کد مطلب: ۷۵۶۴۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مجلس زیر بار تشکیل سازمان بازرگانی می‌رود؟

مجلس زیر بار تشکیل سازمان بازرگانی می‌رود؟

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، هفته گذشته از تصویب طرح تشکیل سازمان بازرگانی به جای طرح تفکیک وزارت صمت در هیات دولت خبر داد. اما از آن‌جایی که لازم است تشکیل این سازمان مورد موافقت مجلس قرار گیرد، باید منتظر ماند و دید که طرح این طرح به کجا می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در آبان‌ماه سال جاری محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، از منتفی شدن تفکیک وزارت بازرگانی از صنایع و معادن در صحن علنی مجلس خبر داد و اعلام کرد: مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون صنایع موضوع تفکیک را بررسی کردند و جمع‌بندی تخصصی به تفکیک وزارت صمت به دو وزارت خانه نرسیده است.

حال پس از منتفی شدن طرح تفکیک بازرگانی از وزارت صمت، پاستور گزینه دیگری را پیش روی مجلس گذاشت؛ طرحی با عنوان تشکیل سازمان بازرگانی. به دنبال این موضوع چندی پیش، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که مجلس طرحی با موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار داشت که دولت هم موافقت کرد، اما به سرانجام نرسید. لایحه‌ای در دولت به منظور ایجاد سازمان بازرگانی به تصویب رساندیم؛ این لایحه نهایی شده و با قید فوریت تقدیم مجلس خواهد شد.

او گفته بود که این سازمان مجموعه‌ای از وزارت صمت، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌هاست و در سازمان بازرگانی مستقر خواهد شد و چون تشکیل سازمان جدید است باید مورد موافقت مجلس قرار بگیرد.

بنا به گفته جهرمی قرار است که این سازمان زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری باشد که پیشنهاد آن به‌زودی قرار است به مجلس ارائه شود.

هرچند هنوز جزئیاتی از تشکیل سازمان بازرگانی منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام در راستای عدم نتیجه تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت انجام شده است.

منتقدان تشکیل سازمان بازرگانی چه می‌گویند؟

این تصمیم دولت نیز به مانند طرح تفکیک وزارت صمت منتقدان بسیاری دارد، چراکه برخی بر این باورند ریشه مشکلات تجارت و بازرگانی با تشکیل یک ساختار جدید حل نخواهد شد. حتی ممکن است با موازی کاری فعالیت در این حوزه بیش از گذشته سخت شود.

با اینکه هنوز واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این طرح مشخص نشده است، اما قطعا برخی از آن‌ها نسبت به بزرگ شدن بدنه دولت و افزایش هزینه‌ها انتقاد خواهند کرد.

هرچند هدف از تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، همسو ساختن واردات، تولید و صادرات با یکدیگر و تقویت بخش مولد کشور بود، اما این مهم محقق نشد؛ از همین رو بسیاری از منتقدان تشکیل یک سازمان جدید را راهگشای مسائل تجارت و بازار نمی‌دانند.

برای مطالعه بیشتر گزارش طرح تشکیل سازمان بازرگانی جایگزین ایده تفکیک وزارت صمت! را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.