خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۴۱۵۱

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام تشریح کرد:

پشت‌پرده افزایش قیمت گوشت چیست؟/ فروش گوشت بز و میش به‌‌ اسم گوشت بره

پشت‌پرده افزایش قیمت گوشت چیست؟/ فروش گوشت بز و میش به‌‌ اسم گوشت بره

گرچه تولیدکنندگان و فعالان صنفی از مازاد تولید دام و گوشت سخن می‌گویند، اما قیمت‌‌ها در بازار روی دیگری از ماجرا را به تصویر می‌کشد. گویا واسطه‌ها در ضعف نظارت‌ها تمام تلاش خود را در پیش گرفته‌اند تا قیمت گوشت را تا ۲۰۰ هزار تومان بالا ببرند. در این بین برخی فعالان بازار از فروش گوشت بز، میش و … به جای گوشت بره نر خبر می‌دهند. اما پشت‌پرده گرانی گوشت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر کیلو دام زنده سبک در حال حاضر در محدوده قیمتی ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که قیمت گوشت قرمز در بازار از ۱۸۰ هزار تومان هم عبور کرد. به نظر می‌رسد واسطه‌گران در نبود نظارت کافی تمام تلاش خود را در پیش گرفته‌اند تا قیمت گوشت را وارد کانال ۲۰۰ هزار تومان کنند.

آن‌طور که فعالان صنفی و تولیدکنندگان می‌گویند، اکنون کمبودی در تولید وجود ندارد و منطقی است که قیمت گوشت حداکثر در محدوده ۱۵۵ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان تعیین شود.

در همین زمینه رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور درباره پشت‌پرده گرانی گوشت گفت: گویا بازار فروش کالاهای اساسی دیگر تابعی از عرضه نیست. طبق مشاهدات ارزش‌گذاری بدون توجه به عرضه و قیمت آن انجام می‌شود.

منصور پوریان در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم دام زنده سبک در محدوده ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود. اما گوشت آن بالاتر از قیمت‌های واقعی به بازار می‌رسد. متاسفانه مجموعه‌ای که عهده‌دار عرضه گوشت در بازار است، خودسرانه قیمت‌گذاری می‌کند.

او افزود: قیمت گوشت گوسفندی با منطق موجود در بازار باید در محدوده ۱۵۵ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان باشد. بالاتر از این قیمت، گران‌فروشی و اجحاف در حق مصرف‌کننده است.

وی تشریح کرد: قیمت خرید دام گوسفندی که در میادین عرضه می‌شود بین ۶۷ هزار تا ۷۰ هزار تومان است. این قیمت مربوط به بره نر کشتاری می‌شود. البته همین نرخ هم هنگام خرید از دامدار بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود. اقلام دیگر مانند بره ماده، بره نیم‌گوشت، میش، بزغاله و بز ارزان‌تر هستند. اما متاسفانه تعدادی از واحدهای عرضه‌کننده این گوشت‌ها را به اسم گوشت بره نر در بازار می‌فروشند.

قیمت گوشت کاهشی می‌شود؟

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اضافه کرد: قسمتی از گوشت گوساله تولید داخل است. بخش دیگری از آن از طریق واردات تامین می‌شود. در کنار این موارد باید گوشت‌های منجمد را نیز در نظر بگیریم. فاصله گوشت منجمد با گوشت گرم به طور معمول باید ۱۵ هزار تا نهایت ۲۰ هزار تومان باشد. اما امروز شاهد فاصله قیمتی بین ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تومان هستیم. افزایش قیمت واحدهای فروشنده به دلیل سوجویی بیش از اندازه است. انتظار هست که با این نوع مسائل به طور جدی برخورد شود تا قیمت گوشت کاهشی شود.

پوریان درباره گرانی خودسرانه قیمت‌ها توضیح داد: گرانی گوشت سبب شد تا جلوی صادرات گرفته شود. صادراتی که می‌توانست حمایت‌گر تولید کشور باشد. با این گران‌فروشی‌ها، پای واردات را در بخش گوسفندی به کشور باز کردند. جلو صادرات دام را نیز گرفته‌اند.

بر اساس اعلام این فعال صنفی در حال حاضر دام ارزان‌تر از گوشت در بازار عرضه می‌شود. البته این هفته کاهش قیمت در بحث دام را داشتیم که باعث می‌شود احتمالا کاهش قیمت گوشت را به همراه داشته باشد.

پوریان یادآور شد: احتمالاً این کاهش قیمت گوشت بیشتر در لاشه‌های گوشت گرم اتفاق بیفتد. این را هم باید گفت که در همین هفته قیمت گوشت حدود ۸۰۰۰ تومان کاهش یافت.

" ]

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.