کد مطلب: ۷۱۵۸۵۳

رشد تولید در صنایع بزرگ رکورد زد؟

رشد تولید در صنایع بزرگ رکورد زد؟

رشد تولید در صنایع بزرگ در یک سال و نیم گذشته بالاتر از رشد تولید در صنایع کوچک و متوسط بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تفاوت رشد در شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک شاید بیانگر این مسئله باشد که توجه به رشد صنایع کوچک در کشور مغفول مانده است.

به نقل از اکوایران، بنا به گزارش منتشر شده از پژوهشکده پولی و بانکی بر اساس ترازنامه ۲۸۰ شرکت بورسی، صنایع را می‌توان بر اساس اندازه آن‌ها به سه دسته تقسیم کرد. بنگاه‌های بزرگ، متوسط و کوچک.

بنگاه‌های بزرگ به واسطه اینکه به منابع مالی و تسهیلات نظام بانکی دسترسی راحت‌تری دارند و همچنین در بازارهایی فعالیت می‌کنند که شکل انحصاری یا عموما شبه انحصاری داشته، به رانت‌ها و امتیازات نسبت به سایر بنگاه‌ها دسترسی متفاوتی دارند. از طرفی به این علت که این بنگاه‌ها سهم بالایی از اقتصاد کشور دارند، نوسانات تولید آن اثر بالایی بر نوسانات شاخص کل می‌گذارد. برای طبقه‌بندی بنگاه‌ها به اندازه فروش آن‌ها پرداخته شده است. بنگاه‌هایی که در دو سال اخیر ۲۰درصد بالای فروش در کشور را داشته‌اند جزو بنگاه‌های بزرگ، ۴۰درصدی که کمترین فروش را داشته در رده‌بندی بنگاه‌های کوچک و مابقی در گروه بنگاه‌های متوسط قرار گرفته‌اند.

رشد شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

رشد تولید شرکت‌های بزرگ در تمامی یک سال‌ونیم گذشته بالاتر از رشد شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است. به غیر از یک برهه زمانی در پایان سال ۱۴۰۰ و آغاز سال جاری که رشد شرکت‌ها در اندازه‌های مختلف به هم نزدیک شدند، در مابقی ۱۸ ماه گذشته رشد شرکت‌های بزرگ به‌شکل قابل توجهی بالاتر از سایرین بوده است.

به عبارت دیگر در ماه‌های نخست سال گذشته رشد شرکت‌های بزرگ به‌شکل قابل توجهی بالاتر از سایرین بوده است، اما در ماه‌های پایانی سال گذشته و آغازین ۱۴۰۱ رشد تولید در شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک به هم نزدیک شدند. بار دیگر با شروع سال جاری با منفی شدن تولید در شرکت‌های کوچک و متوسط، رشد تولید در شرکت‌های بزرگ از مابقی فاصله گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.