کد مطلب: ۸۸۲۵۱۷

تجارت ایران و چین از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد

تجارت ایران و چین از ۱۰ میلیارد دلار عبور کرد

گمرک چین اعلام کرد تجارت این کشور با ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی از ۱۰ میلیارد دلار گذشته و صادرات چین به ایران در این دوره ۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گمرک چین اعلام کرد تجارت ایران و چین در 9 ماه نخست سال جاری میلادی به 10 میلیارد و 790 میلیون دلار رسیده است.

مبادلات ایران و چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2023 با کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات دو کشور در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2022 بالغ بر 12 میلیارد و 320 میلیون دلار اعلام شده بود.

جزئیات تجارت ایران و چین در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳

واردات چین از ایران در 9 ماه نخست سال جاری میلادی به 3 میلیارد و 290 میلیون دلار رسیده که این رقم با کاهش 12درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. چین در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2022 بالغ بر 5 میلیارد و 370 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

اما صادرات چین به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2023 رشد 8 درصدی داشته و به 7 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است. چین در مدت مشابه سال قبل 6 میلیارد و 950 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

تراز تجاری دو کشور در این دوره به میزان 4.21 میلیارد دلار به نفع چین بوده است اما به گفته کارشناسان رقم واقعی واردات چین از ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است که گمرک چین اعلام می‌کند. واردات نفت ایران که توسط پالایشگاه‌های غیردولتی این کشور انجام می‌شود در آمار رسمی چین اعلام نمی‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.