خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۷۹۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

روز اول بررسی کابینه دولت چهاردهم در مجلس چگونه گذشت؟

روز اول بررسی کابینه دولت چهاردهم در مجلس چگونه گذشت؟

مجلس دوازدهم همچنان عنوان غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مجلس را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که نمایندگان از دیدن رئیس‌جمهور هیجان‌زده می‌شوند و از او به گرم‌ترین شکل ممکن استقبال می‌کنند، حامیان دولت با شدت‌ هر چه تمام‌تر او را علنا نقد می‌کنند و برخی چهره‌های تندروی مجلس از وزرای پیشنهادی دولت حمایت می‌کنند و حتی در موافقت با آنها سخن می‌گویند. البته که مخالفان سنتی جریان فکری پزشکیان همچنان همان مخالفان همیشگی با همان تندی و تیزی گذشته هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

بالاخره اولین روز دفاع از کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نهم سپری شد. 

بر عکس آنچه در روزهای گذشته و  بعد از واکنش نمایندگان به معرفی وزرای پیشنهادی به نظر می‌رسید، این بار هم مجلس از دیدن رئیس‌جمهور و وزرای پیشنهادی و هیات دولت بر سر ذوق آمد. 

اگر چه مخالفت‌هایی هم به صورت موردی و خطاب به برخی چهره‌ها مطرح شد اما فضای مجلس همچنان خود را در راستای استقبال از رئیس‌جمهور منتخب نشان داد.

این روزها، صحن علنی مجلس بر اساس تجربه‌های گذشته، باید شاهد مخالفت‌ها و موافقت‌های تند و تیز و تنش و جنجال بر سر صلاحیت وزرا باشد. 

اما به نظر می‌رسد از آنجا که مسعود پزشکیان از دل صحن علنی مجلس و بعد از حادثه ناگوار برای رئیس‌جمهور سابق، به دولت راه یافته است، مجلس همه تلاش خود را برای همراهی با او می‌کند. 

نمایندگان در این برهه زمانی می‌خواهند به رئیس‌جمهور کمک کنند و در راستای دولت وفاق ملی پیش بروند. یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت که هدف عمده نمایندگان مجلس این است که زودتر کابینه تعیین تکلیف شود و وزرا در وزارتخانه‌ها مستقر شوند تا کارها در کشور روی ریل بیفتد. 

به هر حال مسلم آن است که این مجلس همچنان عنوان غیرقابل پیش‌بینی‌ترین مجلس را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که نمایندگان از دیدن رئیس‌جمهور هیجان‌زده می‌شوند و از او به گرم‌ترین شکل ممکن استقبال می‌کنند، حامیان دولت با شدت‌ هر چه تمام‌تر او را علنا نقد می‌کنند و برخی چهره‌های تندروی مجلس از وزرای پیشنهادی دولت حمایت می‌کنند و حتی در موافقت با آنها سخن می‌گویند. البته که مخالفان سنتی جریان فکری پزشکیان همچنان همان مخالفان همیشگی با همان تندی و تیزی گذشته هستند.

برای مشخص شدن تکلیف وزرا باید منتظر روز آخر بررسی صلاحیت‌ها ماند که به احتمال زیاد باید سه‌شنبه بعدازظهر یا چهارشنبه برگزار شود.

اما بررسی صلاحیت‌های وزرا در اولین روز با حواشی‌ای همراه بود که برخی از آنها را در ادامه مرور می‌کنیم:

 

رفت و آمد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بین صندلی نمایندگان

در روز اول بررسی صلاحیت وزرا برخی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از صندلی‌های خود بلند شدند و بین صندلی نمایندگان در رفت و آمد بوده و مشغول مذاکره با نمایندگان بودند.

این اتفاق در حالی افتاد که معمولا حضور چهره‌های دولتی بین صندلی‌های نمایندگان ممنوع است.

مجلس

حضور نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در جایگاه نمایندگان

نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که در حال حاضر نماینده به حساب نمی‌آید در جایگاه نمایندگان مجلس حاضر شد و به صحبت و رایزنی با آنها پرداخت. بر اساس آیین‌نامه مجلس حضور اعضای دولت در جایگاه نمایندگان تخلف است.

