خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۶۱۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عمان برای پذیرش مقامات ایرانی محدودیت گذاشت؟ / احیای برجام پیش‌شرط ارتباط با عمان

عمان برای پذیرش مقامات ایرانی محدودیت گذاشت؟ / احیای برجام پیش‌شرط ارتباط با عمان

عمان به دلیل شیوع موج جدید کرونا در ایران، برای پذیرش مقامات ایرانی محدودیت گذاشت. یک عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عمان با اعلام این خبر گفت: اخیرا هیات اقتصادی به همراه وزیر صمت راهی عمان شدند. قرار بود هیات بزرگ‌تری در این سفر حضور یابد، اما به دلیل اوج‌گیری کرونا در ایران، عمان افراد محدودی را پذیرفت!

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه سفر خود به عمان با وزرای بهداشت و تجارت این کشور دیدار کرد. گرچه مقامات عمانی تمایل ویژه‌ای به توسعه همکاری با ایران نشان دادند، اما برخی شنیده‌ها از محدودیت این کشور برای پذیرش مقامات ایرانی حکایت دارد.

با این حال رضا فاطمی‌امین در دومین روز انجام مذاکرات آمادگی ایران برای همکاری در حوزه‌های دارو، صنایع غذایی، لوازم خانگی و صنایع معدنی اعلام کرد.

مقامات عمانی نیز در این دیدارها به ارائه تسهیلات و امکانات ویژه برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در این کشور تاکید کردند. اما آیا توسعه روابط با عمان، منافع ایران را به دنبال دارد؟

در همین رابطه عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان به تجارت‌نیوز گفت: توسعه سرمایه‌گذاری، تقویت دانش‌بنیان‌ها، افزایش تجارت دوجانبه، بهبود وضعیت صنعت حمل‌ونقل و افزایش خطوط هوایی ازجمله موضوعات مورد بحث وزیر صمت با طرف‌های عمانی بود.

حمیدرضا صالحی توضیح داد: یکی از مزیت‌های عمان این است که با ۱۸ کشور اروپایی و آمریکایی ارتباط دارد و کالاها را بدون تعرفه به این کشورها صادر می‌کند. بنابراین اکنون فرصت مناسبی است تا با این کشور ارتباط خود را گسترش دهیم.

او بیان کرد: البته پیش‌شرط اجرای ۱۱ سند همکاری، لغو تحریم‌ها و اثربخشی مذاکرات است. بی‌شک چنانچه قرار شود تحریم‌های آمریکا ادامه یابد، اجرای این قرارداد و سندهای همکاری امکان‌پذیر نیست.

صالحی تشریح کرد: تحریم‌ها در این سال‌ها باعث کمرنگ‌شدن ارتباط ما با سایر کشورها شد. حال تداوم آن می‌تواند تمام همکاری‌های ما با کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار دهد و از بین ببرد.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و آمریکا نیز تصریح کرد: در همین سفر قرار بود هیات بزرگ‌تری از ایران در مسقط حضور یابد، اما به بهانه اوج‌گیری کرونا در ایران، عمان افراد محدودی را پذیرفت!

تحریم بانکی باید رفع شود

این فعال بخش‌خصوصی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات اگر مسائل بانکی و سوئیفت برقرار نشود، تجارت با هیچ کشوری امکان‌پذیر نیست.

وی اضافه کرد: به‌رغم تحریم‌ها، حجم تجارت در سال‌های گذشته روند مناسبی داشت. اما طی دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی حمل‌و‌‍نقل‌های دریایی و هوایی به این کشور را از دست دادیم.

پیش‌تر در این رابطه محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان نیز تاکید کرد: طی ۱۰ ماه اول سال ۱۴۰۰ ارزش تجارت خارجی ایران با عمان به یک میلیارد دلار رسید. او ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال این شاخص به ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

برای مطالعه بیشتر خبر عمان میانجی‌گر ایران و آمریکا می‌شود؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.