فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۴۱۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حاشیه‌های امروز مجلس چه بود؟ / از تذکر به استعفای یک نماینده تا پیش کشیدن دوباره نام ظریف

حاشیه‌های امروز مجلس چه بود؟ / از تذکر به استعفای یک نماینده تا پیش کشیدن دوباره نام ظریف

از جمله حاشیه‌های امروز صحن علنی مجلس اخطار قانون اساسی حمید رسایی درباره حضور مجدد محمدجواد ظریف در دولت چهاردهم بود. حمید رسایی و برخی از دیگر چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری از همان روزهای ابتدای تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم نسبت به حضور ظریف اعتراض داشتند اما گویا رسایی قرار نیست دست از سر ظریف بردارد.

به گزارش تجارت نیوز،

امروز یکشنبه 25 شهریور بعد از حدود سه هفته تعطیلات نمایندگان به صحن علنی مجلس بازگشتند. بعد از برگزاری مراسم تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم شاید امروز اولین روز معمولی مجلس بود. مجلسی که خودش هم مدت زیادی از عمرش نمی‌گذرد و از ابتدای آغاز به کارش مدام با شرایط اضطراری روبرو شده است. در واقع شاید بتوان امروز را اولین روز رسمی و در دستورکار مجلس نامید؛ رئیس‌جمهور انتخاب شده، وزرا تعیین شده‌اند و دولت مستقر شده و حالا مجلس باید به امور نظارتی و قانونگذاری خود بپردازد.

با توجه به زمان کوتاهی که از حضور نمایندگان در مجلس می‌گذرد هنوز برخی از نمایندگان ناظر در شوراها و ارگان‌ها انتخاب نشده‌اند و امروز هم تعدادی از اعضای ناظر انتخاب شدند؛ از جمله عباس گودرزی، نماینده بروجرد به عنوان عضو ناظر در هیات‌رئیسه مجلس انتخاب شد.

مخالفت نمایندگان با ممنوعیت یک‌ساله حضور هیات‌رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی

در ادامه نمایندگان مجلس با طرح حذف حضور اجباری اعضای هیأت رئیسه در کمیسیون‌های تخصصی که قرار بود به صورت یک ساله اعمال شود، مخالفت کردند. این مورد ذیل الحاق یک تبصره به ماده ۶۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با ۱۴۷ موافق و ۵۵ مخالف و با توجه به اینکه اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس نیاز به دو سوم آرا نمایندگان دارد، رای لازم را به دست نیاورد. برخی نمایندگان مجلس با اعتراض به این موضوع که برخی در کمیسیون‌های تخصصی خود قرار نگرفته‌اند، قصد داشتند از این طریق با حذف اعضای هیات‌رئیسه برای دیگر نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی جا باز کنند که مورد موافقت اکثریت مجلس قرار نگرفت.

لازم به ذکر است که با وجود مشخص شدن اعضای کمیسون‌های تخصصی و انتخاب هیات‌رئیسه اما هنوز هم برخی از نمایندگان به جابه‌جایی در کمیسیون‌های مورد نظر خود امیدوار هستند.

حاشیه‌های استعفای نماینده‌ای که پزشکیان او را به عنوان معاون انتخاب کرده است

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه که مسعود پزشکیان او را به عنوان معاون توسعه روستایی دولت انتخاب کرده در صحن علنی مجلس حضور داشت. گفتنی است که او همچنان نماینده مجلس محسوب می‌شود و تا زمانی که هیات‌رئیسه با استعفای او موافقت نکند، نمی‌تواند به تیم دولت بپیوندد.

با توجه به تعطیلات چند روزه مجلس، نمایندگان در جلسه علنی امروز تک به تک یا در دسته‌های چند نفره برای تبریک نزد حسین‌زاده می‌آمدند. حسین‌زاده تنها سیاستمدار اهل سنت است که توانسته از ابتدای انقلاب به هیات دولت راه یابد.

بررسی استعفای حسین‌زاده، هفته آینده در صحن علنی بررسی می‌شود

استعفای عبدالکریم حسین‌زاده امروز در مجلس اعلام وصول شد و قالیباف رئیس مجلس گفت: با توجه به آیین‌نامه استعفای ایشان هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.

