فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۴۱۴

موافقان و مخالفان صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

موافقان و مخالفان صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی چه گفتند؟

امروز سه‌شنبه - ۳۰ مرادماه - بررسی صلاحیت، برنامه‌ها و اهداف سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و موافقان و مخالفان درباره وی به ایراد سخن پرداختند.

به گزارش تجارت نیوز،

موافقان وزیر پیشنهادی میراث، مطابقت برنامه‌های صالحی امیری با قوانین و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه هفتم پیشرفت، مصوبات راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نظیر سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پدافند غیرعامل و قانون حمایت از هنرمندان را از جمله دلایل موافقت خود با وی برشمردند.

همچنین توجه به قوانین بالادستی مانند قانون حمایت از هنرمندان، فعالان و استادکاران صنایع دستی مصوب ۱۳۹۶، از جمله نقاط قوت و موافقت خود با برنامه‌های وی دانستند.

صالحی امیری رویکرد انسجام گرایی، گفتمان‌سازی و اجماع‌سازی دارد

زهرا خدادادی در موافقت و دفاع از سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: او از سیاستمدارانی است که سیاست را از دریچه فرهنگ می‌بینند و او به جای سلیقه بر برنامه بلند مدت متکی است و به جای نگاه جزیره‌ای، رویکرد انسجام گرایی و گفتمان سازی و اجماع سازی دارد. 

نماینده مردم ملکان در مجلس افزود: صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد، بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است.

وی یادآور شد: او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند. 

صالحی امیری ورزش را به عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی تبدیل کرد

نماینده مجلس با اشاره به سوابق مدیریتی صالحی امیری عنوان کرد: او در دوران ریاست بر کمیته ملی المپیک گفتمان حکمرانی او توسعه گرایی با رویکرد انسانی و اخلاقی بوده است و ورزش در نگاه او علاوه بر ورزیدگی و قهرمانی عرصه‌ای برای دیپلماسی جهانی بوده است.

خدادادی با اشاره به مدیریت صالحی امیری در کتابخانه ملی گفت: او کتابخانه ملی را از یک مرکز کتابداری و بایگانی به یک نهاد فرهنگی پویا مبدل ساخت. او در دوران مدیریت محدود و اثربخش خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقداماتی ماندگار در عرصه‌های مدیریت در عرصه‌های فرهنگی بر جای گذاشت.

وی با بیان اینکه گردشگری بیش از هر چیزی نیازمند اهمیت و آرامش خاطر است، تصریح کرد: احساس امنیتی باید به نحوی باشد که در آن ایران هراسی رنگ ببازد و گردشگران بدون هیچ واهمه‌ای به ایران سفر کنند.

این نماینده مجلس یادآور شد:  صالحی امیری با ثبات و آرامش ذاتی خود و نیز با تدبیر توانست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با منظومه فرهنگی کشور سازگار کند، از طرفی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به‌رغم وضعیت و ظرفیت‌های بالقوه آن وزارتخانه است که هنوز میان سه حوزه اصلی آن همگرایی بایسته ایجاد نشده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس خاطرنشان کرد: صالحی امیری با تخصص ویژه‌ای که در حوزه فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی و مدیریت سازمان‌های فرهنگی دارد، می‌تواند با حل مشکل همگرایی را میان سه حوزه یاد شده، ایجاد کند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز سه شنبه -۳۰ مرداد ماه- در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

مخالفت با وزیر گردشگری مخالفت با دولت وفاق ملی نیست

حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نمایندگان بزرگوار خداوند می فرماید بر شما واجب است که تحقیق و بررسی کنید، صلاحیت و اهلیت افراد را احراز کنید و بعدا امانت را به او بسپارید، نمایندگان بزرگوار ما می خواهیم امانتی به نام مدیریت جامعه اسلامی که حاصل خون شهداست را به فردی به عنوان وزیر بسپاریم، یکی از راه هایی که می تواند صلاحیت افراد را مشخص کند طبق نامه ۴۷ مولای متقیان که می فرماید اوصیکم بتقوی الله، نظم و برنامه در زندگی است.

نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر کسی برنامه و طرح نداشته باشد و طرح و برنامه او در یک زمان و در بازه زمانی مشخصی طبق هدف حرکت نکند قطعا موفق نخواهد شد. بحث اهداف بالادستی، قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله اهداف و راهکارهای راهبردی هستند نه عملیاتی، وزیر باید برنامه و طرح داشته باشد تا به هدف برسد؛ از وزیر گردشگری تحقیق و بررسی کردم و سوال کردم چه طرحی برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار عشایر دارید با ۳۰ میلیون دام که ظرفیتی برای صنایع دستی و زندگی آنها محسوب می شود و او جوابی نداشت.

