خبر فوری:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۷۹۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حاشیه‌های صحن علنی | سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس ذره‌‌بین نمایندگان روی عملکرد دولت / پای بمب اتم هم به مجلس باز شد

حاشیه‌های صحن علنی | سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس ذره‌‌بین نمایندگان روی عملکرد دولت / پای بمب اتم هم به مجلس باز شد

رئیس مجلس تاکید کرد از این پس هر سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به منظور عمل به وظیفه نظارتی خود یک موضوع را در دو ساعت ابتدایی صحن علنی در دستور خواهد داشت و متولیان آن امر در دولت به صحن علنی دعوت می‌شوند تا با حضور آنها مباحث مطرح شود و دولتی‌ها پاسخگوی دغدغه نمایندگان و عملکرد خود باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

امروز اولین جلسه سه‌شنبه‌های نظارتی مجلس در دوره دوزادهم بود. بر همین اساس مجلس محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی و وزیر صمت را به صحن علنی دعوت کرده بود تا درباره نحوه تخصیص ارز به صنایع، میزان ارز تخصصی بر اساس نیازها و فاصله ارز آزاد و نیمایی صحبت شود.

غیاب وزیر صمت به‌ دلیل همراهی عارف در سفر به ارمنستان

البته وزیر صمت به دلیل همراهی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، به ارمنستان در جلسه امروز حاضر نبود و نماینده‌ای از طرف خود به مجلس معرفی کرده بود.

اما جلسه امروز اگرچه در کل آرام بود و تا حدی زیادی به مباحث تخصصی اختصاص داشت اما بدون حاشیه هم سپری نشد. 

همان دقایق ابتدایی آغاز صحن علنی با تذکر تند و تیز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خطاب به نمایندگان و برخی از چهره‌های دولتی که در صحن علنی حضور داشتند، توجهات به جلسه جلب شد.

تذکر تند و تیز قالیباف به معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها / معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها از حضور در جلسات سه‌شنبه‌های نظارتی صحن علنی منع شدند

در جریان جلسه نظارتی امروز مجلس در میانه صحبت‌های اولیه محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی، همهمه و شلوغی صحن موجب شد قالیباف آن روی سکه را به برخی از معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها نشان دهد و با تندی به برخی از آنها تذکر دهد که نظم جلسه را رعایت کنند. قالیباف ضمن تاکید به نمایندگان و اعضایی که از دولت در صحن علنی حضور داشتند مبنی بر رعایت نظم جلسه گفت این جلسه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

رئیس مجلس با خطاب قرار دادن دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، از او خواست که افراد حاضر در دولت یا سر جای خود بنشینند یا از صحن خارج شوند.

او با درخواست خروج برخی از معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها از دیگران خواست نظم جلسه را رعایت کنند تا بحث‌ها مطرح و دیدگاه‌ها بیان شود. قالیباف در ادامه با ناراحتی گفت: یک جلسه اینجا تشکیل شده و دوستان اینجا آمده‌اند کارهای اداری خود را انجام دهند!

البته رئیس مجلس به همین یک بار اکتفا نکرد و در پایان جلسه هم ضمن تاکید بر اهمیت دو ساعت اول جلسه روزهای سه‌شنبه که مربوط به مباحث نظارتی مجلس است، از بخش‌های اجرایی مسئول برگزاری صحن علنی خواست در این دو ساعت جز نمایندگان و اعضایی از دولت که به جلسه دعوت می‌شوند کسی دیگر اجازه ورود به صحن علنی را نداشته باشد.

هر سه‌شنبه جلساتی نظارتی مجلس در صحن علنی برگزار می‌شود

رئیس مجلس تاکید کرد از این پس هر سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی به منظور عمل به وظیفه نظارتی خود یک موضوع را در دو ساعت ابتدایی صحن علنی در دستور خواهد داشت و متولیان آن امر در دولت به صحن علنی دعوت می‌شوند تا با حضور آنها مباحث مطرح شود و دولتی‌ها پاسخگوی دغدغه نمایندگان و عملکرد خود باشند.

مجلس

اعتراض تلویحی رئیس بانک مرکزی به غیاب وزیر صمت

اما این تنها حاشیه صحن علنی در روزهای نظارتی مجلس نبود. در جریان بررسی مباحث مختلف درباره تخصیص ارز با توجه به غیاب وزیر صمت و خطاب قرار گرفتن چندباره و مستقیم فرزین، رئیس بانک مرکزی نهایتاً تاب نیاورد و در لفافه از غیاب اتابک، وزیر صمت، انتقاد کرد. او گفت: مسئول تخصیص ارز من نیستم. دوستانی که باید در قبال این موضوعات پاسخگو باشند در جلسات به این شکل حاضر باشند و توضیح دهند.

بعد از پایان دو ساعت جلسه نظارتی مجلس و در حاشیه صحن علنی، فراکسیون مقاومت با حضور در محوطه خبرنگاران و برگزار نشست خبری اعلام موجودیت کرد.

برگزاری جلسه فراکسیون مقاومت و به میان آمدن پای بمب اتم

سیدمحمود نبویان که ریاست این فراکسیون را بر عهده دارد در بخشی از صحبت‌های خود و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ساخت تسلیحات قوی‌تر و محدودیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ما نیازی به بمب اتم نداریم. چند موشک ایران به ذخایر آمونیوم اسرائیل بخورد همان کار را برای ایران انجام می‌دهد. البته قطعی و مسلم است که ایران نباید چیزی از دشمنان خود در تسلیحات کم داشته باشد. اما ایران نیازی هم به بمب اتم ندارد چون وابسته به نیروی انسانی و قدرت بازوی خود است. 

البته در ابتدای طرح این سوال خنده و شوخی هم بین هیات‌رئیسه فراکسیون مقاومت که در جلسه حاضر بودند به راه افتاد. بعد از طرح این سوال از طرف یکی از خبرنگاران بین روح‌الله متفکر‌آزاد، سیدمحمود نبویان، مهدی گلرو و سیدمرتضی محمودی که اعضای هیات‌رئیسه این فراکسیون را تشکیل می‌دهند و در جلسه هم حاضر بودند خنده و شوخی به راه افتاد. نبویان بعد از شنیدن سوال با خنده گفت موضوع خطرناک شد. همه خندیدند و بعد نبویان با نگاهی به مهدی گلرو به او گفت این سوال در تخصص شماست. گلرو در ادامه تاکید کرد که نبویان خود به این سوال هم پاسخ دهد. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.