کد مطلب: ۸۳۹۲۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت جهانی گندم افزایش یافت/ گندم در ایران هم گران می‌شود؟

قیمت جهانی گندم افزایش یافت/ گندم در ایران هم گران می‌شود؟

تصمیم جدید روسیه سبب شد که قیمت جهانی گندم برای تحویل در ماه آگوست (مرداد) حدود 8 دلار رشد کند. اما قیمت جهانی گندم چقدر است و آیا قیمت گندم داخل ارزانتر است یا گندم جهانی؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از جلسات متعدد و رایزنی چهار ماهه گندمکاران با دولت، نهایتا ماجرای بازنگری در قیمت گندم منتفی شد و امسال دولت گندم را کیلویی 15 هزار و 500 تومان از مردم می‌خرد.

این رقم در حالی است که کشاورزان به آن انتقاد دارند و معتقدند قیمت جهانی گندم و قیمت گندم در کشورهای همسایه بالاتر از این رقم است و اگر آنها گندم را به دست مشتری‌ جز دولت برسانند، بیشتر سود می‌کنند. حالا سوالی که وجود دارد این است که قیمت جهانی گندم چقدر است؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد قیمت جهانی هر 100 بوشل گندم، 652 دلار است. هر بوشل گندم تقریبا معادل 27 تا 25 کیلوگرم گندم است. این یعنی قیمت هر کیلوگرم گندم جهانی با دلار آزاد حدود 33 سنت است که حدود 13 هزار تومان می‌شود.

البته قیمت جهانی گندم برای تحویل در ماه آگوست به 670 دلار رسیده است. اما دلیل رشد جهانی قیمت گندم چیست؟

همزمان با شروع جنگ روسیه و اوکراین، قیمت جهانی گندم و ذرت افزایش یافت. پس از افزایش قیمت‌ها، روسیه قراردادی را پذیرفته بود که بر اساس آن امنیت کشتی‌های صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه را تضمین می‌کرد. اما صبح امروز مسکو به آنکارا، کی‌اف و دبیرخانه سازمان ملل اطلاع داد قراردادی که یک مسیر امن برای کشتی‌های صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه را ضمانت می‌کند، تمدید نخواهد کرد.

در نتیجه این خبر قیمت جهانی گندم افزایش یافته و به گزارش بلومبرگ هر 100 بوشل گندم برای تحویل در ماه آگوست (مرداد) بیش از 8 دلار افزایش پیدا کرده و به 670 دلار رسیده است.

قیمت گندم در بازار ایران

این افزایش قیمت جهانی در حالی رخ داده که بازار داخل ایران از این افزایش قیمت جهانی گندم تاثیری نمی‌گیرد و قیمت گندم مانند سابق است. البته اگر قیمت جهانی گندم حدود 13 هزار تومان باشد، دولت گندم تضیمنی را با قیمت بالاتری از قیمت جهانی از کشاورزان داخل می‌خرد. اما این قیمت باعث انتقاد گسترده کشاورزان شده است چراکه آنها معتقدند اگر نتواند گندم مورد نیاز داخل را تامین کند، مجبور به واردات گندم است و باید آن را با قیمتی بالاتر از قیمت داخلی تهیه کند. این مساله در حالی است که کشاورزان به دولت پیشنهاد می‌کنند به جای خرید گندم با قیمت جهانی، گندم تولید داخل را با قیمت بالاتری از کشاورزان داخل بخرد تا هم درآمد آنها بیشتر شود و هم هزینه دولت برای واردات گندم کاهش پیدا کند.

البته مقایسه قیمت جهانی گندم با گندم داخلی نشان میدهد که قیمت گندم داخل گرانتر از گندم جهانی است. اما مساله مهم این است که هزینه‌های جانبی تولید محصولات کشاورزی به شدت افزایش پیدا کرده و حاشیه سود کشاورزان را کاهش داده است. برای مثال کشاورزان به هزینه خرید بذر، کود، برداشت محصول و مشکلات این چنینی اشاره می‌کنند و معتقدند که اگر به جای گندم کالای دیگری تولید کنند، سود بیشتری می‌برند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.