کد مطلب: ۸۹۵۹۸۹

وضعیت بازار فولاد جهان آشفته است

وضعیت بازار فولاد جهان آشفته است

باید توجه داشت که سرمای هوا و همچنین کاهش پروژه‌های عمرانی در ماه پایانی سال هم بی تاثیر در افت تقاضای فولاد نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز،  دلار امروز با نرخ ۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته افزایش حدود ۱۰۰۰ تومانی داشته است. معاملات امروز در بازار فولاد مشکلات با چالش‌هایی همراه بود و اغلب عرضه کنندگان ترجیح دادند از فروش خودداری کنند.

هرچند نوسانات ارزی باعث بروز این مشکل شده اما باید توجه داشت که سرمای هوا و همچنین کاهش پروژه‌های عمرانی در ماه پایانی سال هم بی تاثیر در افت تقاضای فولاد نیست.

در جهان نیز وضعیت بازار فولاد کمی آشفته است. اخیرا مقامات سوئدی به تازگی از مردم کشورشان درخواست کرده‌اند برای جنگ احتمالی با روسیه آماده شوند. سوئد تنها کشوری نیست که نگران گسترش دامنه جنگ است. اخیرا مقامات چندین کشور اروپایی نسبت به احتمال گسترش دامنه جنگ روسیه و اوکراین و سرایت آن به سایر کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند.

بر اساس پانل نهایی داووس در سال ۲۰۲۴، جهان در حال یافتن تعادلی ناآرام با پس‌زمینه اقتصادی خوش‌خیم‌تر است که تحت الشعاع انبوهی از خطرات ژئوپلیتیکی قرار دارد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا و همکارانش با نزدیک شدن به پایان مجمع جهانی اقتصاد موافقت کردند که چشم انداز کاهش تورم و افزایش تجارت جهانی، علیرغم پس‌زمینه جنگ و پوپولیسم، مشوق سرمایه‌گذاران است.

هیئت شش نفره پس از یک هفته که در آن شرکت کنندگان تمایل داشتند چهره شجاعانه ای را نسبت به چشم انداز جهانی نشان دهند، این احتمال را که با وجود انقباض بی سابقه پولی برای تحت کنترل درآوردن تورم احتمالاً از رکود عمیق اجتناب شود، تاکید کردند.

چنین خوش‌بینی در مواقعی توسط شبح ژئوپلیتیک تضعیف شده است، با جنگ‌های اوکراین و خاورمیانه و همچنین تنش‌های دریای سرخ. پیروزی دونالد ترامپ در آیووا در روز دوشنبه، که او را در مسیر نامزدی جمهوری خواهان قرار داد، با هشدار بسیاری از شرکت کنندگان نیز مواجه شد.

برخی کارشناسان بر این باورند که ترکیه فولاد ایران را به نام خود به آمریکا صادر می‌کند، موضوعی که از سوی مسئولان ایران تایید یا تکذیب نشده است. نکته قابل توجه اینجاست که ایران یکبار می‌تواند فولاد را صادر کند و از آنجایی که به دلیل تحریم روی بخشی از صادرات خود تخفیف قائل می‌شود بعید نیست ترک‌ها از این تخفیف استفاده می‌کنند تا بتوانند جایگاه فولادی خود را حفظ کنند.

از سوی دیگر سیاست‌های فولادی چین تغییر پیدا کرده و به نظر می‌رسد در چند ماه آینده تاثیرات آن در بازار جهانی فولاد نیز قابل مشاهده باشد. اتفاقی که می‌تواند فولادسازان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

منبع : فولادبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.