کد مطلب: ۸۳۹۱۵۲

مناطق آزاد آماده جذب ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستند

مناطق آزاد آماده جذب ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری هستند

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: هفت منطقه آزادی که در حال حاضر فعال هستند تاکنون بیش از ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری را ارائه کردند که در وب سایت شورای عالی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قابل دسترسی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت‌اله عبدالملکی اظهارکرد: نهایت تلاش خودمان را می کنیم که تا پایان امسال حداکثر پروژه‌های مناطق آزاد به مرحله اجرایی برسد. از ابتدای امسال نیز بیش از ۸۰ بسته سرمایه‌گذاری بانام شده و فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده‌اند که ارزش آن‌ها به حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: دومین نمایشگاه داخلی نیز فردا (سه‌شنبه ۲۷ تیر ماه) برگزار شده و تا جمعه (۳۰ تیر ماه) ادامه دارد. همچنین در شهریور ماه امسال نخستین نمایشگاه خارجی نیز در ایروان ارمنستان برگزار خواهد شد.

حجت‌اله عبدالملکی- دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی- درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و برگزاری نمایشگاه ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

- هدف از ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد چیست و تا کنون به چه تعدادی رسیده است؟

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بهشت سرمایه‌گذاری هستند، چرا که علاوه بر اینکه مزایای سرزمینی تولید مانند پایین بودن هزینه تولید مناسب بودن دسترسی به بازارها و زیرساخت‌های خوب در مناطق آزاد نیز وجود دارد قانونگذار مزیت‌های ویژه‌ای برای مناطق آزاد از جمله معافیت‌های مالیاتی گمرکی اداری برای این مناطق در نظر گرفته است.

از سوی دیگر با توجه به وجود حاکمیت واحد در مناطق آزاد فعالیتهای بروکراتیک راحت‌تر در این مناطق انجام می شود اما با این وجود حجم مطلوب سرمایه‌گذاری را در مناطق آزاد نمی‌بینیم البته این به معنای کم بودن و پایین بودن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد نیست چرا که در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بسیار بالاتر از متوسط سرمایه‌گذاری در کشور است اما قرار بوده این نقاط نقاط بسیار قدرتمندی باشد که اقتصاد ایران را بلند کند حالا باید پرسید این اتفاق تاکنون نیفتاده است؟ یکی از دلایل آن این است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد آنطور که باید معرفی نشده است.

در همین راستا برای معرفی این فرصت‌ها آن‌ها را تبدیل به بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کردیم این بسته‌ها دارای سه بخش است. بخش اول مطالعات اولیه انجام شده، که نشان می‌دهد بسته یا طرح مورد نظر، بررسی اولیه آن انجام شده، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد هزینه‌ها، درآمد و سود آن نیز به میزان مشخصی است. بخش دوم، تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن پروژه است. به عنوان مثال زمین، آب، برق و گاز یک بسته در همان زمانی که آن را ارائه می‌کنیم تامین شده است جاده و دسترسی اگر نیاز داشته باشد برای آن تعبیه شده است.

در نهایت بخش سوم یعنی مجوزها در لحظه ارائه بسته سرمایه‌گذاری به صورت بدون نام صادر شده است در حالی که یکی از گلایه‌هایی که همیشه سرمایه‌گذاران مطرح می‌کردند این بود که در بسیاری موارد می‌خواهند طرحی را آغاز کنند اما برای گرفتن مجوزهای آن سختی های بسیاری متحمل می‌شوند. اما در قالب این بسته‌ها تمام زیرساخت‌ها و پیش نیازهای اجرای یک طرح را انجام داده‌ایم و مجوزهای آن نیز به صورت پیش فرض و بدون نام صادر شده است که در وبسایت مناطق آزاد به نشانی وجود دارد.

این پروژه را از ابتدای زمستان سال گذشته آغاز کردیم و در نخستین نمایشگاه یعنی نمایشگاه ایران اکسپو در تهران ۳۷۰ بسته سرمایه‌گذاری را ارائه کردیم که ارزشی حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان داشت جالب‌تر اینکه در چهار روز برگزاری این نمایشگاه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری منعقد شد بنابراین این پروژه ادامه پیدا کرد و مناطق آزاد همچنان در حال تولید بسته‌های سرمایه‌گذاری جدید هستند. به گونه‌ای که هفت منطقه آزادی که در حال حاضر فعال هستند تاکنون بیش از ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری را ارائه کردند که در وب سایت شورای عالی منطقه آزاد و ویژه اقتصادی قابل دسترسی است.

