کد مطلب: ۱۳۸۵۳۶

ابراز نگرانی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

نجنبیم، بازار قطر هم از دست‌ رفته است

نجنبیم، بازار قطر هم از دست‌ رفته است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از صدور گسترده محصولات خوراکی ایران به قطر خبر داد و گفت: به دلیل مشکلات زیادی که در مسیر صادرات ایران وجود دارد، بیم آن می‌رود که بازار قطر را هم مانند بازار روسیه از دست بدهیم.

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز، با اشاره به فرصت پیش‌آمده برای ایران در بازار قطر گفت: تجربه از دست دادن بازار روسیه نشان داد که موفقیت و ماندگاری در بازارهای جهانی، تنها منوط به اعلام آمادگی برای ارسال کالا نیست، بلکه باید مقدمات انجام یک تجارت بلندمدت و خلاقانه نیز فراهم شود.

وی افزود: متاسفانه اکنون مقدمات و بستر مناسب برای تجارت با قطر از سوی کشورمان فراهم نیست و این حکایت از آن دارد که بازار قطر را هم به‌سادگیِ بازار روسیه از دست خواهیم داد.

لاهوتی با بیان اینکه نخستین موضوع برای انجام تجارت و مراوده اقتصادی با هر کشوری، بحث روادید و تردد آسان است، اظهار داشت: در حال حاضر صدور روادید برای صادرکنندگان ایرانی و نیز تردد در کشور قطر به‌آسانی انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم که تبدیل به یک عامل بازدارنده قوی برای تجارت ایران با هر کشوری از جمله قطر شده است، موضوع به‌روز نبودن حمل‌ونقل است.

به گفته لاهوتی سیستم حمل‌ونقل کالا در ایران ظرفیت پاسخگویی به تقاضا‌ی بالا در طولانی‌مدت را ندارد.

وی افزود: میزان تجارت ایران با قطر در بهترین حالت در حدود 150 میلیون دلار بوده است و حالا چنانچه بخواهیم سهم خود را از بازار قطر به 4 الی 5 میلیارد دلار افزایش دهیم، قطعا نیازمند ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری گسترده در سیستم حمل‌ونقل کشور هستیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به موضوع کیفیت به عنوان یک عامل اصلی در توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: این عامل یکی از رموز ماندگاری در بازارهای جهانی است. از آنجایی‌ که قطر یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای جهان است، بازار آن تنها به کالاهایی با استانداردهای به‌روز آمریکا و اروپا روی خوش نشان می‌دهد، که متأسفانه در حال حاضر بخش زیادی از کالاهای ایرانی در این حد از کیفیت نیستند.

وی ادامه داد: قطعا کیفیت درخواستی کالا برای بازار قطر کاملا متفاوت از بازار عراق و افغانستان است.

وی رقابتی نبودن قیمت کالاهای ایرانی را از دیگر مشکلات توسعه صادرات دانست و گفت: متاسفانه قیمت کالاهای ایرانی بسیار بالاتر از نرخ کالاهای مشابه خارجی در بازارهای بین‌المللی است. به‌طور مثال مرغ گوشتی تولید ایران در بازار روسیه دو برابر قیمت مرغ گوشتی کشور برزیل بود و همین مسئله موجب شد تا بازار روسیه در این بخش را از دست بدهیم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین به‌ ضرورت برقراری ارتباط بانکی میان ایران و قطر اشاره کرد و افزود: قطر از جمله کشورهایی بود که پس از اجرایی شدن برجام، روابط بانکی خود را با ایران برقرار نکرد و همین مسئله موجب شده تا مراوده تجاری ایران با این کشور ثروتمند در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

وی افزود: از این‌رو در صورت صادرات گسترده کالاهای ایرانی به قطر، معلوم نیست از چه کانالی پول کالاها به صادرکنندگان ایرانی پرداخت می‌شود.

لاهوتی با تاکید بر اینکه با توجه به موانع یادشده در مسیر تجارت با قطر، پیش‌بینی می‌شود در بازار این کشور همانند بازار روسیه توفیق چندانی به دست نیاوریم، اظهار داشت: از آنجایی‌ که وقت زیادی برای ورود و تثبیت جایگاه کالاهای ایرانی در بازار قطر نداریم، بنابراین به دولت توصیه می‌کنم که به تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که کالای صادراتی اعلا و باکیفیت دارند، مشوق‌های نقدی پرداخت کند.

وی ادامه داد: قطعا این مشوق‌های نقدی می‌تواند قیمت‌ کالاهای ایرانی در بازار قطر را در مقایسه با مشابه خارجی تعدیل و رقابتی کند.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از ده روز گذشته و هم‌زمان با اعمال تحریم‌ها علیه قطر صادراتی به این کشور داشته‌ایم، اظهار داشت: بر اساس آخرین اطلاعات، در روز گذشته دو هواپیما و دو کشتی از انواع کالاهای خوراکی ایرانی شامل میوه، صیفی‌جات، محصولات لبنی و غذاهای کنسروی به این کشور صادر شده است.

گفتنی است بر اساس اخبار منتشر شده، کشور ترکیه از همان روزهای نخست اعمال تحریم بر ضد قطر، اقدام به صادرات گسترده انواع محصولات خود کرده، به‌گونه‌ای که فروشگاه‌ها و مراکز خرید قطر، هم‌اکنون مملو از کالاهای ترک شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.