کد مطلب: ۸۲۶۹۲۵

بررسی نوسانات جدید بازار آهن

بررسی نوسانات جدید بازار آهن

قیمت آهن کیلویی در آخرین روز بهار، در غالب زیرمجموعه‌های بازار داخلی کاهشی گزارش شد اما تعداد کثیری از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آهن کیلویی در آخرین روز بهار، در غالب زیرمجموعه‌های بازار داخلی کاهشی گزارش شد اما تعداد کثیری از مبادی فروش نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نشد.

بازار ارز نیز روز گذشته ثابت بود و قیمت دلار همچنان در کانال ۴۸ هزار تومان گزارش شد، در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد حدود ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

با نزدیک شدن به پایان هفته و نیز پایان فصل بهار، روند نزولی قیمت‌ها تا حدودی قابل ملاحظه بود و قیمت میلگرد آجدار در غالب مبادی فروش با کاهش ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی همراه بود اگرچه تعدادی از کارخانه‌ها هم ثبات قیمت داشتند. گفتنی است کف نرخ میلگرد آجدار در محدوده ۲۴۵۰۰ تا ۲۴۸۰۰ تومان قرار داشت و میانگین قیمت آن نیز ۲۵هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه فروشی با کاهش ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی در چند شرکت ذوب آهن اصفهان و فایکو گزارش شد اما عمده مبادی فروش تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ناودانی ایرانی، قیمت ناودانی اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم در شماری از کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ تومان کاهش داشت و سایر مبادی فروش هم تغییر در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت روز پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل مبلی و سایر پروفیل‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشتند و چند کارخانه هم محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند. انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم عمدتا کاهشی بودند به این صورت که قیمت لوله داربستی، لوله گازی، لوله مبلی و سایر لوله‌ها در اکثر شرکت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی داشتند.

براساس آمار دیروز هم شاهد تداوم روند کاهشی قیمت‌ آهن آلات در تعدادی از کارخانه‌ها بودیم اما نکته قابل توجهی که در بازار مشاهده می‌شود ضعف مشهود تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی است که از صبر و انتظار برای کاهشی بیشتر قیمت‌ها نشأت می‌گیرد.

البته باید گفت کاهش عمده تقاضا مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است زیرا افرادی که برای حفظ سرمایه خود وارد بازار شده بودند با کاهش بیشتر قیمت‌ها خرید خود را متوقف کرده و حتی برای جلوگیری از زیان مالی به فروش محصولات خود اقدام کردند.

بررسی عرضه در بورس کالا

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است همانطور که پیش‌بینی می‌شد استقبال چندانی از عرضه‌های روز گذشته نشد و حجم معاملات نیز ضعیف بود. در واقع بازارساز با اجرای برخی سیاست‌های انقباضی، در چند ماه اخیر با سامانه جامع تجارت تقاضای سرمایه‌ای و سفته بازی در بورس کالا را به میزان قابل توجهی کنترل و کاهش داد.

به طوری که در نتیجه این تصمیم بازار در ثبات و البته در رکود عمیقی فرو رفت. در چنین شرایطی برای کسب سود بیشتر، تمرکزها به سمت بازارهای صادراتی می‌رود. لازمه تمرکز بر صادرات هم تعدیل قیمت‌ها در بازار داخلی و خارجی است که ممکن است به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی تا رسیدن به نقطه هدف باشد.

به عنوان نمونه در عرضه میلگرد آجدار در بورس دیروز قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۲۲۷۰۰ تومان تعیین شد که با احتساب کارمزد بورس، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و … قیمت نهایی آن به ۲۴۸۰۰ تومان می‌رسد که بیانگر کاهش ۱۰۰۰ تومانی نرخ این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته بود. گفتنی است قیمت میلگرد در پایان سال ۱۴۰۱ در کانال ۳۰ هزار تومانی قرار داشت اما از ابتدای سال تاکنون به کمترین قیمت خود رسیده است.

با این اوصاف نمی‌توان گفت بازار آهن در تابستان امسال به چه صورت خواهد بود زیرا از طرفی با اعمال محدودیت مصرف برق و احتمال کاهش تولید و کمبود محصول مواجه هستیم که ممکن است به افزایش قیمت‌ها منجر شود و از طرفی دیگر تزاحم اخبار سیاسی مثبت را در پیش داریم که در تداخل با قطعی برق، بازار را در شرایط فعلی که مشاهده می‌کنیم، قرار داده است؛ با این حال باید دید روند نوسانات بازار آهن در تابستان به چه صورت خواهد بود.

منبع: آهن پرایس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.