- به نظر شما ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری ارائه شده چقدر از نظر ریالی و ارزی، ارزش دارد؟

ارزش ریالی بسته‌های ارائه شده تاکنون بیش از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان است و ارزش ارزی آنها بستگی به این مسئله دارد که نرخ تبدیل آن به یورو دلار یا هر ارز دیگری را چه عددی در نظر بگیریم، متفاوت بوده و بین هشت تا ۱۰ میلیارد یورو ارزش بسته‌های ارائه شده تا امروز است.

- چه زمانبندی برای آغاز مراحل اجرایی و انعقاد قرارداد ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری انجام شده و آیا می‌خواهید همه آنها در سال جاری وارد فاز اجرایی شود؟

بسته‌های سرمایه‌گذاری دائماً در حال به روز رسانی است. از سوی دیگر تاکنون مناطق ویژه اقتصادی را وارد میدان نکرده بودیم اما از پایان تیر ماه و ابتدای مرداد ماه مقرر شده هر ماه تقریباً ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری توسط مناطق ویژه اقتصادی معرفی شود و پیش بینی می‌شود تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری تا پایان امسال به ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ بسته برسد. با توجه به اینکه برخی بسته‌ها جزو پروژه‌های خرد و برخی دیگر جزو پروژه‌های کلان تعریف می‌شود اما به نظر می‌رسد ارزش تقریبی این بسته‌ها به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان امسال جاری برسد.

البته انتظار نداریم همه بسته‌های سرمایه‌گذاری تا پایان امسال به مرحله اجرایی برسد چرا که در این صورت رشد حدود ۱۲ درصدی اقتصادی را تنها از این محل تجربه خواهیم کرد اما نهایت تلاش خودمان را می کنیم که تا پایان امسال حداکثر پروژه‌ها به مرحله اجرایی برسد. از ابتدای امسال نیز بیش از ۸۰ بسته سرمایه‌گذاری بانام شده و فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده‌اند که ارزش آن‌ها به حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

انتظار داریم با برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای داخلی و خارجی و کمک رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران بسیاری از جمله سرمایه‌گذاران ایرانی داخل و خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی از این فرصت‌ها مطلع شوند و با انتخاب این بسته‌ها بتوان سرمایه‌گذاری را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزایش داد.

- در سال جاری اولین نمایشگاه ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی در تهران برگزار شد که ۳۷۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این رویداد رونمایی شد، در سال جاری چه نمایشگاه‌هایی پیش رو خواهیم داشت و چه هدفی از برگزاری این رویدادها دارید؟

هدف ما استفاده از رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها برای معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و فرصت‌های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. در کنار این هدف توانمندی‌های صادراتی نیز توسط شرکت‌های فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز معرفی خواهد شد. به عنوان مثال در ۱۸ ماهه فعالیت دولت سیزدهم بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشتیم که محصولات با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی تولید شد.

اولین نمایشگاه در تهران در اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و برنامه ما این است که امسال حدود هفت تا هشت نمایشگاه داخلی و هفت نمایشگاه خارجی گذار کنیم که هر کدام از آنها مخاطبان خاص خود را دارند. برگزاری نمایشگاه‌های داخلی قرار است در شهرهای بزرگ و به صورت گردشی انجام شود به عنوان مثال نمایشگاه دیگری در نیمه دوم امسال در تهران برگزار خواهد شد البته قبل‌تر از آن یعنی فردا (سه‌شنبه) دومین نمایشگاه را در مشهد برگزار خواهیم کرد که از بیست و هفتم تیر ماه تا سی‌ام تیر ماه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین المللی مشهد برگزار شده و ساعت فعالیت آن از ۱۵ تا ۲۰ بوده و از همه سرمایه‌گذاران و علاقمندان دعوت می‌کنیم تا به این نمایشگاه بیایند و با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و توانمندی‌های صادراتی آشنا شوند. البته در شهریور ماه امسال نیز نمایشگاه را در ارمنستان (ایروان) برگزار خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.