فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۳۰۸۲

مرادی، نماینده جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» پاسخ می‌دهد:

شرایط زندگی در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک چگونه است؟

شرایط زندگی در جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک چگونه است؟

به‌تازگی و در شرایطی که ایران بعد از پاسخ به اسرائیل درگیری مسائل منطقه‌ای است، بار دیگر امارات ادعای خود را نسبت به جزایر ایرانی یعنی ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک مطرح کرده است. در گفت‌وگو با نماینده این جزایر در مجلس، شرایط زندگی در این جزایر را جویا شده‌ایم.

به گزارش تجارت نیوز،

هر از چند گاهی وقتی قرار است از نظر سیاسی به ایران فشار وارد شود، دست‌ها به سمت قلب ایران دراز می‌شود؛ یا نام خلیج فارس را زیر سوال می‌برند یا مالکیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک. 

به‌تازگی و در شرایطی که ایران بعد از پاسخ به اسرائیل درگیری مسائل منطقه‌ای است بار دیگر امارات ادعای خود را نسبت به جزایر ایرانی مطرح کرده است. در ادامه با نماینده جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک در مجلس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم تا شرایط زندگی در این جزایر را جویا شویم.

احمد مرادی

این ادعاها درباره جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک همیشه بوده است/ همه می‌دانند این جزایر جزو خاک ایران هستند، در اسناد تاریخی هم مشخص است

احمد مرادی، نماینده جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک در مجلس، درباره جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک و ادعاهایی که بار دیگر از طرف امارات مطرح شده، با تاکید بر اینکه این ادعاها همواره عنوان می‌شود، به تجارت‌نیوز گفت: مسلم است که جزایر ابوموسی تنب بزرگ و کوچک جزء لاینفک کشور ما هستند، همه هم می‌دانند در تمام اسناد تاریخی دنیا هم مشخص است که این جزایر متعلق به ایران و جزو خاک کشور ماست. مردم هم به آنها تعلق و تعصب دارند.

مردم در ابوموسی و جزایر زیرمجموعه آن زندگی می‌کنند و کسب‌وکار دارند

این نماینده مجلس درباره شرایط مجمع‌الجزایر ابوموسی توضیح داد: در حال حاضر ساختار تقسیمات کشوری در ابوموسی شهرستان است. به دلیل جزایر بودن دولت مصوب کرده است که آنجا مرکز شهرستان شود. مردم هم در آنجا زندگی می‌کنند و کسب‌وکار دارند. هم کارمندان دولت و هم مردم بومی جزیره در حال زندگی هستند مانند بقیه جاهای کشور، مثل قشم و لاوان.

پیش‌تر پروازها در جزایر ابوموسی هر روز به‌جز جمعه‌ها انجام می‌شد/ الان یکی از مشکلات مردم این است که پروازها نامنظم شده است/ در احکام برنامه و بودجه تاکید شده به این جزایر بودجه اختصاصی تعلق گیرد

مرادی با بیان اینکه در این جزایر تردد مردم به لحاظ مسافت از طریق هوایی انجام می‌شود افزود: پروازها پیش‌تر به‌جز روز جمعه در بقیه روزهای هفته برقرار بود، الان یکی از مشکلات مردم این است که برای تردد با وقفه مواجه هستند، پروازها نامنظم شده و مردم از این موضوع گلایه دارند. این موضوع به وزیر راه و شهرسازی هم تذکر داده شده است. در کنار این تردد با شناور هم دیده شده که مردم از این طریق هم به بندرعباس و هم به بندرلنگه رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین در احکام برنامه و بودجه هم تاکید شده که به این جزایر بودجه اختصاصی تعلق گیرد.

اگر دولت همراهی کند بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در جزایر ابوموسی اعلام آمادگی کرده‌اند

نماینده ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک درباره امکانات بهداشتی در این جزایر توضیح داد: شبکه بهداشت و درمان وجود دارد، یک بیمارستان هست که جراحی‌های در حد معمول را هم آنجا انجام می‌دهند. بخش زنان و زایمان دارد. در حوزه ورزش و جوانان نیز امکاناتی موجود است. همین چند روز قبل پیاده‌روی خانواده برگزار شد.