وی تصریح کرد: از سیدرضا صالحی پرسیدم برای برف به عنوان طلای سفید که می تواند باعث ایجاد پیست اسکی و لژهای خانوادگی شده و بهترین درآمد صنعت گردشگری باشد چه راهکاری دارید، او هیچ جوابی نداشت.

سیاوشی بیان کرد: برای اصفهان عزیر و زیبا به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام که به خاطر خشک شدن رودخانه زاینده رود در حال تبدیل شدن به یک پایگاه آلوده و غیر قابل سکونت می شود و تمام ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری در آن در حال نابودی است چه راهکاری دارید، او جوابی نداشت.

وی گفت: به عنوان یک منطقه گردشگری در چادگان در ۱۵۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار دو هزار ویلای آن چنانی که در سال ۷۰۰ هزار لیتر آب برای مصرف آنها صرف می شود و یک دهکده گردشگری که در اختیار خواص فقط برای خوش‌گذرانی و عیش و نوش است، چه راهکاری دارید، او جوابی نداشت.

نماینده مردم چادگان، فریدن و فریدونشهر در مجلس خاطرنشان کرد: مردم چادگان حتی در مدیریت و مسئولیت این دهکده گردشگری هیچ منفعتی ندارند و حتی مسئولان محلی هم در هیات امنای آنجا حق حضور ندارند و  امکانات گردشگری فقط در اختیار یک عده خاص غیربومی است، وقتی قصد دریافت مجوز برای صنعت و غیره داریم می گویند دارای مجوز گردشگری است و اینجا حق مجوز مورد دیگری ندارید. 

وی افزود: مخالفت با وزیر گردشگری مخالفت با دولت وفاق ملی نیست، بیان غم و غصه و رنج مردمی است که در منطقه شاهد هستند عده ای می آیند برای خوش‌گذارنی و به آنها می گویند طبق آمایش سرزمینی مجوز دیگری نمی دهیم، اما مردم ما به خاطر بی مهری و قطع برق در ۶ ساعت روزانه و نصف شدن حق آب برای کشاورزی در آتش خشم مسئولان اصفهان قرار دارند.  

سیاوشی گفت: ما نماینده مردم شاهد بی عدالتی و رنج هستیم، این رنج ها را در بخش گردشگری کسی می تواند رفع کند که روحیه جهادی و انقلابی داشته شد و هیچ ارتباطی با فتنه انگیزان و فتنه گران نداشته باشد.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت سیدرضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اظهار داشت: به این دلیل که صالحی امیری  از نظر تخصص حتی یک ساعت هم سابقه فعالیت در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را ندارد، با وزارت او مخالفیم. 

وی افزود: زمانی که صالحی امیری در کمیسیون‌ها می‌آمد و از او سوال می‌پرسیدیم، او پاسخ ها را به معاونین فعلی وزارت میراث فرهنگی ارجاع می‌داد تا آنها صحبت کنند یعنی اینکه برنامه تحولی در کار نیست، باید سوال کرد در همفکران دولت محترم و بدنه کارشناسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یک نفر هم نبود تا در این وزارتخانه قرار بگیرد؟

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: صالحی امیری در آن کار گروهی که انتخاب می کردند هم در چند وزارتخانه نفر اول معرفی شد که می گفتند در همه حوزه ها هم صاحب سبک و نظر است. 

خضریان با بیان اینکه صالحی امیری فعالیت‌هایی در فتنه سال ۸۸ داشته است، گفت: او خیلی جاها گفته «من نگفتم در انتخابات ۸۸ تقلب شده» اما یک جمله از نامه این است «اگر بنا بوده از اول یک نفر از صندوق رای بیرون بیاید پس چرا مردم را به تمسخر می‌گیرند چرا این همه هزینه به نظام تحمیل می‌کنند؟»او به عنوان کسی که در وزارت اطلاعات این کشور بوده و سابقه امنیتی دارد متاسفانه چنین کاری را انجام داده است.

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: در کمیسیون امنیت ملی از او سوال کردیم و در مقابل سوالات تخصصی پرسیده شده هیج جوابی نداشتند؛ کار ما سوالات تخصصی است، می خواهیم بدانیم آنچه رهبری فرمودند کسی که قرار است سکاندار گردشگری شود چه چیزی در چنته دارد و چه برنامه ای دارید. او نباید نمایندگان را از پاسخ به دیگر سئوالات تخصصی غافل کند ما انتظار پاسخ تخصصی از وزیر پیشنهادی داریم. 

