فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۰۹۵

اسفندیار عبداللهی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و به آن اعتراض دارند/ کشاورزان با کیسه‌ای یک میلیون تومان هم نمی‌توانند کود اوره خود را تامین کنند

قیمت 20 هزار و 500 تومانی گندم برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و به آن اعتراض دارند/ کشاورزان با کیسه‌ای یک میلیون تومان هم نمی‌توانند کود اوره خود را تامین کنند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعد از اعلام قیمت تضمینی گندم با اعضای کمیسیون کشاورزی تماس گرفتم که بر چه اساسی این قیمت را تعیین کرده‌اند. چون رقم 20 هزار و 500 تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان به این قیمت اعتراض دارند.

به گزارش تجارت نیوز،

عصر روز گذشته یکشنیه 18 شهریور بالاخره بعد از دو ماه تاخیر قیمت تضمینی گندم در کشور تعیین شد. غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در گفت‌وگو با صداوسیما عدد تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در کشور را کیلویی 20 هزار و 500 تومان اعلام کرد. 

این عدد به رسم هر سال در شورای تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به تصویب رسیده است. این قیمت در حالی تصویب شده است که پیش از این رئیس انجمن گندمکاران عدد منصفانه و به صرفه برای گندمکاران را 25 هزار تومان اعلام کرده بود. 

اسفندیار عبداللهی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره تعیین 20 هزار و 500 تومانی قیمت تضمینی گندم با تاکید بر این موضوع که قیمت تعیین شده نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است، با این وجود نسبت به عدد تعیین شده با توجه به شرایط کشاورزان انتقاد کرد.

کشاورزان به قیمت تضمینی گندم اعلام شده اعتراض دارند

نماینده شهرستان‌های مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان که بخش قابل توجهی از گندم کشور در شهرستان‌های حوزه انتخابی او تامین می‌شود، با انتقاد از رقم تضمینی تعیین شده گفت: بعد از اعلام قیمت تضمینی گندم با اعضای کمیسیون کشاورزی تماس گرفتم که بر چه اساسی این قیمت را تعیین کرده‌اند. چون رقم 20 هزار و 500 تومان برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و کشاورزان به این قیمت اعتراض دارند. 

این نماینده مجلس درباره واکنش کمیسیون کشاورزی درخصوص مبلغ تضمینی تعیین شده در شورای تعیین قیمت تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی قول دادند بار دیگر این عدد را بررسی کنند اما خب باید این را هم در نظر گرفت که قیمت در شورای تعیین قیمت تضمینی نهایی شده است.

عبداللهی در ادامه توضیح داد: فردا هم با کشاورزان شهرستان‌های حوزه انتخابیه جلسه داریم تا قیمت‌ها را دقیق کارشناسی کنیم، قیمت را دقیق بیرون بیاوریم و آن هزینه‌هایی که مقدور به صرفه است تا بتوانند کشت خود را انجام دهند اعلام کنیم. تعطیلات مجلس هم که تمام شود و به تهران بازگردیم در کمیسیون بررسی می‌کنیم.

ای کاش کود اوره با قیمت 395 هزار تومانی مصوب به دست کشاورزان می‌رسید

عبداللهی در واکنش به افزایش قیمت مایجتاج کشاورزان و ملزومات بالادستی برای کشت و افزایش قیمت کود اوره از کیسه‌ای 150 هزار تومان به کیسه‌ای 395 هزار تومان و تاثیر آن بر شرایط کشاورزی گفت: قیمت کود اوره 395 هزار تومان تعیین شده و ای کاش حداقل با همین عدد هم به دست کشاورزان می‌رسید. در حوزه انتخابیه من کود اوره زیر یک میلیون تومان به دست کشاورز نمی‌رسد. کشاورز امروز حاضر است برای هر کیسه یک میلیون هزینه کند چون زراعتش لازم دارد اما با همین قیمت هم نمی‌تواند بخرد چون کمبود است.

شورای تعیین قیمت تضمینی بدون گرفتن نظر کمیسیون تنظیم بازار کمیسیون کشاورزی مجلس قیمت را تعیین کرده‌اند

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به این موضوع که کمیته تنظیم بازار محصولات کمیسیون کشاورزی قرار بود عدد منطقی را بررسی کند، قیمت را به وزارت کشاورزی اعلام کند و بعد وزارتخانه براساس بررسی کارشناسی کمیسیون این قیمت‌گذاری را انجام دهد، افزود: اما متاسفانه دیشب که من پرسیدم شورای تعیین قیمت تضمینی بدون گرفتن نظر کمیسیون تنظیم بازار کمیسیون کشاورزی قیمت تضمینی را تعیین کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.