حضور نوری قزلجه در جایگاه نمایندگان

کوچک‌زاده: اصل جلسه امروز بررسی برنامه دولت است/ آقای قالیباف! آیا برنامه پزشکیان به شما ارائه شده که به ما بدهید؟

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران که پیش از آغاز سخنرانی پزشکیان درخواست تذکر داده بود و قالیباف به او گفته بود پس از سخنرانی مانند دیگر موافقان و مخالفان صحبت‌های خود را مطرح کند بار دیگر درخواست تذکر داشت.

او بعد از اجازه طرح تذکر علاوه بر انتقاد از نحوه مدیریت قالیباف و انتقاد به اینکه قبلاً اجازه صحبت به او داده نشده بود، گفت که موافقان و مخالفان دقیقا از چه چیزی دفاع می‌کنند یا آن را نقد می‌کنند. رئیس‌جمهور که اعلام کرده برنامه‌اش همان برنامه توسعه هفتم است. پس مخالفان از چه چیزی انتقاد می‌کنند و مخالفت‌شان با چیست؟ برنامه هفتم توسعه؟!

تذکر او و سپس سلیمی، نماینده محلات برای دقایقی همهمه و سر و صدا را در مجلس بلند کرد و برخی نمایندگان در تایید و تکذیب آن واکنش نشان دادند.

انتقاد نماینده بوکان از پزشکیان به خاطر استفاده نکردن از اهل سنت در کابینه و حضور کمرنگ زنان/ از دردهایمان گفتید فکر کردیم درد ما را می‌دانید اما بعد از انتخابات همه را فراموش کردید

قسیم عثمانی، نماینده بوکان، که از چهره‌های نزدیک به دولت به حساب می‌آید در نطق خود به عنوان مخالف کابینه پزشکیان، از او به شدت انتقاد کرد.

او با انتقاد از استفاده نکردن اهل سنت در کابینه و حضور کمرنگ زنان، این اقدام پزشکیان را بر خلاف وعده‌های او در زمان انتخابات دانست.

عثمانی با انتقاد از عدم حضور گروه‌های قومیتی گفت مگر وفاق ملی بدون ما می‌شود. اهل سنت ۱۵ میلیون جمعیت ایران است. مگر بدون اهل سنت، بلوچ و... می‌شود.

او خطاب به پزشکیان گفت، دور و بری‌هایتان اجازه ندادند یادتان بیاید چه قولی به مردم دادید. اگر دیگران نمی‌گذارند این گوی و این میدان، این میدان را مردم برای شما به وجود آورده‌اند از آن استفاده کنید.

او ادامه داد: در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید، از دردهایمان گفتید فکر کردیم درد ما را می‌دانید، اما بعد از انتخابات همه را فراموش کردید

انتقاد قالیباف از صحبت‌های قسیم عثمانی نماینده بوکان

قالیباف در انتقاد از صحبت‌های قسیم عثمانی نماینده بوکان، نوع سخن گفتن او را موجب ایجاد دوقطبی در کشور دانست.

همچنین کوچک‌زاده در اعتراض به صحبت‌های عثمانی با صدای بلند انتقاد کرد.

صحن علنی مجلس همچنان در حین نطق موافقان و مخالفان کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، شلوغ و پر از همهمه بود

اعضای هیات دولت و نمایندگان در ادامه جلسه امجلس باز هم در حال گفت‌وگو، رایزنی و اقناع در تلاش برای یکدیگر بودند.

شلوغی مجلس

جلسات مجلس تا پایان بررسی صلاحیت وزرا در شیفت بعدازظهر هم برگزار خواهد شد

رای‌گیری برای تشکیل جلسه شیفت بعدازظهر در صحن علنی مجلس برگزار شد و مقرر شد جلسات مجلس به دلیل بررسی صلاحیت وزرای دولت، تا روز چهارشنبه در نوبت بعدازظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۹ برگزار شود.

رئیس‌جمهور به ایرادات روخوانی خود اعتراف کرد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش در نوبت دوم مجلس وقتی که می‌خواست از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند، گفت: بگذارید از روی متن بخوانم.