وی بیان کرد: نمایندگان محترم من بنا را بر آنچه اقرار شد از صالحی امیری سئوالات تخصصی پرسیدم، صادقانه پاسخ داد «من کمتر از یک هفته است که وارد این حوزه شده ام و اطلاعی ندارم از معاونان وزارت میراث فرهنگی بپرسید»

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس خطاب به صالحی امیری گفت: شما برای عقب‌ماندگی‌ها در سطح تعیین حریم آثار ملی و میراث طبیعی، برای بکارگیری ظرفیت های مردمی جهت مرمت و حفاظت و بهره برداری از میراث فرهنگی، سهم محدود شده سبد سفر خانوارها و افزایش امکانات سفر و دسترس پذیر کردن گردشگری داخلی، برای سفر ارزان و آسان کارکنان دولت که در قانون آمده، چه برنامه ای دارید؟

نجابت بیان کرد: آقای صالحی امیری بخش مهمی از تاسیسات گردشگری که در اختیار مردم نیست و در اختیار دستگاه‌هاست این مساله باید پیگیری شود، برای بکارگیری ظرفیت های کشور برای جلب گردشگران خارجی و در این موارد چه برنامه‌هایی دارید؟

وی گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه های مکتوب و نه در پاسخ هایش درباره سوالات تخصصی پاسخ نبود، پرسیدم چطور باید تامین کنندگان مواد اولیه با هنرمندان صنایع دستی مرتبط شوند، پاسخی ندادید، پرسیدم در مورد بیمه شاغلان صنایع دستی چه کاری انجام خواهید داد، پاسخی نداد.

نجابت گفت: از وزیر پیشنهادی پرسیدم برنامه عملیاتی تان برای اجرای ماده ۸۲ و ۸۳ قانون برنامه هفتم برای صادرات صنایع دستی که باید به عدد ۴۹۰ میلیون یورو برسد چیست، او پاسخی ندادید.

وی توضیح داد: با برخی از نمایندگان صحبت می‌کردم گفتم که دکتر صالحی امیری کارامد نیست  به او رای ندهید؛ یکی از دوستان گفت وزارت میراث چه اهمیتی دارد؟ از شما می پرسم تا حالا در حوزه صنایع دستی مورد تحریمی داشته ایم؟ صنایع دستی حوزه تحریم ناپذیری است که ما می توانیم از آن درآمدزایی داشته و جایگزین نفت کنیم؛ ما می خواهیم میدان‌داری عرصه به این مهمی را به کسی بدهیم که کمتر از یک هفته است وارد آن شده است.

نجابت افزود: صحبت ها که در کمیسیون تمام شد دکتر صالحی امیری گفت ۸۰ درصد این صحبت ها را قبول دارم، اما پاسخی ندارم از معاونان تخصصی وزارت میراث فرهنگی بپرسید، من خواهش می کنم به برنامه های کلی گویی او توجه کنید. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: در برنامه‌های گفته‌ایم باید رشد ۸ درصدی صنایع دستی اتفاق بیفتد، صالحی امیری در این زمینه چه کار می خواهد بکند. مثلا در بند چهارم این برنامه‌های تقدیمی به مجلس آمده «صنعت گردشگری از جایگاه ممتازی در سیاستگذاری کشورها برای دستیابی به رشد اقتصادی متوازن و تاثیرگذار برخوردار می باشد، افق ۲۰۳۰ در برنامه ریزی کشورها حاکی از  طراحی برای جابجایی بیش از دومیلیارد نفر در جهان و غیره است، آقای وزیری که سبقه فرهنگی به تعبیر خود دارد صحبت از افق ۲۰۳۰ می کند، قرار است میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بدهیم دست چه کسی؟

وی خاطرنشان کرد: می گویند صالحی امیری چهره فرهنگی است اما آیا کارآمدی هم در این حوزه بوده است یک بازه کمتر از یکسال دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ بوده و در آن مقطع رهبری صحبت از آتش به اختیار در عرصه فرهنگی می کنند. چه چهره فرهنگی است که نتوانسته در بازه کمتر از یکسال عملکرد فرهنگی داشته باشد، اختلال داشته است. 

نجابت تصریح کرد: رئیس جمهوری مدام بر استفاده از متخصصان و کارشناسان در حوزه های مختلف تاکید کرده است، چطور ممکن است یک فرد با سابقه غیرمرتبط بدون سابقه ای معرفی می شود برای وزارتخانه ای به این مهمی، مظلوم صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و فعالان این حوزه که باید گرفتار مدیران سیاست زده ای شوند که گویا قرار است حیاط خلوت شود.

وی گفت: من خواهش می کنم نگاهمان به این موضوعی که هویت و سرمایه چندهزار ساله ماست و اشتغال هزاران نفر باید در سال تامین شود از این راه، عرصه را به کسی ندهیم که توانایی ندارد، جناب صالحی امیری خواهش می کنم صالحانه با حوزه میراث برخورد کنید و صلاح آن را وزارت خود ترجیح دهید و کار را به اهلش واگذار کنید.

