کد مطلب: ۶۴۶۴۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرگردانی در واردات موبایل/ موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار وارد می‌شوند؟

سرگردانی در واردات موبایل/ موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار وارد می‌شوند؟

بحث تهاتر گوشی موبایل با خشکبار چندی پیش خبرساز شد. اما هفته گذشته رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی اعلام کرد واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند ارز حاصل از صادرات خشکبار را از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند. این موضوع اکنون در چه وضعیتی است و آیا آزادسازی واردات موبایل بالای ۶۰۰ دلار که چند روز پیش بحث آن مطرح بود حقیقت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از مطرح شدن بحث تهاتر گوشی موبایل و خشکبار، در هفته گذشته رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی اعلام کرد واردکنندگان تلفن همراه نتوانستند ارز حاصل از صادرات خشکبار را از صادرکنندگان خشکبار دریافت کنند و در نتیجه شاهد افزایش قیمت موبایل در بازار بودیم. شرایط واردات موبایل اکنون چگونه است؟

رضا دهیمی، نائب رییس و عضو هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت در مصاحبه با تجارت‌نیوز گفت: چندی پیش بانک مرکزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه زد که دیگر به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دیگر ارز نیمایی تعلق نگیرد. در نتیجه واردکندگان باید در تالار دوم از ارز صادرکنندگان خشکبار استفاده کنند. متاسفانه این فرایند، با یکسری موانع و مشکلات مواجه شد و فعلا به تعویق افتاده است.

او ادامه داد: البته من فکر می‌کنم تکلبف آن در این هفته مشخص شود. زیرا مقدار زیادی از کالای واردکنندگان در گمرک‌ها است و در حالت بلاتکلیف قرار دارد.

پیامد سرگردانی برای واردات موبایل

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اتاق بازرگانی نیز در این مورد گفت: فعلا در این مورد به‌طور قطعی تصمیم‌گیری نشده است. اکنون این فرآیند درحالت معلق قرار دارد. این شرایط بدترین حالتی است که می‌تواند اتفاق بیفتد زیرا بلاتکلیفی‌ها قطعا زنجیره تامین را مختل می‌کند.

او ادامه داد: تقریبا از دو هفته پیش این فرآیند شروع شد و موفقیت‌آمیز نبود، میزان عرضه به‌شدت پایینو قیمت‌ها بالا بود. موضوع این است که اگر حجم نیاز برای واردات موبایل را قطعا یک گروه نمی‌تواند تامین کند. ما در این مورد هم تذکر داده بودیم که اتفاقی نیفتاد. در نهایت بانک مرکزی صبح شنبه این هفته معاملات تالار دوم نیما را متوقف کرد و آنچه پنجشنبه معامله شده بود متوقف شد.

اسحاقی بیان کرد: البته ما به‌دنبال این هستیم که وضعیت به حالت قبل برگردد یعنی و تبعات افزایش قیمتی برای مصرف‌کننده نداشته باشد، کالا به‌راحتی وارد و با قیمت مشخصی فروخته شود چون در این صورت و با اضافه شدن نرخ گمرک افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود.

اسحاقی درمورد کالاهای وارداتی موجود در گمرکات بعد از گفت: تمام کالاهایی که در این گروه قرار دارند در گمرکات مانده‌اند و از آن طرف بازرگانان ریسک نمی‌کنند کالاهایی را که در خارج از کشور دارند وارد کنند، ماه بعد در این گروه کالایی مشکلاتی وجود خواهد داشت.

تکلیف واردات موبایل‌ بالای ۶۰۰ دلار مشخص نیست

مهدی محبی، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و ارتباطی نیز درمورد واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار گفت: این موضوع قطعی نیست و اگر دلار برای واردات کالای بالای ۶۰۰ دلار به واردکننده داده شود امکان واردات این کالاها فراهم می‌شود. هنوز اقدامی دراین خصوص صورت نگرفته، قرار بود ارز خشکبار داده شود که تکلیف آن هم مشخص نیست و منتظر هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.