کد مطلب: ۸۹۴۳۴۰

سقوط بهره‌وری دکل‌های حفاری ایران تا یک سوم

سقوط بهره‌وری دکل‌های حفاری ایران تا یک سوم

رئیس انجمن شرکت حفاری گفت: بهره‌وری از دکل‌های حفاری در ایران یک سوم شده است و در حال حاضر ۱۱۴ دکل حفاری خشکی نفت در کشور فعال هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هدایت‌الله خادمی رئیس انجمن شرکت حفاری گفت: در حال حاضر ۱۱۴ دکل حفاری خشکی نفت در کشور فعال هستند ولی طی ۶ ماه اول امسال کمتر از ۲۰ حلقه چاه جدید و ۶۰ چاه تعمیر شده است. این در حالی است که به طور متوسط با هر دکل حفاری سه الی چهار حلقه چاه جدید می توان حفر کرد.

او گفت:  تعدادی از دکل‌های حفاری دریایی هم بیکار و بلا استفاده مانده‌اند چرا که با وجود گذشت سال‌ها میادین مشترک خود را تعیین تکلیف نکرده و آنها را به نوعی رها کرده و دو دستی به رقبای خود واگذار کردیم. 

او گفت: این در حالی است که اگر قرار بودیم روی میادین مشترک خود کار کنیم نه تنها تعداد دکل‌های حفاری دریایی ما کافی نبود بلکه باید دکل هایی را هم از سایر کشورها اجاره می کردیم.

میزان تولیدات نفتی ایران

خادمی گفت: تعداد دکل‌های موجود در کشور جوابگوی تولید ۵ میلیون بشکه نفت است، با این وجود بعضا برخی از مسئولین از ناکافی بودن دکل‌ها در کشور سخن می گویند. این در حالی است که تولیدات نفتی امروز ما چیزی حدود ۳.۵ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

به گفته خادمی، نرخ اجاره روزانه دکل‌های حفاری چیزی بین ۱۹ تا ۲۶ هزار دلار است.

او گفت: شرکت های حفاری ۹۰ درصد این اجاره باید صرف هزینه‌های خود اعمم از تعمیرات و نگهداری و پرداخت پول پیمانکاران می کنند که متاسفانه به دلیل بدحسابی شرکت‌های نفت در این خصوص دچار مشکل شده اند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.