فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۳۶۷

طلسم کاهش قیمت میلگرد شکسته شد

طلسم کاهش قیمت میلگرد شکسته شد

تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه حمل، به وجود آمدن کمبود مقطعی به دلیل محدود شدن خروجی برخی از کارخانجات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که به افزایش قیمت‌ها در این حوزه کمک کرده و می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته جاری برخلاف هفته گذشته روند متعادلی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در طول هفته به روند ثابتی داشت و نهایتا روز چهارشنبه ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش داشت. البته در یک ماه اخیر، شاهد افت پیوسته قیمت میلگرد در بازار بودیم که در هفته جاری این طلسم شکسته شد.

همچنین نرخ تیرآهن در سومین هفته خرداد ماه روند کاهشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول طی هفته جاری، افت ۱۰۰ تومانی تا ۳۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و در آخرین روز کاری هفته نیز با کاهش ۲۰۰ تومانی به کار خود پایان داد.

بازار پروفیل نیز اما در هفته جاری تکان نخورد و در مدار ثابتی قرار داشت. این محصول در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه با قیمت حدود ۳۷ هزار و ۲۷۰ تومان در هر کیلوگرم معامله شد.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش روند رو به رشدی داشتند و در طول هفته جاری افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی را به ثبت رساندند. در نهایت نبشی و ناودانی به ترتیب با قیمت ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلوگرم معامله شدند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد، قیمت جهانی میلگرد در ماه گذشته میلادی در بیشتر مناطق جهان کاهش یافت؛ در حالی که به گفته تحلیلگران عوامل موثر بر روند نزولی، تقاضای ضعیف و عرضه نسبتاً بالا بود. به عبارت دیگر برتری عرضه بر تقاضا تجارت را مهار کرده، به نحوی که وضعیت صنعت ساخت و ساز در بیشتر کشورها برای تغییرات مثبت در بازار محصولات طویل مساعد نیست.

از طرفی، بازار آهن در حالی به استقبال گرمای تابستان می‌رود که زمزمه‌های اعمال محدودیت‌های برقی کارخانجات بار دیگر به گوش می‌رسد. این موضوع که در سال گذشته نیز شاهد آن بودیم، نگرانی‌هایی را از بابت اختلال در عرضه داخلی ایجاد کرده است.

همچنین تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه حمل، به وجود آمدن کمبود مقطعی به دلیل محدود شدن خروجی برخی از کارخانجات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که به افزایش قیمت‌ها در این حوزه کمک کرده و می‌کنند.

ناگفته نماند با توجه به اینکه بیانیه اتحادیه اروپا در شورای حکام مبنی بر اینکه از ایران می‌خواهند اجرای موقت پروتکل الحاقی را از سر بگیرد، فعلاً واکنش خاصی از سمت بازارها نداشته و در هفته آینده باید دید واکنش سکه طلا به این موضوع چیست! البته تمام احتمالات بستگی به پاسخ و واکنش ایران نسبت به قطعنامه دارد.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۸ تا ۵۹ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه در محدوده ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومانی تثبیت شد.

بر همین اساس، گزارش‌ها از اوضاع بازارهای مالی حاکی است نرخ ارز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در یک بازه نسبتا باثبات قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالان بازار با هدف کاهش ریسک‌های معاملاتی تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات، از حجم فعالیت خود می‌کاهند. در نتیجه، پیش بینی می‌شود نرخ ارز در یک بازه نسبتا باثبات قرار بگیرد.

منبع : فولادبان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.