کد مطلب: ۸۹۴۳۷۸

ایران ارسال محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرد

ایران ارسال محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرد

رویترز مدعی شد ایران به دلیل درخواست قیمت بالاتر برای نفت خود ارسال محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویترز طی گزارشی تایید نشده به نقل از منابع پالایشگاهی و تجاری نوشت تجارت نفت چین با ایران متوقف شده است، زیرا تهران قیمت‌های بالاتری را از مشتری اصلی خود می‌خواهد و عرضه نفت ارزان را برای بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان کاهش داده است.

 ایران حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تامین می‌کند. در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به چین به رکورد تازه‌ای رسیده بود. 

 پنج تاجر نفتی در این زمینه به رویترز گفتند، در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که در حال کاهش تخفیف نفت سبک ایران برای تحویل در دسامبر و ژانویه تا ۵ الی ۶ دلار در هر بشکه کمتر از نفت برنت هستند. این در حالی است که در ماه نوامبر نفت با تخفیف ۱۰ دلاری به چین فروخته شده بود.

یک منبع چینی در این زمینه گفت دستور توقف ارسال محموله‌های نفتی از تهران صادر شده است و مشخص نیست ماجرا چگونه پایان می‌یابد. باید منتظر ماند و دید آیا پالایشگاه‌های چینی حاضرند قیمت‌های جدید ایران را بپذیرند.

جزئیات بیشتر از توقف محموله‌ها

دو تاجر گفتند که حداقل یک خریدار قیمت‌های بالاتر ایران را پذیرفته است. یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ در اواخر ماه گذشته محموله‌ای را با تخفیف بین ۵.۵۰ تا ۶.۵۰ دلار بر اساس تحویل از کشتی خریداری کرده است. معامله گران گفتند که تخفیف‌ها ممکن است بیشتر کاهش یابد، زیرا آخرین پیشنهاد شنیده شده ۴.۵۰ دلار بوده است.

معامله گران ادعا می‌کنند میانگین تخفیف سال گذشته برای نفت سبک ایران حدود ۱۳ دلار بوده است. یکی از خریداران مستقر در شاندونگ گفت: خریداران همچنان در تلاش برای یافتن راه حل هستند، زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند. اما از آنجایی که آن‌ها انتخاب‌های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، فضا برای مذاکرات قیمت دشوار است و به نفع خریداران چینی نیست.

پالایشگاه‌های مستقل کوچک‌تر چین از زمان اولین خرید نفت ایران در اواخر سال ۲۰۱۹ به مشتریان اصلی تهران تبدیل شده‌اند. آن‌ها جایگزین پالایشگاه‌های دولتی شدند که به دلیل نگرانی در مورد نقض تحریم‌های آمریکا، معامله با ایران را متوقف کردند. منابع تجاری می‌گویند این پالایشگاه‌ها حدود ۹۰ درصد از کل صادرات نفت ایران را جذب می‌کند که معمولاً به عنوان نفت منشأ مالزی یا امارات متحده عربی ارسال می‌شود.

 

منبع : آفتاب‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.