی، سفیر اسبق ایران در ژاپن و آلمان، در گفت‌وگوی تصویری با تجارت‌نیوز درباره وضعیت سیاست و تجارت خارجی ایران صحبت کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*بارها گفته شده سیاست‌های حوزه خارجی کشور تنها از سوی دستگاه دیپلماسی به مرحله عمل نمی‌رسد. بنده برخلاف خیلی‌ها که اعتقاد دارند سیاست خارجی از بالا اعلام می‌شود که بخشی از آن درست است، می‌گویم همه‌ این تحلیل درست نیست چراکه تصمیم‌گیری‌ها بر اساس گزارش‌های کارشناسان وزارت خارجه انجام می‌شود. هر کسی در هر جایی قرار گرفته باشد، خواب‌نما که نمی‌شود. از طریق گزارش‌هایی که ارائه می‌شود، تصمیم می‌گیرند. بنابراین حتی آن تصمیم‌ها نیز بستگی به این دارد که چگونه گزارش بدهید.

*هیچ تصمیم سیاسی و اقتصادی‌‌‌ای نیست که صد درصد منافع کشور در آن لحاظ شده و هیچ‌گونه خسران و زیانی نداشته باشد. هر سیاستی را چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی انتخاب می‌کنید، نقاط مثبت و منفی دارد. در ارائه این گزارش مثبت و منفی هر چقدر کارشناس زبده‌تر و قوی‌تر باشد، می‌تواند آن را پررنگ‌تر نشان بدهد. زمانی که انسان‌ها دارای ایده‌ای هستند این ایده‌ها را در گزارش‌های خودشان به نحوی مطرح می‌کنند که حتی این طرح می‌تواند روی مخاطب‌شان موثر واقع شود و نقاط مثبت را کمرنگ و نقاط منفی را گسترده‌تر یا بالعکس نشان دهد. من در سطح خیلی بالا ورود نمی‌کنم، منظورم در سطح وزارتخانه است. پس از آن است که می‌بینید تصمیمی گرفته‌اید که بعد از دو سه سال با نتایج مطلوبی همراه نیست. به‌ویژه وقتی نقاط مثبت و منفی به ۵۵-۴۵ یا ۶۰-۴۰ برسد.

*معتقدم قوی‌ترین وزیر خارجه ایران از ابتدای انقلاب تاکنون، جناب آقای دکتر ظریف بوده است. ایشان نشان داده هم در مذاکره و هم در شناخت تواناست و به‌ویژه سازمان ملل را به‌خوبی می‌شناسد، لذا از نظر بنده بهترین گزینه ایشان است. در مراحل بعدی به نظرم آقای عراقچی که به هر حال در مذاکرات بودند و نقش موثری داشتند و بنده نیز از نزدیک با ایشان آشنا هستم فرد توانمندی محسوب می‌شوند. آقای دکتر صالحی هم به عنوان کسی که عملاً شروع‌کننده برجام بوده است شخصیت توانایی دارند. لذا اگر بخواهم به عنوان یک فرد یا یک کارشناس نظر بدهم، قطعاً انتخاب اولم آقای ظریف است و انتخاب‌های بعدی بین آقای صالحی و آقای عراقچی به نظرم هر دو می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.

مشروح گفت‌وگو با علی ماجدی را اینجا ببینید و بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.