فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۱۲۴

اما و اگرهای ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران

اما و اگرهای ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران

به دنبال ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مقامات ایران از پاسخ قطعی به اسرائیل خبر داده اند. مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در دولت اصلاحات معتقد است که هدف موشکی که به اتاق اسماعیل هنیه در تهران خورد، دوگانه بود؛ یکی شخص هنیه و دوم قلب برنامه‌های اصلاحی دولت پزشکیان.

به گزارش تجارت نیوز،

محمدعلی سبحانی، مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در دولت اصلاحات، درباره ابهامات ترور اسماعیل هنیه گفت: هدف موشکی که به اتاق اسماعیل هنیه در تهران خورد، دوگانه بود. به واقع دو موشک به یک قاب برخورد کرده که یکی از آن اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس و دومین موشک قلب برنامه‌های اصلاحی دولت پزشکیان بوده است. وقتی هنیه با یک موشک کشته می‌شود همه‌ی ذهن‌ها به سمت اسراییل می‌رود اما تا این لحظه اسراییل این عملیات را برعهده نگرفته است. با حدس و گمان می‌گویند آمریکا نقش داشته اما آمریکایی‌ها می‌گویند اطلاع هم نداشتیم. اسراییل در تمام عملیات‌های مهم خود آمریکا را مطلع می‌کند. اما و اگر‌های این ترور باید ما را به فکر فرو ببرد که اقدامی نکنیم تا در زمین بازی رقیب بازی کنیم. باید درباره برخورد با این مسأله صبر کنیم.

وی در ادامه درباره لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب اشاره کرد: من به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کنیم که یک گروه تحقیق تشکیل دهند و ضمن بررسی دقیق این مسأله به لحاظ امنیتی و سیاسی، یک گزارش جامع تهیه کنند تا رئیس جمهور در یک جلسه عالی، تصمیم مناسب بگیرند. اگر اسراییل چنین اقدامی را کرده که احتمال آن هم کم نیست، باید یک پاسخ قاطع و محکم و هوشمندانه به آن‌ها داده شود، نه اینکه یک پاسخ بر اساس فضای جامعه در ایران و فلسطین باشد. ممکن است به مرور اطلاعاتی به دست آید که ارزیابی دقیق‌تری از این مسأله داشته باشیم. به نظر من باید تصمیم گیر‌های کشور، این مسأله را مورد توجه قرار دهند.

او افزود: به نظر من وجود چنین کمیته‌ای تخصصی برای تحقیق ضروری است و به هیچ عنوان رفتار هیجانی نباید داشته باشیم. این تصمیم‌گیری می‌تواند با سرنوشت کشور مواجه شود.

سبحانی درباره پیگیری برنامه‌های تنش زدایی دولت گفت: دولت پزشکیان که برای اصلاح امور اقتصادی و اداری کشور از مردم رأی گرفته، با یک بحران بسیار وحشتناک مواجه شده و مسیر دولت می‌تواند تحت تأثیر این واقعه قرار بگیرد. اگر این اتفاق کار اسراییل بوده برخورد صورت بگیرد اما دولت فعلا باید اهداف خود را هماهنگ با مردم پیش ببرد. این اتفاق نباید برنامه‌های اصلاحی دولت را منحرف کند.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.