کد مطلب: ۶۲۳۰۱۳

آینده بازار فولاد در سال ۲۰۲۲ چگونه است؟

آینده بازار فولاد در سال ۲۰۲۲ چگونه است؟

مشاهده وضعیت بازار فلزات اساسی نشان می‌دهد در سال جاری عرضه و تقاضای جهانی صنعت فولاد افزایش خواهد یافت؛ اما قیمت‌ها در مسیر عکس حرکت خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با این حساب می‌توان گفت صنعت فولاد با کاهش قیمت در سال ۲۰۲۲ روبرو خواهد شد؟

به نقل از دنیای اقتصاد، کاهش قیمت در صنعت فولاد احتمالا ناشی از شدت گرفتن واکسیناسیون در جهان و بازگشت حیات به همه بخش‌های زنجیره وسیع آهن است. وضعیتی که ثبات بازار فولاد را در پی خواهد داشت.

صنعت فولاد به‌عنوان پرتقاضاترین خروجی تولید آهن، فعلا و در ابتدای دومین‌ماه از سال۲۰۲۲ بهایی ۴۷۷۸دلاری دارد. عددی که نسبت به قیمت ۳۲۸۵ دلاری پس از وقوع پاندمی در میانه سال۲۰۲۰، رشدی ۴۵درصدی را نشان می‌دهد. این عدد که زمانی به قله ۱۰‌ساله خود رسید، در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱ رکود ۵۹۵۰ دلار را به ثبت رساند که عددی بی‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بود و رشد ۸۱درصدی این کالای اساسی را نسبت به زمان شروع پاندمی نشان می‌داد.

این جهش که تحت‌تاثیر سه نیروی شدت‌گرفتن واکسیناسیون، افزایش مصرف جهانی و رشد تولیدات صنعتی در فصولی از سال۲۰۲۱ رخ داد، با افزایش تولید سنگ‌آهن در معادن و رشد تولید فولاد تعدیل شد. از آنجا که مس و آلومینیوم و ارقامی از آلیاژهای مشابه در سالیان اخیر در صنایع اصلی مصرف‌کننده فولاد محبوبیت یافته‌‌‌‌‌‌‌‌اند، تقاضا برای فولاد کاهنده یا با ثبات بالا خواهد بود.

موضوعی که مهم‌ترین نقش را در روند کنونی بازار فولاد خواهد داشت. بررسی‌ها از بازار فولاد نشان می‌دهد هم قراردادهای آتی و هم تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌های موسسات تحقیقاتی گویای روند کاهشی قیمت فولاد خواهد بود. تصور تریدینگ‌اکانمیک این است که بهای فولاد تا انتهای ۲۰۲۲ و ابتدای ۲۰۲۳ به محدوده ۳۵۰۰ تا ۴۲۵۰ باز‌خواهد‌گشت.

تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر نیز نشان می‌دهد در سال پیش‌رو بهای فولاد بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار متغیر خواهد بود ولی احتمالا در پایان سال این عدد روی ۴هزار دلار متوقف شود.

صنعت فولاد در ایران

ایران نیز سال۲۰۲۱ با تولید بیش از ۵/ ۲۸میلون تن و اندکی افت دهمین فولادساز جهان بوده است. بحران بزرگی که باعث‌شده تا بخش فولاد چالش‌های بسیاری را پیش‌روی خود داشته باشد، دو مبحث مواداولیه یعنی استخراج سنگ‌آهن و نیز مساله انرژی است. از آنجا که در بسیاری از مناطق جهان مساله ذخایر سنگ‌آهن و استخراج سنگ از معادن با مشکلاتی روبه‌روست، تولید فولاد به شکل سالانه نوساناتی دارد که گاهی بین ۱۰ تا ۲۰میلیون تن در سال نوسان دارد.

نرخ ماهانه تولید فولاد در جهان

در اکتبر۲۰۲۱ آمار تولید گردآوری شده از ۶۴کشور فعال در صنعت فولاد نشان می‌دهد این بخش با افت تولید ۶/ ۱۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده است. شواهد موجود نشان می‌دهد در این‌ماه در جهان حدود ۱۴۵میلیون و ۷۰۰‌هزار تن فولاد تولید شده است. در نوامبر۲۰۲۱ نیز به دلیل افت ۹/ ۹درصدی تولید در جهان، میزان تولید جهانی فولاد به ۳/ ۱۴۳میلیون تن تنزل پیدا کرد که عددی به‌مراتب کمتر از ارقام تولید شده در نوامبر۲۰۲۰ است. در سپتامبر نیز اوضاع تولید فولاد در جهان مناسب نبود تا این بخش در حد‌فاصل ماه‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانی سال با افت تولید روبه‌رو شود. البته شواهد موجود نشان می‌دهد در ۱۱‌ماهه ۲۰۲۱ کل تولید فولاد جهان معادل ۱۷۵۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تن بوده است. رقمی که گویای رشد ۵/ ۴‌درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال۲۰۲۰ بوده است.

بزرگ‌ترین مصرف‌‌‌‌‌‌‌‌کنندگان فولاد

چین بزرگ‌ترین مصر‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌‌‌‌‌‌‌‌کننده فولاد جهان است و اگر بر مبنای قطب‌‌‌‌‌‌‌‌بندی باشد، اتحادیه اروپا را در پس خود می‌‌‌‌‌‌‌‌بیند که با اختلافی فاحش در حرکت است. شواهد موجود نشان می‌دهد در سال۲۰۲۱ رشد تقاضا در این بازار حدود ۸/ ۵‌درصد بوده و چین کماکان بازیگر اصلی است.

چند تحول بزرگ در صنعت فولاد

با توجه به نقش مهمی که فولاد تقریبا در هر صنعتی ایفا می‌کند، جای تعجب نیست که قیمت‌های آن به بالاترین حد خود رسیده است، با این حال تولیدکنندگان فولاد به پایداری بلندمدت فکر می‌کنند و تلاش می‌کنند تا با حذف کامل زغال‌سنگ از فرآیند متالورژی، ایده ساخت فولاد بدون‌مصرف سوخت‌فسیلی را به واقعیت تبدیل کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.