اعتراض یک‌ نماینده از رسانه‌ای شدن حکم حسین‌زاده پیش از استعفا

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس نسبت به انتشار حکم عبدالکریم حسین‌زاده پیش از استعفای او از نمایندگی مجلس تذکر داد. او در تذکری به هیأت رییسه تاکید کرد که این نباید باب شود و نمایندگان برای حضور در سمت‌های دیگر ابتدا استعفا دهند و بعد حکم آنها رسانه‌ای شود. به گفته سلیمی اینکه ابتدا خبر انتصاب حسین‌زاده در معاونت روستایی رسانه‌ای شده و سپس روند استعفای او در مجلس کلید خورده است خلاف شان مجلس است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس که در این زمان در جایگاه ریاست قرار داشت تاکید کرد که روند درست انجام شده است و رئیس‌جمهور حکم آقای حسین‌زاده را تا زمان تعیین تکلیف در مجلس نگه داشته‌اند.

گفت‌وگوی معاون پارلمانی با حسین‌زاده

بعد از توضیحات قالیباف مبنی بر بررسی استعفای حسین‌زاده در هفته آینده شهرام دبیری، معاون پارلمانی دولت چهاردهم به سمت صندلی حسین‌زاده آمد و برای لحظاتی با او و تعدادی دیگر از نمایندگان به گفت‌وگو و خوش‌و‌بش پرداخت.

تذکر مداوم نمایندگان نسبت به عدم پرداخت پول گندمکاران و تعیین‌تکلیف نشدن شرایط حق‌التدریسی‌ها

در جلسه امروز عدم پرداخت پول گندمکاران و شرایط حق‌التدریسی‌های آموزش و پرورش جزو نذکرات چند باره نمایندگان بود. تعداد چشم‌گیری از نمایندگان نسبت به این موضوع تذکر دادند یا در جریان صحبت‌های خود به آن اشاره کردند. حاجی بابایی، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت نه در حین تذکرات نمایندگان که به صورت مستقل نسبت به این موضوع تذکر داد. حاجی‌‌بابایی با لحنی که جدیت بیشتری نسبت به روند مدیریتی همیشگی او داشت سازمان برنامه و بودجه را خطاب قرار داد و از این سازمان خواست تا سریع‌تر ماجرای پرداختی‌های گندمکاران را تعیین‌تکلیف کند و از آموزش و پرورش هم خواست که با توجه به کمبود معلم در این وزارتخانه نسبت به شرایط معلمان حق‌التدریسی و پیش‌دبستانی اقدام لازم را انجام دهد.

قرار نیست حمید رسائی دست از سر ظریف بردارد؟!

اما از جمله حاشیه‌های امروز صحن علنی مجلس اخطار قانون اساسی حمید رسایی درباره حضور مجدد محمدجواد ظریف در دولت چهاردهم بود. حمید رسایی و برخی از دیگر چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری از همان روزهای ابتدای تحلیف و رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم نسبت به حضور ظریف اعتراض داشتند اما گویا رسایی قرار نیست دست از سر ظریف بردارد. رسایی و اعضای جبهه پایداری از زمان حضور او در وزارت خارجه تفاوت تفکر دیدگاهی با او دارند و نسبت به حضور او در دولت چهاردهم اعتراض دارند. بر همین اساس هر زمان که موقعیت ایجاب کند صحبتی در این باره در صحن علنی مطرح می‌کنند.

حمید رسایی، نماینده تهران در اخطار قانون اساسی خود تاکید کرد که به قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس عمل نشده است. او افزود: آقای ظریف به دلیل اینکه فرزندشان تابعیت دارد استعفا داده اما مجددا اعلام کردند که به کارشان بازگشته‌اند. در این خصوص سوال شده و گفته شد که آقای پزشکیان در این خصوص تدبیر کرده‌اند و در جلسه سران قوا با موافقت سران قوا این اتفاق صورت گرفته است. در این خصوص از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه سوال کردم و آنها گفتند که چنین چیزی نبوده است.

او در ادامه تاکید کرد: بر این اساس برگشتن آقای ظریف به سر کار بر چه اساسی است؟ اگر قرار است قانونی تصویب کنیم که مسئولان اجرا نکنند چه فایده‌ای دارد؟ چه کسی باید این مورد را تذکر دهد؟ ما درخواست اجرای قانون را داریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.