او بعد از مکثی کوتاه گفت: وقتی از روی متن می‌خوانم، بیشتر خراب می‌کنم. این صحبت‌های پزشکیان موجب شد که خنده کل صحن مجلس را پر کند و نمایندگان او را تشویق کردند.

مسعود پزشکیان باقیمانده وقت خود را به نمایندگان موافق داد

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، بعد از اتمام سخنرانی‌اش زمان باقیمانده خود را به نمایندگان سپرد تا نمایندگان حامی او از او دفاع کنند.

پزشکیان زمان خود را به علیرضا سلیمی و عبدالحسین روح‌الامینی نمایندگان تهران و شمس‌الدین حسینی، نماینده تنکابن و رامسر، هادی قوامی، لاهوتی، هادی هاشمی‌نیا، کریم معصومی، قلاوند، عباسپور، هادی هاشمی و... سپرد تا در ادامه زمان باقیمانده تلاش کنند تا نمایندگان را ترغیب به رای اعتماد کنند.

گفتنی است که پزشکیان بیش از یک ساعت از زمانش برای دفاع از کابینه باقی مانده بود که آن را به نمایندگان سپرد و هر کدام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از دولت دفاع کردند.

اعتراض راستینه به بخشی از نطق تاجگردون

احمد راستینه، نماینده مجلس، در زمان نطق تاجگردون به عبارت «نفس به تلاطم افتاده ایران» اعتراض کرد.  

راستینه عضو کمیسیون فرهنگی تاکید داشت که تاجگردون نباید از کلیدواژه «نفس به تلاطم افتاده ایران» استفاده می‌کرده و این نشانه ضعف است. واکنش راستینه موجب شد برای لحظاتی صدای او در صحن علنی طنین‌انداز شود.

او از رئیس مجلس درخواست بیان تذکر کرد که قالیباف اعلام کرد چون در کلیت هستیم نمی‌توان الان تذکر داد.احمد راستینه

خروج پزشکیان از صحن مجلس/ وزرای پیشنهادی در صحن ماندند

پزشکیان بعد از پایان صحبت‌هایش صحن علنی را ترک کرد اما وزرای پیشنهادی همچنان در صحن حضور داشتند.

مجلس

نماینده‌ای مخالف برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش نبود/ کاظمی برای دفاع در جایگاه حاضر شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بعد از پایان گزارش کمیسیون آموزش درباره وزیر آموزش و پرورش، اعلام کرد که نماینده مخالفی برای مخالفت با برنامه‌های علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی وجود ندارد.

در نتیجه با اعلام قالیباف کاظمی بدون حضور مخالف و موافق خودش برای دفاع در جایگاه نطق حاضر شد

نمایندگان مجلس پس از پایان دفاع علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از خودش در صحن علنی مجلس از او استقبال کردند.

وزیر آموزش و پرورش

انتقاد رسایی از نهج‌البلاغه خواندن پزشکیان با ذکر خاطره‌ای از شهید مدرس

حمید رسایی، نماینده تهران که در مخالفت با ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات صحبت می‌کرد با انتقاد از نهج‌البلاغه خواندن پزشکیان رئیس‌جمهور از خاطره‌ای در زمان شهید مدرس یاد کرد.

او گفت یک روحانی در زمان شهید مدرس در صحن مجلس روضه می‌خواند. او با انتقاد شهید مدرس روبه‌رو می‌شود که مسجد کنار مجلس قرار دارد اگر می‌خواهید روضه بخوانید به مسجد بروید.

رسایی سپس گفت: نهج‌البلاغه خواندن خیلی هم خوب است، اما حرف ما درباره نهج‌البلاغه خواندن همان تذکر شهید مدرس است.

استقبال نمایندگان و چهره‌های دولتی از نطق مجتبی ذوالنوری

بعد از بیان نطق مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، در موافقت با ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات، نمایندگان و برخی چهره‌های دولتی مانند محمدرضا عارف، معاون اول دولت پزشکیان به استقبال او رفتند.

*فضای مجلس پس از گذشت بیش از ۸ ساعت از آغاز به کار و بررسی کابینه دولت چهاردهم

نمایندگان مجلس بعد ایراد دفاعیات ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس از او نیز همانند گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش استقبال کردند.

استقبال از وزیر ارتباطات

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.