کد مطلب: ۱۷۸۰۶۵

تعیین تکلیف بزرگترین تصفیه‌خانه کشور در دولت دوازدهم

تعیین تکلیف بزرگترین تصفیه‌خانه کشور در دولت دوازدهم

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز یکی از طرح‌هایی بود که کلنگ آن در دولت دهم و از سال ۸۸ زده شد و قرار بود این پروژه ۳۰ ماه بعد تحویل گردد، اما با تحریم‌های هسته‌ای این پروژه مسکوت ماند.

تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز یکی از طرح‌هایی بود که کلنگ آن در دولت دهم و از سال ۸۸ زده شد و قرار بود این پروژه ۳۰ ماه بعد تحویل گردد، اما با تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران و در حالی که قرار بود بانک جهانی حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های این طرح را عهده دار شود، این پروژه مسکوت ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این شرایط خبرها حاکی از این است که تکمیل این تصفیه خانه از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از ۸۷ درصد از این پروژه تکمیل شده است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این تصفیه خانه بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور و سومین تصفیه‌خانه فاضلاب در خاورمیانه به روش Spr است.

جمع‌آوری فاضلاب کل جمعیت شرق اهواز و استفاده از این آب برای مصارف صنعتی و کشاورزی، احیای ۷۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی با آن، اشتغال‌زایی ۳۵۰۰۰ نفری و کمک به حفاظت کیفی از رودخانه کارون از مهمترین اهداف ساخت این تصفیه‌خانه است.

تصفیه خانه شرق اهواز با ظرفیت تصفیه فاضلاب تولیدی ۱۱۲ هزار متر مکعب در شبانه‌روز برای جمعیت بیش از ۵۲۲ هزار نفر است و هم اکنون بر اساس اظهارات فردوس کریمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز، ساخت تصفیه خانه غرب اهواز نیز در دستور کار است و هم‌اکنون مناقصات برای انتخاب پیمانکار و فاینانسور انجام شده است.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در جمع خبرنگارانی که از این پروژه بازدید کردند با اشاره به پیشرفت بیش از ۸۷ درصدی این پروژه گفت: در طرح جامع فاضلاب اهواز این تصفیه‌خانه تا پنج مدول با ظرفیت ۲۸۰ هزار متر‌ مکعب و برای جمعیت یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر قابل توسعه است.

بهینه کردن شیوه مصرف آب کشاورزی

استان خوزستان یکی از استان‌هایی که با مشکل کمبود آب مواجه است و طبیعتاً این مساله باعث مشکلاتی در بخش کشاورزی این استان شده است. با بهره برداری از این تصفیه‌خانه حدود ۱۱۲ هزار متر مکعب از این آب در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می‌شود ۷۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی بایر در نتیجه استفاده از پساب تصفیه خانه احیا می‌شود.

کریمی درباره اثر بخشی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق گفت: با این تصفیه‌خانه فاضلاب کل جمعیت شرق اهواز جمع‌آوری و این میزان به چرخه آب کشاورزی استان اضافه می‌شود.

ضمن اینکه به گفته او ساخت این تصفیه خانه باعث جلوگیری از ورود آب فاضلاب به رودخانه کارون و محیط اطراف می‌شود. اشتغال‌زایی حدود ۳۵۰۰۰ نفر در نتیجه استفاده از پساب تصفیه‌خانه (۵ نفر در هر هکتار زمین کشاورزی)، کمک به حفاظت کیفی رود خانه کارون و استفاده از پتانسیل پساب حاصل از تصفیه فاضلاب به منظور توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک و مهار کانون‌های ریز‌گردهای منطقه از دیگر مزایای ساخت این تصفیه خانه است.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به مشکل فاضلاب در این استان و با بیان اینکه نیازمند ساخت چنین تصفیه‌خانه‌ای بودیم گفت: در حال حاضر پیشرفت کار ساختمانی این تصفیه‌خانه ۹۲ درصد، پیشرفت در تجهیزات ۷۸ درصد، پیشرفت طراحی مهندسی ۹۵ درصد و در کل حدود ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داریم. به گفته او در حال حاضر تنها نصب تجهیزات و محوطه‌سازی این تصفیه‌خانه انجام نشده و برنامه‌ریزی شده تا هر چه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.