کد مطلب: ۸۲۷۶۳۰

رییس اتحادیه بارفروشان:

۲۰ درصد مردم توان خرید میوه را ندارند/ عربستان متقاضی خرید میوه از ایران است

۲۰ درصد مردم توان خرید میوه را ندارند/ عربستان متقاضی خرید میوه از ایران است

رییس اتحادیه بارفروشان گفت: در سال جاری تولید میوه ۲ برابر سال گذشته شده است و با کاهش مصرف مردم باید برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصطفی دارایی‌نژاد با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد از مردم توان خرید میوه را ندارند، گفت: قیمت میوه در هفته پیشرو افت ۵۰ درصدی را تجربه کرد، اما هزینه حمل و نقل و چیدن گیلاس، آلبالو و زردآلو باعث شده است که در هر کیلو ۲۰ هزار تومان به این قیمت این میوه‌ها اضافه شود. از هفته آینده به دلیل گرمای هوا امکان ریزش مجدد قیمت میوه وجود دارد چراکه میوه محصول فسادپذیر است و فروشندگان برای از بین نرفتن آن قیمت‌ها را کاهش می‌دهند.

رییس اتحادیه بارفروشان خاطر نشان کرد: رایزنی‌ها برای تجارت میوه به عربستان در حال انجام است و به نظر می‌رسد بتوانیم در آینده نه چندان دور میوه به این کشور صادر و سهم ترکیه از بازار عربستان را تصاحب کنیم.

قطر، عمان، عربستان و سوریه متقاضی خرید میوه از ایران هستند

دارایی‌نژاد با بیان اینکه عربستان متقاضی خرید سیب درختی، کیوی، گیلاس و آلبالو از ایران است، گفت: قطر، عمان، عربستان و سوریه متقاضی خرید میوه از ایران هستند در سنوات گذشته امکان صادرات میوه از ایران به عربستان وجود نداشت، اما در حال حاضر زمینه‌ها برای صادرات میوه به این کشور فراهم شده است.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای ارتقا کیفیت بسته‌بندی میوه به عربستان، افزود: بسته‌بندی شکیل برای عرب‌ها حائز اهمیت است از این‌رو برای بالا بردن کیفیت بسته‌بندی‌ها از دانش پژوهان دانشگاه شریف کمک گرفتیم و تلاش داریم از پلاستیک نانو برای بالا بردن ماندگاری میوه‌ها استفاده کنیم.

این فعال صنفی تناژ خرید سیب درختی عربستان از ایران را قابل توجه دانست و بیان کرد: سیب موجود در انبار‌ها نمی‌تواند نظر عرب‌ها را جلب کند چراکه داخل این میوه پوک و قهوه‌ای شده است و زمان ماندگاری آن به اتمام رسیده است؛ احتمال همکاری ایران و عربستان زیاد و موانع پیشروی صادرکنندگان رفع شده است. رایزنی‌ها برای تجارت میوه به عربستان در حال انجام است و به نظر می‌رسد بتوانیم در آینده نه چندان دور میوه به این کشور صادر و سهم ترکیه از بازار عربستان را تصاحب کنیم.

به گفته وی؛ امیدواریم که وزرای صمت و کشاورزی با مصوبات یک شبه مانع صادرات نشوند. البته وزیر صمت از فعالان بخش خصوصی درخواست کرده است که در زمینه صادرات میوه ورود کنند. ایران هر ۴ فصل میوه دارد و امکان صادرات ۶۶ قلم میوه و صیفی در سال برای ما وجود دارد و با گرم شدن هوا کشور‌های عربی متقاضی خرید هندوانه، خربزه و ملون خواهند شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از ابراز تمایل مصر به خرید میوه از ایران خبر داد و خاطر نشان کرد: کیفیت پرتقال مصر در دنیا بی‌نظیر است، اما آن‌ها به دلایل سیاسی با ما همکاری نمی‌کردند و اگر ما متقاضی خرید میوه از این کشور بودیم باید با واسطه ترکیه تجارت خود را پیش می‌بردیم، اما هم اکنون این واسطه‌ها کنار می‌رفته‌اند؛ مصر متقاضی انار شیراز و انگور است و ما هم می‌توانیم از این کشور بذر میوه و پرتقال وارد کنیم.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.