فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۶۰۵

حاشیه‌نویسی خبرنگار «تجارت‌نیوز» از معرفی وزرای دولت چهاردهم در مجلس:

نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم چیست؟ / آنچه در راهروهای مجلس بعد از معرفی کابینه گذشت

نظر نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم چیست؟ / آنچه در راهروهای مجلس بعد از معرفی کابینه گذشت

آنچه نمایندگان در نگاه اول و پنهانی به خبرنگاران منتقل کردند، طرح موضوع کابینه‌ای بدون استراتژی بود؛ کابینه‌ای چند دست، با عقاید و تفکرات متفاوت که امکان هماهنگی بین آن وجود ندارد و اگر هم بعد از کشمکش‌های زیاد هماهنگی ایجاد شود با سختی بسیار خواهد بود. این بازخورد منفی که البته نمونه‌های آن در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای هم کم نبود، خبر خوبی برای مسعود پزشکیان که برخی با امید بستن به او خود را برای رأی دادن راضی کرده‌اند، نیست

به گزارش تجارت نیوز،

روز یکشنبه ۲۱ مردادماه شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، لیست پیشنهادی وزرای دولت چهاردهم را به قالیباف تقدیم کرد. بر این اساس، از دوشنبه ۲۲ مردادماه به مدت یک هفته وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های مجلس با نمایندگان رایزنی خواهند کرد و پس از آن بررسی صلاحیت وزرا به صحن علنی می‌آید. حدود یک هفته هم صلاحیت وزرا در حضور نمایندگان مجلس و کل مردم در صحن علنی بررسی می‌شود و وزرا از خود دفاع خواهند کرد و روز ۳۱ مرداد ماه تکلیف کابینه چهاردهم مشخص خواهد شد.

دولت چهاردهم در میان نظرات ضدونقیض ۱۹ نفر را به عنوان وزرای خود به صحن علنی معرفی کرد. با توجه به زمان کوتاه اعلام اسامی تا بررسی صلاحیت‌ها و ناشناس بودن برخی از چهره‌ها هنوز نمی‌توان به صورت قطعی درباره نظر نمایندگان در خصوص وزرا اظهارنظر کرد.

اما آنچه نمایندگان در نگاه اول و پنهانی به خبرنگاران منتقل کردند، طرح موضوع کابینه‌ای بدون استراتژی بود؛ کابینه‌ای چند دست، با عقاید و تفکرات متفاوت که امکان هماهنگی بین آن وجود ندارد و اگر هم بعد از کشمکش‌های زیاد هماهنگی ایجاد شود با سختی بسیار خواهد بود. این بازخورد منفی که البته نمونه‌های آن در افکار عمومی و فضای رسانه‌ای هم کم نبود، خبر خوبی برای مسعود پزشکیان که برخی با امید بستن به او خود را برای رأی دادن راضی کرده‌اند، نیست. مسعود پزشکیان در مرحله هشدار قرار دارد. کابینه‌ای که قرار بود کورسوی امیدی برای خروج مردم از نابسامانی‌ها و سختی‌ها باشد، حالا در مرحله قطع امید اندک امیدواران در جامعه قرار گرفته است. شاید هم هنوز مستقر نشده بدنه رأی خود را از دست بدهد.

اما در لابی‌های مجلس اندکی بعد از پایان کار جلسه علنی امروز وقایع و زمزمه‌هایی در جریان بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

*آن طور که یکی از نمایندگان به صورت آف‌دریکورد از خروجی رایزنی‌ها برای معرفی وزرا به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت عمده وزرای پیشنهادی به مسعود پزشکیان تحمیل شده‌اند.

*لابی محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت، که حرف و حدیث‌های بسیاری درباره او مطرح شده است، از همین امروز و لحظاتی پس از خروج نمایندگان از صحن علنی آغاز شد. افرادی از طرف پاک‌نژاد در حال رابطه گرفتن با نمایندگان بودند تا آنها را راضی به رأی دادن به وزیر کمتر شناخته شده وزارتخانه مهم نفت کنند. حتی دیده شد که تلفن به دست بین نمایندگان حاضر می‌شدند و گفته می‌شد آن طرف خط شخص آقای پاک‌نژاد حضور دارد. در هر صورت او لحظه آخر وارد لیست کابینه شده و گزینه‌های قبلی را که برای این جایگاه مطرح می‌شدند کنار زده است.

*گفته می‌شود احمد میدری، وزیر پیشنهادی کار، اگر چه از بدنه این وزارتخانه است و تجربه کار مناسبی هم دارد اما در زمان اعلام اسامی کابینه با واکنش شدید و منفی نمایندگان روبه‌رو شد. اگرچه نمایندگان به صورت واضح اعلام نمی‌کنند اما اصولگرایان او را چهره‌‌ای بیش از حد نزدیک به اصلاح‌‌طلبان می‌دانند و با حضور او در جایگاهی مانند وزارت کار مخالف هستند.

*حضور یک زن به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی از نظر حدود ۱۰ نماینده که با آنها صحبت شد عجیب بود و امیدی برای حضور او در این جایگاه قائل نبودند.

*از نظر برخی نمایندگان مجلس، دولت چهاردهم صرفاً به دلیل اینکه وعده داده بود یک زن را در کابینه قرار دهد، فرزانه صادق را معرفی کرده و خودش هم می‌داند که صادق در مجلس رأی لازم را ندارد. بنابراین او را معرفی کرده تا از طرف نمایندگان رأی اعتماد را نیاورد و بعد گزینه اصلی خود را معرفی کند.

*فرزانه صادق پیش از این در دوره عباس آخوندی، مدیرکل معاون معماری و شهرسازی بوده که ریاست آن را پیروز حناچی بر عهده داشته است و این موضوع از نگاه برخی نمایندگان پنهان نمانده است و در گفت‌وگوهای درگوشی خود آن را مطرح می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.