کد مطلب: ۸۸۰۲۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضرورت ورود دستگاه‌های امنیتی به ماجرای شیر خشک/ افت شدید کیفیت شیر خشک‌های بازار

ضرورت ورود دستگاه‌های امنیتی به ماجرای شیر خشک/ افت شدید کیفیت شیر خشک‌های بازار

یکی از معجزت ارز 4200 تومانی این است که یک شرکت ترکیه‌ای در عرض یک ماه توانسته چهار میلیون قوطی شیر خشک وارد ایران کند. در حالی که تولیدکنندگان شیر خشک طی پنج سال اخیر مشکلی در تولید نداشتند، اما سازمان غذا دارو به بهانه تحریم و محدودیت از تخصیص ارز به ‌آن‌ها خودداری می‌کند. موضوعی که منجر به کمبود و سهمیه‌بندی شیرخشک شده و حالا تولیدکنندگان می‌خواهند نهادهای امنیتی به ماجرا ورود کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو امروز در همایش روز جهانی غذا اعلام کرد هیچ محدودیتی در عرضه شیر خشک وجود ندارد، داروخانه‌ها خبر از دستورالعمل جدید وزارت بهداشت در زمینه مدیریت عرضه شیرخشک و سهمیه‌بندی آن می‌دهند.

در حال حاضر در برخی استان‌ها شیر خشک فقط با ارائه کارت ملی و گواهی تولد نوزاد ارائه می‌شود. همچنین به گفته داروخانه‌های پایتخت وزارت بهداشت به آنها اعلام کرده از 27 مهر ماه با همان سیستم ثبت شیر خشک رژیمی، شیر خشک رگولار یا عادی را در سیستم ثبت و به مصرف‌کننده عرضه کنند.

در همایش روز جهانی غذا و دارو حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: به علت تحریم‌ها در بخش نقل و انتقال ارز تولیدکننده‌ها مشکلاتی داشتند که اکنون این مشکلات حل شده و به‌زودی روند تخصیص ارز آغاز خواهد شد. البته به تولیدکننده‌ها اعلام شده که بدون انتقال ارز واردات مواد اولیه را انجام دهند تا مشکلی به لحاظ تامین شیر خشک به وجود نیاید. برای رفع کمبود فعلی مجوز واردات به صورت موقت صادر کرده‌ایم و تا یک ماه آینده مشکلات این حوزه رفع خواهد شد.

محمدی پس از این سخنرانی به شبکه خبر رفت و آنجا نیز همین اظهارات را تکرار کرد و گفت: یکی از تولیدکننده‌ها ارز زیادی دریافت کرده، اما هیچ وارداتی انجام نداده است.

امکان واردات مواد اولیه شیر خشک وجود ندارد

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک، در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه هیچ گونه مشکلی در نقل و انتقال ارزی وجود ندارد گفت: تولیدکنندگان پنج سال است که تحریم هستند و هیچ سالی دچار کمبود شیر خشک نشده‌اند. هیچ کدام از تولیدکننده‌های عضو انجمن مشکلی در انتقال ارز ندارند. موضوع این است که سازمان اصلا ارزی نمی‌دهد که مشکلی برای انتقال آن داشته باشیم.

وی در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: شرکت‌ها هر کدام به میزان اعتبار خود تا جایی که می‌توانستند واردات انجام دادند؛ اما دیگر به ما مواد اولیه نمی‌دهند تا بدهی قبلی را تسویه کنیم. تا دیروز میزان بدهی شرکت‌ها 61 میلیون دلار بود، نستله 20 میلیون یورو، پودر شیر خشک مشهد 40 میلیون یورو و بهداشت کار 1.1 میلیون یورو. تاکنون به صورت اعتباری ارز وارد کردند و دیگر توانایی واردات ندارند. اگر داشتند امروز خط تولید این شرکت‌ها فعال بود.

او در خصوص گرفتن ارز و عدم واردات مواد اولیه توضیح داد: با توجه به حساسیت این موضوع و حواشی سنگینی که می‌تواند برای کشور و امنیت ملی ایجاد شود انجمن تولید کنندگان شیر خشک از طریق رسانه‌ها به صورت عمومی اعلام می‌کند که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به این موضوع ورود کنند و صورت‌های مالی ارزی شرکت‌ها و میزان ارز دریافتی و واردات مواد اولیه را بررسی کنند تا اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد شود؛ برخی آقایان برای پوشش ضعف مدیریتی خود به دیگران اتهام‌های سوءاستفاده از بیت‌المال می‌زنند. امیدواریم با ورود دستگاه نظارتی و امنیتی مشخص شود اهمال از سوی چه گروه یا فردی صورت گرفته است.

تحویل زاده در خصوص شیر خشک وارداتی خاطرنشان کرد: یک شرکت ترکیه‌ای تازه‌تاسیس تامین‌کننده چهار میلیون قوطی شیر خشک است که کیفیت آن بسیار ضعیف است و احتمال دارد برخی کودکان دچار مشکلات گوارشی شوند. اما نکته جالب اینجاست که این شرکت چگونه توانسته در عرض یک ماه چهار میلیون قوطی شیر خشک تولید کند؟ با توجه به اینکه ارز 4200 دارد برای واردات پرداخت می‌شود. انجمن تولیدکنندگان شیر خشک به عنوان انجمن تخصصی از قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی می‌خواهد برای صیانت از بیت المال و اعتماد عمومی به روند این مزایده و کیفیت این محصول ورود کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.