فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۸۱۰

بیشترین میزان دریافت ارز برای کدامیک از صنایع است؟

بیشترین میزان دریافت ارز برای کدامیک از صنایع است؟

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، صنایع حمل و نقل و خودرو بیشترین میزان ارز دریافتی را از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۱۲ مرداد ماه این سال داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از وضعیت تامین ارز کشور در تاریخ ۱۲ مرداد ماه اعلام کرد صنایع حمل و نقل و خودرو بیشترین میزان ارز دریافتی را از ابتدای سال جاری داشته است.

بر اساس این آمار، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات تولید و صنایع معدنی به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته و بیشترین ارز دریافتی را در سال ۱۴۰۳ داشته‌اند.

سهم ارز اختصاص یافته به صنایع

سهم ۱۶ درصدی خودروسازی از ارز تخصیصی صنعت

بانک مرکزی در شرایطی که کشور تحت تحریم‌های سنگین آمریکا قرار داشته و ارز مورد نیاز برای فعالان اقتصادی کشور محدود است، اقدام به تخصیص ارز به بخش‌های مختلف اقتصاد می‌کند و این تخصیص ارز را با توجه اهمیت هر بخش صورت می‌دهد. بر این اساس تخصیص ارز به دو شکل صورت می‌پذیرد: سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات.

تامین مالی ارزی در بخش صنعت حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری تا ۱۲ مرداد ماه، صنایع «حمل و نقل و خودرو» بیشترین سهم ارز دریافتی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است. بر اساس آمارها، تاکنون ۲ میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار به این صنعت اختصاص یافته که سهم ۱۵.۹ درصدی از کل ارز تخصیصی بخش صنعت داشته است.

دومین صنعتی که بیشترین سهم را در این مدت داشته، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» بوده است. سهم ارز دریافتی این بخش نسبت به کل ارز تخصصی در بخش صنعت معادل ۱۱.۱ درصد بوده است. به عبارتی حدود ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون دلار به این صنعت اختصاص پیدا کرده است.

صنایع معدنی سومین بخشی است که بیشترین ارز تخصیص یافته را داشته است. ارزش ارزی که به این بخش تخصیص یافته معادل ۱ میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار بوده است که ۱۱ درصد کل ارز تخصیصی بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

در رتبه‌های بعدی صنایع تجهیزات برقی و الکترونیک و صنایع منسوجات و پوشاک قرار گرفته که به ترتیب ۱۰.۳ درصد و ۳.۹ درصد از کل ارز تخصیصی صنعت را به خود جذب کرده‌اند. همچنین ۴۷.۹ درصد مابقی ارز تخصیصی به سایر صنایع اختصاص پیدا کرده است.

منبع : اکو ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.