فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۴۳۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

روز چالش‌برانگیز دولت چهاردهم در مجلس؛ چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا و رو شدن دست جبهه پایداری با شبنامه سوخته علیه صالحی امیری

روز چالش‌برانگیز دولت چهاردهم در مجلس؛ چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا و رو شدن دست جبهه پایداری با شبنامه سوخته علیه صالحی امیری

حواشی و جنجالی که جبهه‌ پایداری در صحن علنی مجلس علیه سیدرضا صالحی امیری به پا کرد موجب شد تا برای اولین بار در جریان دفاعیات وزرای کابینه چهاردهم نمایندگان سراپا شنونده صحبت‌های یک وزیر پیشنهادی باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای کابینه چهاردهم در مجلس با دفاع ۶ وزیر به پایان رسید. روزی که البته جز درباره یکی از وزرا در بقیه موارد بدون چالش زیادی سپری شد.

مجلس بار دیگر رنگ شبنامه گرفت؛ بعد از سال‌ها بار دیگر جبهه پایداری از صالحی‌امیری با انتشار اسناد سوخته استقبال کرد

بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، روز سه‌شنبه به جنجالی‌ترین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم تبدیل شد.

اگرچه صبح روز سه‌شنبه صحن علنی مجلس با ادامه بررسی صلاحیت اتابک، وزیر صمت، یکنواخت و بدون هیجان خاصی آغاز شد اما از ظهر با نزدیک شدن به بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری کم‌کم جنب‌وجوش بین برخی از نمایندگان مجلس آغاز شد.

پیش از ظهر امروز، چند دقیقه‌ای مانده به ساعت ۱۱ صبح بود که امیرحسین ثابتی، نماینده تهران با پرونده‌ای نارنجی‌رنگ در صحن علنی رویت شد. ثابتی بلافاصله با قاسم روانبخش، علی خضریان و سیدمحمود نبویان جلسه‌ای کوتاه برگزار کرد و از لای پرونده چند کاغذ را به آنها نشان داد. او سپس به سمت برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به تفکر خود مانند مالک شریعتی و سیدمرتضی محمودی رفت و با آنها صحبت کرد. پس از آن به همراه خضریان و نبویان با همان پوشه نارنجی به اتاق تلفن مجلس رفتند و پس از حدود نیم ساعت بازگشتند.

مجلس - شبنامه علیه صالحی امیری

هرچند در ابتدا تصور می‌شد با توجه به جنجال‌های روزهای گذشته شاید پای سند و مدرکی درباره عراقچی در میان باشد، اما همزمانی این حرکات با قرعه‌کشی موافقان و مخالفان صالحی‌امیری مشخص کرد که جبهه پایداری برای یکی دیگر از وزرای پزشکیان شمشیر خود را از رو بسته است.

امیرحسین ثابتی و سیدمحمود نبویان با تقسیم کار هر کدام به سمت نماینده‌ای می‌رفتند و چیزی به آنها می‌گفتند و کاغذ را به آنها نشان می‌دادند. همچنین با مذاکره با برخی از نمایندگانی که قرار بود به عنوان مخالف صالحی امیری صحبت کنند ترتیبی دادند تا برخی از نمایندگان عضو تفکر خود مانند خضریان و نجابت دقایقی از زمان آنها را به خود اختصاص دهند. همین شد که خضریان به عنوان یکی از مخالفان صحبت کرد و هم از متن شبنامه گفت و هم علیه صالحی امیری جو مجلس را به هم ریخت.

مجلس - شبنامه علیه صالحی امیری

مجلس - شبنامه علیه صالحی امیری

بر اساس بررسی‌های خبرنگار تجارت‌نیوز قبل از آغاز نوبت بعدازظهر صحن علنی مجلس، مشخص شد که کاغذ مذکور مدرکی درباره حوادث سال ۸۸ است و اعضای جبهه پایداری و تفکر نزدیک به آن در صدد هستند تا آن را علیه صالحی‌امیری منتشر کنند.

همین‌طور هم شد و ساعتی بعد از آغاز به کار نوبت بعدازظهر مجلس کاغذهای فیروزه‌ای‌رنگی به وسیله مالک شریعتی، نماینده تهران، بین نمایندگان توزیع شد. پس از پیگیری خبرنگاران مشخص شد که کاغذ همان کاغذ و محتوا هم همان است. مدرکی درباره یک پرونده قدیمی در سال ۷۶ و وقایع ۸۸ که البته محتوایش سوخته بود و پیش از آن در جریان بررسی صلاحیت صالحی‌امیری در سال ۹۲ از تریبون همین مجلس اعلام شده بود و آن‌طور که خود صالحی‌امیری اعلام کرد درباره آن شفاف‌سازی شده بود.

شب نامه در مجلس

ناگفته نماند که انتشار این شبنامه با عصبانیت قالیباف، به عنوان رئیس مجلس هم روبه‌رو شد.