نباید منتقد وزیران پیشنهادی را مخالف دولت بدانیم

ابراهیم رضایی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برخی این طور وانمود می‌کنند که حمایت از دولت به معنی رای دادن به کل وزیران معرفی شده است، که اشتباه است؛ همه نمایندگان حامی دولت هستند، همه ما به دنبال موفقیت دولت هستیم. اما گاهی حمایت از دولت با ممانعت از ورود افراد ناکارآمد به دولت همراه می‌شود. حمایت به معنای رای دادن نیست. ما اگر منتقد وزیران پیشنهادی را مخالف دولت بدانیم، اشتباه است. ما حامی دولت برای حل مشکلات هستیم.

رضایی افزود: مرکز پژوهش های مجلس یک بسته سیاستی در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی ارائه داده است. بخشی از شاخص های وزیر میراث در این بسته موارد زیر است: این وزیر باید مورد پذیرش در زیس‌بوم‌های ذی‌ربط باشد دارای قدرت تعامل با فعالان حوزه باشد آشنا با فضای کسب و کار این حوزه باشد توانایی تامین منابع این حوزه را نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی به یک مدیر تحولی نیاز دارد، گفت: صالحی امیری هیچ‌کدام از شاخص‌ها را برای تصدی این منصب ندارد. این وزارت‌خانه به یک مدیر پر انرژی و تحولی نیاز دارد، اما کسی که هیچ آشنایی با ذی‌نفعان این وزارتخانه ندارد، تحمل توانایی این مسئولیت را ندارد.   

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به وزارت میراث فرهنگی به عنوان هدیه و دستمزد نگاه نکنیم. این وزارتخانه، مهم و استراتژیک است، پایگاهی برای اعتلای ایران و ایرانی جایی برای مهار پروژه اسلام‌هراسی و ایران‌‍ هراسی است. 

رضایی ضمن تاکید بر عبارت ایران امن در برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، افزود: صالحی امیری در برنامه های خود حرف از ایران امن می‌زنند؛ مگر ایران ناامن است که او این گونه می‌گویند؟ چیزی جز کلی‌گویی در برنامه او ندیدم. واژه هایی مثل پیگیری و ضرروت و اهمیت نشان می‌دهد ایشان برنامه ای برای اداره این وزارت‌خانه ندارند.

وی ادامه داد: ما اصرار بر فتنه و مرزبندی با فتنه می‌کنیم این به دلیل لطمه ای است که در سال ۱۳۸۸ به کشور وارد شد و ساختارهای کشور زیر سوال رفت. شورای نگهبان، مجلس و بخش‌های مختلف کشور زیر سوال رفت و اینها جلوی رای ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند، ایستادند. چگونه به او اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم وقتی کشور را تا لبه پرتگاه بردند به دشمن چراغ سبز نشان دادند. 

رضایی با بیان اینکه مرزبندی با دشمن اهمیت دارد، گفت: نکته ای را برای شیفتگان آمریکا می گویم؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهور پیشین آمریکا، ملاقاتی با یکی از کشورهای مخالف آمریکا داشت. هنوز ۲۰ روز از انتصاب او نگذشته بود که او را بر کنار کردند. در فتنه کار به جایی رسید که آمریکا و رژیم صهیونسیتی و حتی تروریست‌ها با فتنه‌گران، اعلام همبستگی کردند، اما اینها مرزبندی نکردند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره فتنه عاشورای سال ۸۸ گفت: در عاشورای ۸۸ بنده از نزدیک دیدم که فتنه‌گران خیمه ها و بیرق سیدالشهدا (ع) را به آتش کشیدند اما اینها فردا بیانیه دادند و گفتند مردان خدا جو! ما چطور بپذیریم افرادی با این سابقه در آن سال حالا مسئولایت بگیرند؟ می‌گویند در جنگ دیروز سرباز وطن بودند اما باور کنید در جنگ امروز، سرباز دشمن شدند.

وی ادامه داد: بحث ما اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی نیست. بحث تسویه حساب شخصی نیست. بحث اصل انقلاب و ملت و احترام به حدود ۹۰ میلیون ایرانی در این کشور است.

رضایی با اشاره به قطع‌نامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: بسیاری از مشکلات و گرفتاری های ما به قطعنامه ۱۹۲۹ برمی‌گردد. این قطع‌نامه در سالگرد فتنه رقم خورد. قطع نامه‌های قبلی رویکرد نظامی و هسته‌ای داشتند اما پایه تحریم‌ها علیه ایران و کوچک شدن سفره های مردم، این قطع‌نامه بود. این قطعنامه ربطی به فعالیت های هسته‌ای ما نداشت بلکه برای احیای فتنه بود.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.