کد مطلب: ۸۸۹۰۲۹

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

وعده بی‌عمل دولت درباره توسعه سواحل مکران!

وعده بی‌عمل دولت درباره توسعه سواحل مکران!

حدود 15 سال است که توسعه سواحل مکران به ادبیات اقتصادی و سیاسی ایران اضافه شده است. به‌رغم تأکید برنامه‌های بالادستی به این موضوع، معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، معتقد است که مردم در حاشیه سواحل مکران و چابهار از نظر توسعه‌ای نقاب فقر به چهره دارند و دائم هم با وعده بی‌عمل مسئولان مواجه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاریخ اقتصاد همواره بیان‌کننده این است که شهرهای در مجاورت آب توسعه‌پذیری بشدت بالایی دارند. اما در ایران گویی که ماجرا برعکس است و شهرهای در مجاورت آب و دور از مرکز از توسعه حداقلی هم بی‌بهره مانده‌اند. حتی اگر برنامه‌های بالادستی بر توسعه سواحل مکران در چابهار و همچنین توسعه اقتصاد دریامحور تأکید داشته‌ باشند، توسعه آخرین مفهومی است که در این مناطق می‌توان آن را یافت.

اکنون نیز ضرورت توسعه سواحل مکران بر هیچ کس پوشیده نیست، اما با نگاهی گذرا به زندگی مردم در این منطقه و بررسی مولفه‌های رشد اقتصادی در آن می‌توان پی برد که در عین زرخیز بودن مکران، هنوز هم صورتک فقر در این منطقه هویداست.

درهمین حال هر زمان نوبت به پرسش در رابطه با توسعه این مناطق از مسئولین می‌رسد با پاس‌کاری مسئولیت‌ها و پاسخگو نبودن دستگاه‌ها مواجه می‌شویم.

طبق گزارش‌های واصله از سواحل مکران ابتدایی‌ترین مولفه‌های توسعه که مراکز درمانی و آب شرب است، در این منطقه وجود ندارد در عوض بیشترین صرفه اقتصادی هم برای کشور داشته است.

فاصله معنادار توسعه سواحل مکران با دیگر نقاط کشور

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، در رابطه با محرومیت استان‌های غنی به تجارت‌نیوز گفت: استان سیستان و بلوچستان تناقض عجیبی دارد؛ از یک طرف از ظرفیت‌های بی‌بدیل و توانمندی‌های خدادادی برخوردار است و از طرف دیگر این پایین‌ترین شاخص‌های توسعه انسانی در این استان پیدا می‌شود.

وی افزود: میزان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف سیستان و بلوچستان فاصله‌ای نجومی و معنادار با میانگین کشوری دارد. از یک سو، دولت همواره شعار اهمیت به سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را سر می‌دهد، اما از سوی دیگر، در هنگام عمل معمولا دغدغه‌ای در این مورد وجود ندارد. البته این اظهارات نافی خدمات بزرگی که پس از انقلاب انجام شده نیست، اما حجم عقب‌ماندگی‌ها به لحاظ تاریخی به گونه‌ای است که برای جبران آن‌ها باید بیشتر از این‌ها کار و تلاش صورت بگیرد که درحال حاضر بالعکس عمل می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به عنوان مثال در مورد چابهار و پهنه سواحل جنوبی همه می‌دانند که می‌تواند شاهراه ترانزیت کشور باشد. به این دلیل که تنها بندر اقیانوسی کشور و تنها راه دسترسی به کشورهای محصور آسیای میانه است. ۶۵ درصد از ماهیان صنعتی در آن دریا صید می‌شوند و تنها نقطه کشور است که نباتات گرمسیری از آنجا به عمل می‌آید. اما عملا از این ظرفیت‌ها استفاده‌ای نشده و هیچ توسعه‌ای صورت نگرفته است.

سعیدی خاطرنشان کرد: در بسیاری از محلات سواحل مکران و چابهار مردم هفته‌ای یک روز آب دارند، این مسائل با هم همخوانی ندارد و به لحاظ سرانه آموزشی حتی با میانگین یک استان هم فاصله دیده می‌شود. در سرانه تخت بیمارستانی در چابهار بزرگ شاخص 0.4 است، با این روش و انفعال موجود فعلی این فاصله‌های نجومی جبران نخواهد شد. باید رویکرد متفاوتی در مورد سواحل مکران و چابهار درنظر گرفته شود. چراکه روش‌های پیشین، امروز دیگر پاسخگوی نیازهای این منطقه نیست.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.