کد مطلب: ۲۸۵۸۱۴

عراقی‌ها ماهی صادراتی ایران را عودت دادند

عراقی‌ها ماهی صادراتی ایران را عودت دادند

مدیرعامل اتحادیه ماهیان گرم آبی با انتقاد از تصمیمات وزارت جهاد در حوزه شیلات گفت: کشور عراق ماهیان صادراتی را به ایران بازگردانده است و اعلام کرده قوانین ما اجازه صادرات ماهی را نمی‌دهد.

حسن آقازاده از صید بالغ بر یک میلون تن ماهی در کشور خبر داد و افزود: شیلات تنها متولی تولید است؛ بنابراین سایر بخش‌ها اعم از عرضه و بازار مغفول مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین چالش‌های ما ناظر بر بازار است. گلایه‌های ما فنی و صنفی است ولی [خروجی آن بر معیشت مردم اثر می‌گذارد].

آقازاده افزود: در حوزه شیلات تولید کیفی بسیار مناسب است و دورنما نشان از تولید دو تا سه برابری دارد؛ اما شیلات متولی بازار نیست و این بخش فاقد یک متولی واحد می‌باشد.

این فعال حوزه شیلات گفت: آنچه در استخرها از دست واسطه دریافت می‌شود با مبالغی که مردم پرداخت می‌کنند، دارای گپ 3 تا 5 هزار تومانی است؛ در واقع ریسک و سرمایه و مشکلات برای تولید‌کننده است ولی بهره‌مندی از قیمت‌ها، یک پنجم واسطه‌ها نیز نمی باشد.

آقازاده اضافه کرد: در اوج تحریم‌های اولیه در سال 91 حدود 35 هزار تن به سمت کشورهای همسایه صادرات داشتیم ولی امروز ببنید صادرات شیلات کشور به چه روزی افتاده! چون هیچ دستگاه متولی مشکل صادرکننده‌ها را برطرف نمی‌کند.

وی گفت: امروز حتی کامیون داران و جوشکاران اسکله‌های صادراتی صادرکننده ماهی هستند و ماهی را با بهترین کیفیت به کشورهای مقصد حمل می کنند ولی این کشورها شاید از فردا هیچ اقبالی به واردات ماهی ما نداشته باشند.

آقازاده گفت: گاه کشور عراق ماهیان صادراتی را به ایران بازگردانده است و اعلام کرده قوانین ما اجازه صادرات ماهی را نمی‌دهد. صادرکننده که نباید با مسئولان عراقی مذاکره کنند و گلایه و انتظار ما از دولت و جهاد کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد :شیلات ایران در میان مجموعه جهاد کشاورزی تنها است. ما همه امید زندگی خود را صرف یک استخر پرورش ماهی می‌کنیم. اما در جنوب کشور اگر اراده شود صادرات صورت گیرد، روز بعد این اتفاق عملی می‌شود؛ اما چه نهادی باید [اتحادیه و سایر تولید‌کننده‌ها را حمایت کند]؟!

منبع: رادیو اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.