فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۸۹۷۸

اسفندیار عبداللهی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

واردات ذرت دامی در زمان برداشت داخلی سوءمدیریت است/ قیمت ذرت علوفه با واردات شکسته می‌شود

واردات ذرت دامی در زمان برداشت داخلی سوءمدیریت است/ قیمت ذرت علوفه با واردات شکسته می‌شود

اسفندیار عبداللهی نماینده مجلس عنوان کرد: در همان زمان که کشاورز قرار است ثمره محصولی را که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده است، با یک قیمت مناسب به فروش برساند، ترخیص محصول وارداتی موجب خراب شدن بازار می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

این روزها فصل برداشت ذرت علوفه در مناطقی از کشور آغاز شده و تا یکی دو ماه آینده ادامه خواهد داشت. اما در همین زمان خبری مبنی بر ترخیص 66 هزار تن ذرت دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام، منتشر شده است. بر اساس خبری که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند به دلیل بدهی شرکت مذکور به اداره کل بنادر این محموله پیش از این مجوز ترخیص نداشته است. 

اما باید پرسید که چرا در این بازه زمانی این میزان ذرت ترخیص شده است؟ آن هم دقیقاً در پیک برداشت ذرت توسط ذرت‌کاران در کشور؟

ورود ذرت علوفه در زمان برداشت داخل، سوءمدیریت است

اسفندیار عبداللهی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در واکنش به واردات ذرت علوفه به کشور در زمان برداشت داخلی آن را ناشی از سوءمدیریت دانست. 

باید از کشاورزان و تولید داخل حمایت کرد

عبداللهی تاکید کرد: این به خاطر ضعف مدیریتی است. باید کشاورزان و محصولات داخلی خودمان را حمایت کنیم تا سال به سال تولید و کشت خود را افزایش دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید نسبت به خلأ مدیریتی درباره واردات ذرت در زمان برداشت، این اتفاق را موجب شکسته شدن قیمت ذرت علوفه دانست و گفت: وقتی در زمان برداشت محصول از گمرک همان محصول را که برخی مواقع چند ماه اجازه ترخیص آن صادر نشده است ترخیص می کنند قطعاً روی بازار و قیمت داخلی تاثیر می‌گذارد.

ترخیص محصول وارداتی موجب خراب شدن قیمت بازار می‌شود

این نماینده مجلس افزود: در همان زمان که کشاورز قرار است ثمره محصولی را که ماه‌ها برای آن زحمت کشیده است، با یک قیمت مناسب به فروش برساند، ترخیص محصول وارداتی موجب خراب شدن بازار می‌شود.

کشاورزی عمدتاً درآمد آنچنانی ندارد/ پول محصول بعد از برداشت برای پس دادن قرض‌ها هزینه می‌شود

عبداللهی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشاورزان بیان کرد: در نظر داشته باشید که کشاورزی عمدتاً درآمد آنچنانی ندارد. وقتی ریز کار کشاورزی را نگاه می‌کنید می‌بینید که کشاورز از ابتدا پول قرض می‌کند، بذر قرض می‌کند، ضرر آن‌چنانی به دلیل این قرض متحمل می‌شود و بعد از برداشت محصول و دریافت پول آن باید همین قرض‌ها را بپردازد.

او در ادامه با اشاره به ضعف مدیریتی مانند واردات ذرت علوفه در زمان برداشت داخلی، عنوان کرد: از دولت و وزیر جهاد کشاورزی خواهش می‌کنم که به کشاورزان کمک کنند و اجازه ندهند این بلاها سر کشاورزان بیاید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه کشاورزان واقعاً خسته و دلسرد شده‌اند، ادامه داد: در این شرایط اقتصادی ما فقط همین کشاورزی را داریم، این را هم از دست بدهیم در تامین مواد غذایی لطمه بزرگی به ما وارد می‌شود و باید هزینه‌های چند برابری را متحمل شویم و اقتصاد داخلی ما فلج می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.