فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۴۴۲

گاف امام جمعه زنجان درباره رئیس علی دلواری و میرزا کوچک خوان

گاف امام جمعه زنجان درباره رئیس علی دلواری و میرزا کوچک خوان
به گزارش تجارت نیوز،

امام جمعه زنجان در خطبه های نمازجمعه گفته : «در جنگ جهانی دوم رئیس‌علی دلواری در جنوب و میرزاکوچک خان در شمال در برابر اشغال‌گران ایستادند.»

اما نکته اینجاست رئیس‌علی دلواری ۲۶ سال قبل از شروع جنگ دوم جهانی و میرزا کوچک‌خان جنگلی ۲۰ سال قبل از شروع جنگ دوم جهانی از دنیا رفته بود.

رئیسعلی دلواری مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای انگلستان در جنگ جهانی اول بود. وی اصالتا لر جنوبی و از طایفه شاه حسینی یا شوسنی بهمئی بود.

جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلواری در کنار سیصد تفنگدار برازجانی به رهبری غضنفرالسلطنه برازجانی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خان‌های متحد آنان از سوی دیگر به‌طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسی‌ها نتوانستند بر رئیسعلی و یارانش برتری یابند.

رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شده‌است که می‌تواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آن زمان برابر بوده باشد. (برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.