فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۷۹۳

قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «تجارت نیوز»:

بانک مرکزی دستورالعملی مصوب کند تا تصمیمات مربوط به هیات مدیره بانک‌ها با خودشان نباشد/ موضوع پرداخت تسهیلات به هیات مدیره بانک‌ها باید ریشه‌ای حل شود

بانک مرکزی دستورالعملی مصوب کند تا تصمیمات مربوط به هیات مدیره بانک‌ها با خودشان نباشد/ موضوع پرداخت تسهیلات به هیات مدیره بانک‌ها باید ریشه‌ای حل شود

عثمانی گفت: شما وقتی می‌خواهید درباره چنین اموری تصمیم‌گیری کنید درباره دیگران می‌توانید این کار را انجام دهید، درباره خودتان که نمی‌توانید. اگر بانک‌ها می‌خواهند برای هیات مدیره خود تسهیلاتی در نظر بگیرند این را باید مقامی بالاتر از هیات مدیره بانک‌ها تصمیم بگیرد نه خود هیات مدیره.

به گزارش تجارت نیوز،

قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره افشای خبر واگذاری وام‌های کلان به هیات مدیره 9 بانک که در روزهای اخیر رسانه‌ای شده است، گفت: بانک مرکزی باید دستورالعملی به بانک‌ها دهد تا تصمیماتی که به اعضای هیات‌مدیره آنها مربوط می‌شود، خارج از اختیار هیات مدیره آن بانک باشد. نمی‌‌شود افراد خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، آن هم در این سطح و در این امور.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد که این دستورالعمل می‌تواند به همه بانک‌ها و همه دوره‌ها تسری پیدا کند و جلوی این مشکل را بگیرد.

نمی‌شود افراد خودشان درباره وام خودشان تصمیم بگیرند، هیچ جای دنیا به این شکل نیست

عثمانی در پاسخ به این سوال که حداقل می‌توانند قواعدی برای این وام‌ها و دریافت آن توسط هیات مدیره بگذارند، گفت: نمی‌شود افراد خودشان درباره وام خودشان تصمیم بگیرند، هیچ جای دنیا به این شکل نیست.

اگر بانک‌ها می‌خواهند برای هیات مدیره خود تسهیلاتی در نظر بگیرند باید مقامی بالاتر از هیات مدیره آن را مصوب کند

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: شما وقتی می‌خواهید درباره چنین اموری تصمیم‌گیری کنید درباره دیگران می‌توانید این کار را انجام دهید، درباره خودتان که نمی‌توانید. اگر بانک‌ها می‌خواهند برای هیات مدیره خود تسهیلاتی در نظر بگیرند این را باید مقامی بالاتر از هیات مدیره بانک‌ها تصمیم بگیرد نه خود هیات مدیره.

هیات مدیره می‌تواند برای کارکنان بانک مربوطه تصمیم بگیرد

او ادامه داد: هیات مدیره می‌تواند برای کارکنان بانک مربوطه تصمیم بگیرد اما برای خودش باید یک مقام بالاتر از هیات مدیره تصمیم بگیرد مثلا مجمع یا بانک مرکزی این کار را انجام دهد.

موضوع پرداخت تسهیلات به هیات مدیره بانک‌ها باید ریشه‌ای حل شود/ اینکه با چهار بانک برخورد کنید که چرا وام داده‌اید، موضوع از ریشه حل نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره راهکار موجود برای برخورد با چنین مواردی عنوان کرد: این موضوع را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد و برای آن قاعده و تصمیمات مشخص گرفت وگرنه اینکه با چهار بانک برخورد کنید که چرا وام داده‌اید، موضوع از ریشه حل نمی‌شود. خیلی از بانک‌ها ممکن است قبلا این کار را انجام داده‌اند و مشخص نشده است یا در آینده ممکن است همین کار را انجام دهند و تکرار شود.

عثمانی افزود: به نظرم بانک مرکزی به عنوان یک نهاد ناظر بر بانک‌ها باید این موضوع را ریشه‌ای و برای همیشه حل کند.

تصمیم‌گیری درباره بانک‌ها از وظایف بانک مرکزی است/ از لحاظ ساختاری و قانونی بانک مرکزی ناظر بر همه این بانک‌ها است

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به قدرتی که برخی از بانک‌ها دارند و در برخی امور هم دیده می‌شود که از بانک مرکزی حرف شنویی ندارند، بانک مرکزی توان اعمال چنین قواعد و قانونی را دارد؟ بیان کرد: این جزو وظایف بانک مرکزی است. اینکه بانک مرکزی ضعف نظارتی داشته باشد یک حرف دیگر است اما از لحاظ ساختاری و قانونی بانک مرکزی ناظر بر همه این بانک‌ها است و می‌تواند در این مورد هم تصمیم بگیرد، هم برخورد کند و هم متخلفان را به مراجع قضایی معرفی کند. همه این امکان‌ها از نظر قانونی برای بانک مرکزی وجود دارد. ولی اینکه چگونه از این روش‌ها استفاده می‌شود باید در آینده شاهد آن بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.