فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۹۲۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تغییرات جدید وزارت خارجه در راه است/ مهاجر و صابری انتخاب های برتر عراقچی در معاونت های اقتصادی و حقوقی بین المللی

تغییرات جدید وزارت خارجه در راه است/ مهاجر و صابری انتخاب های برتر عراقچی در معاونت های اقتصادی و حقوقی بین المللی

با مشخص شدن معاونت‌های دیپلماسی اقتصادی و حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و البته پیش از آن معاونت سیاسی، تکلیف سه معاونت اصلی این وزارتخانه مشخص خواهد شد. وزارت امور خارجه دارای پنج معاونت و رئیس مرکز است که تمامی آنها توسط وزیر امور خارجه انتخاب می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز،

بنا بر تصمیمات اتحاذ شده قرار است معاونت‌های اقتصادی و حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز با تغییراتی همراه باشد که از رسول مهاجر به عنوان محتمل‌ترین گزینه معاونت دیپلماسی اقتصادی و از بهزاد صابری به عنوان اصلی‌ترین گزینه معاونت حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه یاد می‌شود.

با مشخص شدن مجید تخت‌روانچی به عنوان معاون سیاسی دستگاه سیاست خارجی کشور حالا نوبت به اعمال تغییرات در دیگر معاونت‌های این وزارت خانه رسیده است. بر اساس اخبار رسیده سید عبدالرسول مهاجر و علی نجفی خوشرودی از جمله محتمل‌ترین گزینه‌هایی هستند که قرار است یکی از آنها جایگزین مهدی صفری در معاونت اقتصادی وزارت خارجه شود و بهزاد صابری و کاظم غریب‌آبادی نیز دیپلمات‌هایی هستند که از میان آنها معاون حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه انتخاب خواهد شد.

محتمل‌ترین گزینه‌های معاونت اقتصادی

سید عبدالرسول مهاجر دیپلمات و معاون پیشین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بوده است. او دانش‌آموخته دانشگاه تهران در رشته روابط بین‌الملل در مقطع فوق لیسانس است. مهاجر در سال ۱۳۶۶ وارد وزارت خارجه شد و در سمت‌هایی چون کارشناس اداره اقتصادی آسیا، معاون اداره اقتصادی آسیا، کاردار ایران در کلمبیا، سفیر ایران در رومانی و آکردیته مولداوی، رئیس اداره شرق و مرکز اروپا، سفیر ایران در مجارستان، مدیرکل کنسولی، سفیر ایران در پرتغال، مدیرکل شرق آسیا، سفیر ایران در سود و آکردیته در لتونی، مدیرکل اقتصادی دوجانبه و معاون اقتصادی وزیر خارجه مشغول فعالیت بوده است. او در نهایت از سال ۱۴۰۰ تا کنون در قامت مشاور حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم حاضر بوده است. وی در دولت سیزدهم و مقطعی پس از غلامرضا انصاری سمت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه را هم عهده‌دار بود.

علی نجفی خوشرودی نیز دیگر گزینه محتمل برای حضور در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه است که تا سال ۱۴۰۲ به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده تام‌الاختیار ایران در عمان مشغول فعالیت بود. او دارای مدرک لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران، فوق لیسانس دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین دکتری افتخاری از دانشگاه علوم انسانی بیشکک است. او به عنوان کارشناس حوزه معاونت امور حقوقی و بین‌المللی، کارشناس حوزه معاونت اروپا و آمریکای وزارت خارجه، مسئول بخش اقتصادی و کاردار موقت سفارت ایران در ارمنستان، معاون اداره اول کشور‌های مشترک‌المنافع و رئیس اداره دوم کشور‌های مشترک‌المنافع و همسایگان شمال غربی دستگاه سیاست خارجی فعالیت کرده است. این گزینه معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه، طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ سفیر ایران در قرقیزستان بوده است و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ نیز به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس حضور داشته و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بوده است.

لازم به ذکر است که پیش از این نفرات، از محمد خزاعی به عنوان گزینه اصلی عراقچی برای حضور در معاونت اقتصادی وزارت خارجه نام برده می‌شد که بنا به دلایل نامعلوم این مورد از دستور کار خارج شد. محمد خزاعی دیپلمات و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل بود. او دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت بازرگانی از دانشگاه گیلان و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه «جرج می‌سون» است که در دوره‌های نخست و دوم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده حوزه انتخابیه رشت در مجلس حضور داشت. خزاعی در دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران بود.

اصلی‌ترین منتخبین معاونت حقوقی بین‌المللی

معاونت حقوقی بین‌المللی وزارت خارجه نیز از جمله معاونت‌هایی است که در دولت چهاردهم با تغییر و تحولاتی همراه خواهد بود. این معاونت در حال حاضر توسط رضا نجفی اداره می‌شود اما بنا بر تصمیمات اتحاذ شده قرار است دیپلمات دیگری مسئولیت آن را عهده‌دار شود.

بهزاد صابری انصاری و کاظم غریب‌آبادی گزینه‌هایی هستند که از آنها برای حضور در معاونت حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه نام برده می‌شود.

بهزاد صابری مشاور حقوقی ‌امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه پیشین بود. او از اعضای تیم مذاکره‌کننده کشورمان است که پیش‌تر و در دولت دوازدهم مدیرکل حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه و دستیار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بود. او پیش از آن نیز در قامت مشاور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه فعالیت می‌کرد. صابری در دولت نخست حسن روحانی و در کشاکش دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به عنوان معاون اداره دعاوی و حقوق بین‌الملل خصوصی و کارشناس حقوقی سفارت ایران در لاهه حضور داشت و از جمله معدود دیپلمات‌هایی است که به جهت تبحر در موضوعات مرتبط با حقوق بین‌الملل در تیم‌های مذاکره‌کننده دولت‌های دوازدهم و سیزدهم نقش‌آفرین بود. صابری تحصیل‌کرده دانشگاه تهران در مقطع دکتری و در رشته حقوق بین‌الملل است.

کاظم غریب‌آبادی نیز دیگر گزینه مطرح‌شده برای معاونت حقوقی بین‌المللی وزارت خارجه است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته «دیپلماسی و سازمان‌های بین‌المللی» و دکتری حقوق عمومی از دانشگاه علامه طباطبایی است و در زمان علی لاریجانی عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و رئیس هیات ایرانی در شانزدهمین کنفرانس سالانه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بود. غریب‌آبادی برای یک دوره نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. او از سال ۱۳۹۳ تا تیر ماه ۱۳۹۷ نیز به عنوان معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشر و دبیر کمیته برجام شورای عالی امنیت ملی فعالیت می‌کرد.

چهره‌هایی که از آنها برای حضور در معاونت‌های دیپلماسی اقتصادی و حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه یاد می‌شود دیپلمات‌های شاخصی هستند که سال‌ها در دستگاه سیاست خارجی کشور فعالیت کرده و دارای تجارب ارزشمندی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.