قالیباف با اعلام اینکه نمایندگان نسبت به انتشار این نامه اعتراض کرده‌اند بدون اسم آوردن از مالک شریعتی تاکید کرد توزیع کاغذ در صحن علنی بدون اجازه هیات رئیسه خلاف قانون است. او تاکید کرد، گفتند نمی‌دانستند اما من بعید می‌دانم.

او افزود: با وجود اینکه هیات رئیسه با انتشار این کاغذ مخالفت کرده است، این نامه خلاف قانون منتشر شده است.

بعد از آن بود که مالک شریعتی نماینده تهران بلند شد و شروع به سر و صدا کرد. قالیباف گفت آقای مالک نمی‌خواستم اسم بیاورم، ولی الان خودتان بلند شدید و اعتراض کردید، باید بگویم که شما هم می‌دانستید، هم با انتشار کاغذ شما مخالفت شد و هم خلاف قانون آن را منتشر کردید. این صحبت‌ها موجب شد برای لحظاتی جو مجلس به هم بریزد. ضمن اینکه اعتراضاتی از طرف مالک شریعتی نسبت به احد آزادی‌خواه شروع شد. شریعتی اعتراض داشت که آزادی‌خواه شبنامه منتشرشده را به هیات رئیسه رسانده است.

مجلس - شبنامه علیه صالحی امیری - دعوای مالک شریعتی

مجلس - شبنامه علیه صالحی امیری - دعوای مالک شریعتی

هرچند سند شبنامه سوخته بود و جبهه پایداری از آن بی‌خبر بود، اما حرکت آنها موجب شد که جلسه بررسی صلاحیت صالحی‌امیری هم تبدیل به جنجالی‌ترین جلسه بررسی صلاحیت وزرای دولت چهاردهم شود و هم نمایندگان همیشه در تکاپو که معمولاً در زمان سخنرانی‌ها بیشتر از هر زمان دیگری آرام و قرار خود را از دست می‌دهند کل زمان سخنان صالحی‌امیری را با دقت گوش دهند تا از حواشی و ماجرای مطرح شده دقیقاً سر در بیاورند.

این تقریباً تنها دفاعیات وزیری بود که همه نمایندگان دقیق به آن گوش دادند، چرا که در بیشتر دفاعیات وزرا معمولاً صحن علنی شلوغ و نمایندگان در رفت‌وآمد و گفت‌وگو با یکدیگر هستند.

به هر حال بعد از حداقل ۴ سال بار دیگر انتشار شبنامه علیه وزرای دولت در صحن علنی مجلس خودنمایی کرد.

مجلس امروز حواشی دیگری هم داشت که در ادامه برخی از آنها را بازخوانی می‌کنیم.

کمیسیون فرهنگی مجلس با برنامه‌های صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی مخالفت کرد

گفتنی است که پیش از این هم اعضای کمیسیون فرهنگی که عمده آنها عضو جبهه پایداری هستند، اعلام کرده بودند به صالحی امیری رأی نمی‌دهند.

اعضای کمیسیون فرهنگی ۱۳ نفر هستند که صالحی امیری از این کمیسیون ۴ رأی مثبت و ۸ رأی منفی گرفته بود.

قالیباف به خاطر پزشکیان صندلی ریاست را ترک کرد

دقایقی بعد از حضور مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس، محمدباقر قالیباف که تا به حال همه جلسات صحن علنی را خود مدیریت کرده بود، از صندلی مدیریت خارج شد و پس از گذشت دقایقی به صحن برگشت. او در کنار پزشکیان نشست و به جایگاه خودش بازنگشت.

براساس شنیده‌ها حضور خارج از برنامه پزشکیان در صحن مجلس برای رایزنی درباره برخی وزرای پیشنهادی بوده است که امروز صلاحیت آنها در صحن مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان تا امروز بارها نسبت به موافقان، مخالف‌نما تذکر داده‌اند

برای چندمین بار در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم درباره روش و صحبت‌های موافقان و مخالفان تذکر داده شد.

در این روزها دیده می‌شود برخی از نمایندگان مجلس که مخالفت جدی با وزرا ندارند، صرفاً برای صحبت کردن و دیده شدن یا حتی برای موافقت نامحسوس درباره وزرا صحبت می‌کنند و این برخی از نمایندگان را معترض کرده است. آنها می‌گویند که وقت مجلس گرفته می‌شود.

در آخرین مورد جعفر قادری، نماینده شیراز متذکر این ماجرا شد و از رئیس مجلس درخواست کرد تا به این مورد رسیدگی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد بدون چون و چرا از سد نمایندگان رد شد

امروز از دومین وزیر بدون مخالف و موافق رونمایی شد. سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، بدون داشتن مخالف، بعد از خواندن گزارش کمیسیون فرهنگی و تاییدش شروع به سخنرانی و دفاع از خود کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.