کد مطلب: ۲۵۴۴۶۷

یک عضو اتاق ایران مطرح کرد:

اوضاع کسب‌وکار وخیم‌تر می‌شود

اوضاع کسب‌وکار وخیم‌تر می‌شود

یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد: اعمال تحریم اولین اثر خود را بر روی درآمدهای نفتی خواهد گذاشت و از آنجایی که بودجه کشور به این درآمدها وابسته است دولت ناچار به جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی خواهد شد که به افزایش نرخ مالیات خواهد انجامید و فضای کسب‌وکار را برای بنگاه اقتصادی وخیم‌تر می‌کند.

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با برشمردن ریسک‌های موجود در فضای کسب‌وکار کشور تشریح می‌کند که چرا پیش‌بینی می‌شود فضای کار برای فعالان اقتصادی سخت‌تر خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، راهدار معتقد است: شرایط فضای کسب‌وکار کشور تاکنون دستخوش نوسانات بسیاری بوده است. از شروع دولت نهم تاکنون تغییرات اقتصادی به دلیل تصمیمات نادرست و شتابزده تا اعمال تحریم‌های بین‌المللی و شوک اقتصادی در سال‌های دولت دهم، مخرب‌ترین اثر را بر روی فضای کسب‌وکار کشور داشته و عرصه را بر روی تولیدکننده و صادرکننده تنگ‌تر و سخت‌تر کرده است.

وی در ادامه به نوسانات ارزی اشاره و اظهار می‌‎کند: نااطمینانی در نرخ ارز منابع تولید را از چرخه خارج کرده و به سمت فعالیت‌های دلالی و غیرمولد سوق می‌دهد. در این حالت پیش‌بینی‌های تولیدکننده از آینده پیش رو تحت تاثیر همین متغیر قرار گرفته و در این صورت ارزش درآمدهای خالص گزارش نخواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی که متن کامل آن را در این لینک می‌توانید بخوانید ادامه داده است: همچنین تولیدکننده با ریسک جریان نقدی مواجه است که در حین تبدیل پول خارجی به پول ملی رخ خواهد داد. همچنین با نوسان نرخ ارز ریسک خرید و رقبا نیز بیشتر می‌شود که باعث کاهش تقاضا برای محصولات داخلی و عرضه محصولات رقبا با قیمت کمتر است که نتیجه آن واردات بی‌رویه کالای بی‌کیفیت است که خود منجر به آسیب به تولیدکننده کشور می‌شود.

راهدار همچنین به خروج آمریکا از برجام و پیش‌بینی افزایش تحریم‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: طبعا فضای کسب‌وکار با لحاظ این تحریم‌ها متشنج‌تر خواهد شد. اعمال تحریم اولین اثر خود را بر روی درآمدهای نفتی خواهد گذاشت و از آنجایی که بودجه کشور به این درآمدها وابسته است دولت ناچار به جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی خواهد شد که به افزایش نرخ مالیات خواهد انجامید و فضای کسب‌وکار را برای بنگاه اقتصادی وخیم‌تر می‌کند.

در عین حال به گفته وی، مهمترین مشکل فضای کسب‌وکار کشور از نظر فعالان اقتصادی «دشواری تامین مالی از بانکهاست» و بانک‌ها و منابع آنها اولین هدف تحریم‌ها خواهند بود. به خصوص برای بنگاه‌های کوچک و متوسط که نیازمند تسهیلات و منابع مالی برای تولید هستند، این موضوع تهدید جدی به حساب می‌آید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.