او ادامه داد: اگر دولت توجه کند بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کرده‌اند که آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

در ابوموسی و جزایر زیرمجموعه آن صنعت به معنای تولیدات صنعتی وجود ندارد/ دولت یک بازارچه مرزی در ابوموسی تاسیس کرده که متاسفانه غیرفعال است/ در مقطعی امکان واردات خودروهای خارجی برای مردم جزایر زیرمجموعه ابوموسی مهیا شده بود که در حال حاضر متوقف شده است

مرادی درباره اوضاع اقتصادی و صنعتی در این منطقه گفت: صنعت به آن معنایی که تولیدات صنعتی وجود داشته باشد، نیست. اما سرمایه‌گذاری‌هایی مثلاً در صنایع بسته‌بندی فرآورده‌های گوشتی و دریایی، سردخانه برای نگهداری و انجماد کالا موجود است. دولت یک بازارچه مرزی آنجا تاسیس کرده که متاسفانه در حال حاضر غیرفعال است. همچنین تسهیلاتی قائل شده‌اند که مردم بتوانند خودرو خارجی برای استفاده خود وارد کنند، این کار در یک مقطعی انجام شد ولی الان متوقف شده است. چون برخی از جاهای دیگر آمده‌اند و سوءاستفاده‌هایی شده است.

اراضی جزایر ابوموسی واگذار شده و به تملک مردم درآمده است

این نماینده مجلس درباره شرایط مالکیت زمین‌های جزایر ابوموسی توضیح داد: اقدامی که دولت در حال حاضر آنجا انجام داده این است که اراضی را به تملک مردم درآورده یعنی واگذار کرده است، حتی تسهیلاتی قائل شده‌اند. حتی اگر در جای دیگری زمین داشته باشند و الان ساکن ابوموسی هستند باز مشمول دریافت زمین می‌شوند.

ابوموسی مرکز شهرستان است و جزایری مانند تنب بزرگ و کوچک و سیری زیرمجموعه آن هستند/ مردم این جزایر ایرانی هستند/ جمعیت محدودی در ابوموسی مهمانان عرب‌زبان حضور دارند

نماینده ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک درباره شرایط جمعیتی و مسکونی این منطقه گفت: در ابوموسی و جزایر زیرمجموعه آن مانند تنب بزرگ و کوچک، سیری ... این مجمع‌الجزایر یکجا به عنوان شهرستان ابوموسی شناخته می‌شوند، جمعیت غالب آنجا ایرانی هستند و تابعیت ایرانی دارند، فقط تعدادی اندک از دوستان عرب‌زبان به عنوان مهمان در بخش کوچکی از جزیره ساکن هستند. آنها تابع قانون خودشان هستند که تعدادشان هم محدود است.

رونق اقتصادی در جزایر ابوموسی از طریق صید و صیادی است/ در جزیره سیری صنایع پتروشیمی فعال است

رونق اقتصادی این جزایر از طریق صید و صیادی است. در جزیره سیری که زیرمجموعه شهرستان ابوموسی به حساب می‌آید صنایع نفت و گاز فعال است و پتروشیمی دارد.

نسبت به حق‌السهم این جزایر از صنایع پتروشیمی کم‌توجهی صورت می‌گیرد

او در پاسخ به این سوال که بر اساس قوانین مبلغی از درآمد این صنایع باید برای خود شهرستان‌ها هزینه شود، آیا این مبلغ تعلق می‌گیرد گفت: به هر حال به‌ دلیل آلایندگی‌هایی که ایجاد می‌شود و زیرمجموعه مسئولیت اجتماعی باید مقداری تعلق بگیرد اما متاسفانه بی‌توجهی و کم‌کاری می‌کنند.

تنب بزرگ هم مسکونی است و جمعیتی از مردم بومی در کنار نیروهای نظامی ساکن هستند/ شرایط تنب کوچک بیشتر گردشگری و توریست‌پذیر است

این نماینده مجلس درباره شرایط زندگی در جزایر تنب‌های کوچک و بزرگ هم توضیح داد: تنب بزرگ هم مسکونی است یعنی جمعیتی از مردم بومی در آنجا در کنار نیروهای نظامی مانند همه جزایر ما ساکن هستند اما تنب کوچک بیشتر شرایط گردشگری دارد و توریست‌پذیر است.  

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار