کد مطلب: ۳۲۷۹۳۶

توسعه بنادر برای پذیرش نسل جدید کشتی‌ها

توسعه بنادر برای پذیرش نسل جدید کشتی‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه مهندسی دریایی و ساخت سازه‌های دریایی جزو کشورهای خودکفا هستیم گفت: سواحل کشور را برای پذیرش نسل جدید کشتی‌ها آماده می‌کنیم.

محمد راستاد در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ناوگان کشتیرانی ایران اظهار داشت: سند مهم اعتراض ایران نسبت به تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ناوگان دریایی ایران در صد و بیست ویکمین اجلاس سازمان دریانوردی ارائه شد و کشورهای عضو IMO حمایت قاطع خود را از مواضع ایران اعلام کردند و توصیه شد فرجه‌ای به ایران داده شود تا این موضوع در سایر مجامع پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه مهندسی دریایی و احداث سازه‌های دریایی جزو کشورهای خودکفا محسوب می‌شویم گفت: هیچ توسعه‌ای در حال اجرا نیست مگر با حضور متخصصان و توانمندان داخلی طراحی شده باشد و همه بنادر کشورمان طرح توسعه با حضور متخصصان ایرانی را در دستور کار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح توسعه بندر شهید رجایی برای افزایش ظرفیت کانتری این بندر به هشت میلیون TEU از اواسط امسال شروع شده است ادامه داد: توسعه بندر چابهار از ظرفیت دو میلیون به هشت میلیون تن در سال را در دستور کار قرار دادیم و این طرح توسعه در حال اجرا است و با احداث پنج پست اسکله ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار را افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در صنعت دریانوردی به دنبال استفاده هرچه بیشتر از مزیت مقیاس هستند به طوری که تمام کشورها ساخت کشتی‌های بزرگ کانتینری را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: از این رو باید ساخت بنادری در دستور کار قرار بگیرد که بتواند کشتی‌های نسل جدید را پذیرا باشد و اولویت ارائه خدمات به کشتی‌های نسل جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از این رو امسال با چالش بسیار مهم در بخش توسعه زیرساخت‌ها هستیم و زیرساخت‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند کشتی‌هایی با طول 400 متر و ارز 60 متر و ظرفیت بالای 20 هزار PEUرا بپذیرد

وی ادامه داد: از سوی دیگر صنعت دریایی و کشتیرانی با چالش کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مواجه است و باید بتواند استانداردهای جدید را در تولید گازهای گلخانه‌ای رعایت کند.

وی افزود: طبق استانداردهای جدید باید مصرف سولفود در صنعت کشتیرانی کاهش پیدا کند که برای کاهش سولفود در هر کشتی نیازمند سرمایه‌گذاری 2 میلیون دلاری هستند.

وی با تاکید بر اینکه حضور متخصصان دریایی برای اعمال این تغییرات و استانداردهای جدید حیاتی و ضروری است گفت: توسعه سواحل مکران را در دستور کار قرار داده‌ایم و در این راستا احداث 15 موج شکن چند منظوره در این سواحل در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه بندر جاسک و سیریک در سواحل مکران گفت: با استقرار دستگاه‌های موج نگار، هواشناسی بندری، سامانه هشدار سونامی و طوفان حاره‌ای به دنبال توسعه زیرساخت‌ها در این سواحل هستیم

وی تاکید کرد: همچنین مدیریت یک پارچه مناطق ساحلی در استان هرمزگان در حال اجرا است و به زودی برای سایر استان‌های ساحلی هم به اجرا خواهد رسید.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.