فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۲۴۹

وزیر جهاد: با توقف واردات تا ۵ ماه ذخیره نهاده داریم

وزیر جهاد: با توقف واردات تا 5 ماه ذخیره نهاده داریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی به گونه‌ای است که در صورت توقف واردات از امروز، بین ۴ تا ۵ ماه نهاده داریم و نیازی به واردات نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدعلی وزیر جهاد کشاورزی امروز (یکشنبه) در جلسه ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود، گفت: تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: دولت سیزدهم ۵ راهبرد حداکثر سازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه بر حفاظت از منابع پایه آب و محیط زیست، راهبرد دوم یکنواختی در تولید محصولات کشاورزی (کاهش ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان)، راهبرد سوم توازن بخشی در تولید (متناسب سازی تولید با سهم‌بری هر یک از محصولات یا حوزه‌ها از منابعی که استفاده می‌شود)، راهبرد چهارم تولید صادرات محور برای ارزآوری و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و حمایت از تولید و تولیدکننده و راهبرد پنجم کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و مؤسسات علمی و نخبگان بخش کشاورزی مدنظر قرار داد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون در یکی از مؤسسات حوزه کشاورزی بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان به صورت مشترک کارهای علمی و تولیدی انجام می‌دهند.

نیکبخت یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی را ۶ اولویت‌بندی در بخش زیرساخت و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در بخش زیرساخت‌ها آبخیزداری و آبخوان‌داری و کارهای کوچک تأمین آب به اضافه طرح‌ها و پروژه‌های آب و خاک به عنوان زیرساخت‌های مهم حوزه‌های مختلف کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین ۴ اولویت دیگر در بخش سرمایه‌گذاری کشاورزی در حوزه‌های شیلات (صید و صیادی و آبزی‌پروری)، صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع غذایی، توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و دامپروری تعریف شده است.

بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی به تعدادی از شاخص‌ها و آمارهای بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت که بیش از ۲ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد و نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ به ۶ دهم درصد مثبت در زمستان ۱۴۰۲ رسید که امسال از رکود خارج خواهد شد و شرایط بهتری رقم می‌خورد.

نیکبخت درباره محصول استراتژیک گندم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون تن گندم خریداری و حدود ۷ میلیون تن گندم وارد شد که این رقم خرید در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید گندم از مرز ۸.۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و به طور قطع با این روند خرید، امسال میزان خرید تضمینی گندم دولت از کشاورزان از ۱۱.۵ میلیون تن عبور خواهد کرد که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ارزی است.

 

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.