کد مطلب: ۸۲۲۶۴۱

سهم صادرات ایران به ونزوئلا؛ ۰.۲ درصد!/ رهاورد رئیسی از آمریکای لاتین چیست؟

سهم صادرات ایران به ونزوئلا؛ 0.2 درصد!/ رهاورد رئیسی از آمریکای لاتین چیست؟

بررسی آمارهای مختلف نشان می‌دهد سهم صادرات ایران به ونزوئلا از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۰.۲ درصد و سهم نیکاراگوئه و کوبا صفر بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، پس از سفر پنج‌روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا، روز گذشته وارد تهران شد. اما رهاورد رئیسی از آمریکای لاتین چیست؟

آیا این سفر به اندازه‌ای که روی آن مانور رسانه‌ای انجام شده، برای ایران دستاورد داشته است؟

روح‌ا… لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت و سخنگوی سابق گمرک، اخیرا به ایسنا گفته ایت که صادرات غیرنفتی ایران به ونزوئلا در سال قبل، رشد ۴۱۶ درصدی داشته است. در اصل در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۹ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۸۳۲ دلار به ونزوئلا صادر شده، اما در این مدت صادراتی به کوبا و نیکاراگوئه انجام نشده است.

ایران چه کالایی به ونزوئلا صادر می‌کند؟

عمده کالاهای غیرنفتی صادراتی ایران به ونزوئلا، خودرو، لوازم یدکی و بدنه، محصولات شیلاتی، شیرینی و شکلات، رب گوجه فرنگی، روغن موتور، مواد شیمیایی، دارو و واکسن، کود، شوینده ها، پوشاک، صنایع دستی، کاشی و سرامیک، انواع لوله و پروفیل، شیرالات، ماشین آلات ریخته گری، تراکتور، تانکر ، سرنگ و لوازم الکترونیکی بوده و واردات سال گذشته از این کشور به ایران اجزا و قطعات وسائط نقلیه هوایی و تجهیزات الکترونیکی بوده است.

همچنین واردات ایران از ونزوئلا در سال ۱۴۰۱ حدود هشت تن به ارزش ۸۱۶ هزار دلار و از کشور کوبا حدود ۱۸۸ تن به ارزش ۱۱ میلیون و ۸۵۸ هزار دلار بوده، اما در ۱۰ سال اخیر از کشور نیکاراگوئه هیچ کالایی به ایران به صورت مستقیم وارد نشده است.

بر اساس آمار گمرک کل صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته معادل ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار بوده است. بنابراین سهم صادرات ایران به ونزوئلا از کل صادرات غیرنفتی در سال گذشته تنها ۰.۲ درصد و همانطور که اشاره شد سهم دو کشور دیگر نیز صفر بوده است.

همچنین با توجه به اینکه بر اساس آمار گمرک ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده، سهم واردات از ونزوئلا ۰.۰۰۱ درصد، از کوبا نزدیک به ۰.۰۲ درصد و از نیکاراگوئه صفر بوده است.

شرط تجارت با ونزوئلا

فاطمه مقیمی، فعال اقتصادی و کارشناس صنعت حمل‌ونقل، در پاسخ به این سوال که مسافت طولانی و سهم ناچیز کشورهای آمریکای لاتین از مجموع آمار تجاری ایران،چه تأثیری بر تجارت دو کشور می‌گذارد؟ به تجارت‌نیوز گفت: ایجاد شرایط مناسب در حوزه تجارت با این کشورها مشروط به این است که با برنامه‌های مشخص جلو برویم، بازار مصرفی در این کشورها یکسان و مشابه نیست و ممکن است امکانات اقتصادی مشابهی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه اندازه و سهم بازار، شناخت مشتریان و امکانات ارتباطات سیاسی در کنار تجارت باید در نظر گرفته شود، تصریح کرد: با توجه به مسافت بین ایران و آمریکای لاتین، این که چه کالا یا خدمتی قرار است به این کشور صادر شود مهم است. همچنین باید بررسی شود که آیا کالا و خدمتی مشابه محصولات ایرانی از کشوری با مسافت نزدیک‌تر به آمریکای لاتین صادر می‌شود یا نه و کیفیت و قیمت آن‌ها نیز باید با محصولات ایرانی مقایسه شود.

به گفته عضو سابق هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، بازار صادرات، یک بازار رقابتی است که اگر بتوانیم در آن برنده شویم، موفق خواهیم شد. در مجموع سنجش میزان و حجم بازار و رقبا در این بازار مهم است و با بررسی این موضوعات برای ورود به این کشورها تصمیم‌گیری شود.

او در پاسخ به اینکه چه ارزیابی از سفر رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین دارد، گفت: همه این مراودات فرصت هستند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

برای مطالعه بیشتر خبر سفر رئیس دولت سیزدهم به ونزوئلا را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوران کنونی ایران دوران آزمون و خطاهای مکرر در عرصه حکمرانی تاسفبار آنکه مجددا خطاهای پیشینیان تکرار میشود

  • ناشناس

    به نظر من هیچ دستاوردی برای کشور ندارد این همه هزینه سفر ارزش تجارت با این کشورهای فقیر را ندارد وآمار که نشون میده ما اصلا با کوبا ونیکاراگویه اصلا تجارت نداریم

  • علی حیلی خوب هم داریم شماها سواد خواندن ندارید

    یعنی مردم ایران نمیدونن که ارزش پول اون باایران یکی هست هیچ منفعت نداره چین وروسیه زیاد میخواستند باج ازتون