کد مطلب: ۶۷۶۸۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارآفرینان خواستار حذف کارت بازرگانی/ راه فرار مالیاتی بسته می‌شود؟

کارآفرینان خواستار حذف کارت بازرگانی/ راه فرار مالیاتی بسته می‌شود؟

گروهی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با ارسال نامه‌ای خطاب به مقامات ارشد کشور خواستار حذف کارت بازرگانی شدند. این گروه با تاکید بر هزینه‌ها، فرار مالیاتی و رانت‌های ایجادشده، همچنین کارزاری با عنوان حذف کارت بازرگانی را راه‌اندازی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، استفاده از کارت‌های بازرگانی در سال‌های اخیر مشکلات فراوانی را برای فعالان بازرگانی به وجود آورد. از ایجاد قوانین و هزینه‌های زائد گرفته تا افزایش فشارهای مالیاتی. حالا گروهی از فعالان اقتصادی و کارآفرینان با راه‌اندازی کارزاری جدید، خواستار حذف کارت بازرگانی شدند.

این کارآفرینان در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب، روسای جمهوری و مجلس و وزرای اقتصاد و صمت عزم جزم خود برای به نتیجه رسیدن این کارزار را نشان دادند.

ازجمله مشکلات و دلایلی که این کارآفرینان در این نامه به آن اشاره کردند صرف وقت و اتلاف هزینه زیاد بود. آنها در کل، کارت بازرگانی را امری مضر برای اقتصاد می‌دانستند که برای انجام امور اقتصادی نیازی به داشتن آن نیست.

از دیدگاه آن‌ها این کارت تنها می‌تواند زمینه‌ساز بروز امضاهای طلایی و رانتی شود. این افراد همچنین اشاره کرده بودند که در کشورهای توسعه یافته و حتی رو به توسعه، چیزی به نام کارت بازرگانی وجود ندارد و کنترل‌های مربوط به امور بازرگانی در آن‌ها به شیوه‌های دیگر انجام می‌پذیرد.

زیرساخت‌ها برای حذف کارت بازرگانی فراهم است؟

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: حذف کارت بازرگانی اقدام مثبتی ارزیابی می‌شود، نیاز به اجرای یک سری پیش‌شرط دارد.

او تاکید کرد: عملاً هیچ کشور دیگری از کارت بازرگانی استفاده نمی‌کند. اگر سیستم‌های کنترلی بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند، قطعا نیازی به استفاده از این کارت‌ها نیست. به نظر می‌رسد در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای این اتفاق مهیاست.

بر اساس این گزارش، پیش از این کارت‌های بازرگانی دردسرهای مختص خود را داشتند. برخی از بازرگانان و سودجویان با اجاره این کارت‌ها از مردم معمولی، نظام مالیاتی را دور می‌زدند. آنها با این روش، بدون آنکه نام و نشانی از خود برجای بگذارند، سود کلانی را بر جیب می‌زدند.

به‌عنوان مثال، دو سال پیش مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، از واردات ۷۰۰ پورشه، توسط یک زن مسن روستایی به‌وسیله این کارت‌ها، پرده برداشت. این در حالی است که این زن مسن، حتی تصویر ذهنی از خودروی پورشه نداشت.

پس از وقوع چنین اتفاقاتی که تعداد آنها کم هم نیست، فعالان واقعی بخش خصوصی برآن شدند تا علاوه بر ارسال نامه به مقامات ارشد کشور، کارزاری هم در راستای حذف کارت بازرگانی راه بیاندازند. آیا این کارزار به اهداف خود دست می‌یابد و فرار مالیاتی در بخش بازرگانی را به صفر می‌رساند؟

برای مطالعه بیشتر خبر کارت‌های بازرگانی جمع می‌شوند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.