فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۱۹۴

احد آزادی‌خواه، نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

تلاش می‌کنیم دولت را برای بازنگری در قیمت تضمینی گندم قانع کنیم

تلاش می‌کنیم دولت را برای بازنگری در قیمت تضمینی گندم قانع کنیم

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: برابر با قانون مجلس نمی‌تواند تاثیری بر این موضوع داشته باشد اما کمیسیون کشاورزی مدافع حقوق گندمکاران خواهد بود و ما می‌کوشیم دولت را قانع کنیم که بازنگری کند. در این اقناع‌سازی یک احتمال وجود دارد اما اینکه مجلس الزام به انجام این کار داشته باشد چنین چیزی نیست.

به گزارش تجارت نیوز،

احد آزادی‌خواه، نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی، در واکنش به تعیین قیمت تضمینی 20 هزار و 500 تومان گندم به تجارت‌نیوز گفت: مبلغی که شورای قیمت‌گذاری برای خرید تضمینی گندم سال آینده اعلام کرد، قیمتی است که برابر با قانون مصوب شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی است که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سایر اعضا تعیین شده و لازم‌الاجراست. در دولت سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی باید به آن عمل کنند و فصل‌الخطاب است. 

اگر با دید سود و صلاح کشاورزان به قیمت تضمینی گندم نگاه کنیم، این قیمت قابل دفاع نیست

آزادی‌خواه ادامه داد: منتها اگر به لحاظ کارشناسی از من سوال کنید با توجه به تجربه پنج 6 سال کار در کمیسیون کشاورزی عرض می‌کنم که اگر واقعاً بخواهید نگاه صرف و صلاح کشاورزان را ملاک قرار دهید، این قیمت یک قیمت قابل دفاع نیست. 

اگر دولت با تامین اعتبار در قیمت خرید تضمینی گندم بازنگری کند حتماً کار بسیار به‌جایی است

این نماینده مجلس با اشاره به هزینه‌های کشت، داشت و برداشت برای کشاورزان تاکید کرد: با توجه به هزینه‌های بالاسری کشت گندم مثل کود، بذر، آب، ماشین‌آلات کشاورزی، سموم و موارد مشابه دیگر این قیمتی که اعلام شده اگرچه نسبت به سال‌های قبل کار تقریباً خوبی است اما واقعاً حق کشاورزان بیشتر از اینهاست و اگر دولت بتواند تامین اعتبار کند و بازنگری در قیمت خرید گندم داشته باشد حتماً کار بسیار بجایی خواهد بود.

کشاورزان و گندم‌کاران ما را از واردات گندم بی‌نیاز کردند/ قیمت تضمینی باید به‌ گونه‌ای باشد که کشاورزان ضرر و زیان نبینند

نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورزان و گندمکاران ما را از واردات گندم بی‌نیاز کرده‌اند توضیح داد: بنابراین باید به گونه‌ای قیمت تضمینی را تعیین کنیم که آنها ضرر و زیان نبینند بلکه در این مسیر به سود حاصله و مورد نظر خودشان هم برسند تا انگیزه کشت گندم برای سال آینده را هم داشته باشند. 

کمیسیون کشاورزی مدافع حقوق گندم‌کاران است، می‌کوشیم دولت را قانع به بازنگری کنیم

آزادی‌خواه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تصویب قیمت تضمینی گندم، کمیسیون کشاورزی و مجلس می‌تواند تاثیری بر قیمت تعیین‌شده بگذارد و به نحوی دولت را قانع کند تا در این مبلغ بازنگری کنند گفت: برابر با قانون مجلس نمی‌تواند تاثیری بر این موضوع داشته باشد اما کمیسیون کشاورزی مدافع حقوق گندمکاران خواهد بود و ما می‌کوشیم دولت را قانع کنیم که بازنگری کند. در این اقناع‌سازی یک احتمال وجود دارد اما اینکه مجلس الزام به انجام این کار داشته باشد چنین چیزی نیست. 

عضو کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم و صحبت می‌کنیم و بحث‌هایی هم با همکارانم شده بلکه دولت بازنگری را در شورای قیمت‌گذاری تعیین قیمت گندم مد نظر داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.