فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۸۱۱

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

مجلس با توجه به شرایط کشور از مباحث سیاسی عبور کرده و به وزرای توانا رای می‌دهد/ برای حل مشکلات، مسکن و حمل‌ونقل باید از وزارت راه تفکیک شوند

مجلس با توجه به شرایط کشور از مباحث سیاسی عبور کرده و به وزرای توانا رای می‌دهد/ برای حل مشکلات، مسکن و حمل‌ونقل باید از وزارت راه تفکیک شوند

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: اصلاً نگاه ما به انتخاب وزرا جناحی نیست. اصلاً ما دیگر از این معنا عبور کرده‌ایم. فرای نگاه سیاسی آدم‌ها اگر کسی بتواند در این مجلس و دولت خدمت کند، با هر نگاه سیاسی، به نظرم اگر عرضه و توانایی کار را داشته باشد مجلس به او رأی خواهد داد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، درباره خصوصیات وزرای اقتصادی که مسعود پزشکیان باید آنها را به مجلس معرفی کند در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: فهم درست از مسائل اقتصادی کشور، شناخت خوب از ظرفیت‌ها و توانمندی داخلی، نوع نگاه‌شان به روابط تجاری با خارج از کشور و اینکه باید بتوانند با هم هماهنگ باشند و هماهنگ عمل کنند.

تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید تجربه کار داشته باشد

او با تاکید بر لزوم تجربه کاری وزرای اقتصادی گفت: تیم اقتصادی دولت چهاردهم باید تجربه کار هم داشته باشند و این‌گونه نباشد که مستقر شوند و بعد از حضور در این جایگاه تازه بخواهند آزمون و خطا کنند، باید در این حوزه کار کرده باشند و بتوانند نیازهای داخل کشور را اولویت‌بندی کنند.

رئیس کمیسیون عمران افزود: خارج از نگاه‌های سیاسی و جناحی افرادی باید برای وزارتخانه‌های اقتصادی انتخاب شوند که واقعاً در این حوزه‌ها متخصص و توانمند باشند و بتوانند مشکلات کشور را حل کنند. لازمه آن هم این است که شناخت دقیقی از حوزه اقتصادی کشور، توانمندی‌ها و اولویت‌بندی‌های اقتصادی کشور داشته باشد.

وزرای اقتصادی باید فرای نگاه حزبی و سیاسی توانمندترین باشند

رضایی کوچی افزود: فرای نگاه حزبی و سیاسی باید بهترین و توانمندترین فرد باشد که در کانون حمایت و توجه نخبگان و اقتصاددانان قرار بگیرد. تیم‌بندی و جناح‌بازی نکند و فردا افراد خاصی را بر سر کار نیاورد.

باید پاک‌ترین و توانمندترین فرد حتی اگر مخالف نگاه سیاسی ما باشد، در وزارت اقتصاد مستقر شود

این نماینده مجلس با اشاره به شرایط کشور، تاکید کرد: شرایط به گونه‌ای است که به نظر من باید پاکترین، سالمترین، قوی‌ترین، فهیم‌ترین و توانمندترین اقتصاددان کشور را با هر نگاه سیاسی حتی اگر مخالف ما باشد را بر سر کار بیاوریم و در جایگاه وزارت اقتصاد بنشانیم.

بیشتر افرادی که نام آنها مطرح می‌شود، توانایی مدیریت بحران وزارتخانه‌های اقتصادی را ندارند

رضایی کوچی درباره اسامی که در رسانه‌ها به عنوان وزرای اقتصادی مطرح هستند، گفت: بسیاری از افرادی که نام آنها در رسانه‌ها برای حوزه‌های اقتصادی مطرح می‌شود به نظر من توانایی لازم را ندارند یا افراد مناسبی برای بحران‌های کشور نیستند.

در وزارت نیرو بحران اول آب است

رئیس کمیسیون عمران با اشاره به بحران‌های موجود در وزارت نیرو درباره وزیر پیشنهادی این وزارتخانه عنوان کرد: وزارت نیرو در حال حاضر اولویت کشور از نظر من آب است اما افرادی مطرح می‌شوند که تخصص آنها برق است. مشکل ما الان در کشور آب است برق نیست، برق با سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت برای بخش خصوصی قابل حل شدن است. اما آب در کشور منابع محدودی دارد و حتی با مشارکت بخش خصوصی تولید آن امکان‌پذیر نیست.

برای حل مشکلات، مسکن و حمل‌ونقل باید از وزارت راه تفکیک شوند

او با تاکید بر اینکه در وزارت راه و شهرسازی هم افرادی که مطرح می‌شوند در حد و اندازه این وزارتخانه نیستند افزود: البته من معتقدم اگر می‌خواهیم مشکل مسکن، حمل و نقل و راه را حل کنیم باید اینها را از هم تفکیک کنیم. منتها مشخص نیست که چه کسی مشاره غلط به آقای پزشکیان می‌دهد، چون طرح این موضوع آماده بود. مجلس هم به دلیل تعامل با دولت فعلاً مطرح نکرده است.

رضایی کوچی ادامه داد: افرادی که الان معرفی می‌شوند از دو جنس متفاوت هستند یعنی یا حمل و نقلی هستند یا مسکنی. افرادی نیستند که هم حمل و نقل را به‌خوبی بشناسند و هم مسکن را. این حوزه‌ها کاملاً با هم متفاوت‌اند و هر کسی را بگذارند یک قسمت آن می‌لنگد. تجربه هم نشان داده از زمانی که این دو ترکیب شده‌اند نه مسکن رشد کرده نه حمل‌ونقل درست شده است. به‌گونه‌ای که سرعت حمل بار روی ریل در کشور ما امروز شده پنج کیلومتر در ساعت. وضعیت مسکن هم برای نمونه در تهران نگاه کنید که سالی 60 درصد، 70 درصد افزایش قیمت دارد.

او ادامه داد: اینها نشان می‌دهد ما نه در مسکن موفق بوده‌ایم و نه در حمل‌ونقل. چون وزارتخانه‌ای تعریف کرده‌ایم که 18 معاونت دارد و پنج سازمان؛ یعنی جلسه شورای معاونان با 23 نفر تشکیل می‌شود. معاون وزیر حتی 6 ماهی یک بار هم نمی‌تواند بنشیند و درست و حسابی با وزیر درباره معاونت خود و چالش‌های آن صحبت کند، این مشکل باید حل شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر چالش‌های موجود در وزارت راه و شهرسازی گفت: در آینده هم با این مدل کار و افرادی که در این جایگاه تعریف شده‌اند و خبر آن را دارم که قرار است معرفی شوند، به نظر من هم در حوزه مسکن و هم حوزه حمل‌ونقل نمی‌توانیم امیدی به حل مشکلات داشته باشیم. مگر اینکه افرادی در تراز این کار بزرگ باشند.

نگاه ما به ماجرای انتخاب وزرا اصلاً جناحی نیست

رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: اصلاً نگاه ما به ماجرای انتخاب وزرا جناحی نیست، خود آقای پزشکیان هم به این موضوع تاکید کرده فراجناحی است. اصلاً ما دیگر از این معنا عبور کرده‌ایم. اینکه بیاییم بگوییم که چه کسی به پزشکیان رأی داده یا نداده دیگر خیلی مبحث بچگانه‌ای است. باید دید چه کسی می‌تواند در کدام جایگاه مشکل را حل کند. فرای نگاه سیاسی آدم‌ها اگر کسی بتواند در این مجلس و دولت خدمت کند، با هر نگاه سیاسی، به نظرم اگر عرضه و توانایی کار را داشته باشد مجلس به او رأی خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.