فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۸۲۱

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور:

دولت چهاردهم مسیر اشتباه گذشته را در پیش نگیرد

دولت چهاردهم مسیر اشتباه گذشته را در پیش نگیرد

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: راه حل عبور از ناترازی فقط تولید نیست، در گذشته راه اشتباهی رفتیم و اکنون توصیه ما به دولت چهاردهم این است که بر راه رفته اشتباه اصرار نداشته باشد چون انحراف بیشتر می شود

به گزارش تجارت نیوز،

 ناصر عاشوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با استقرار دولت جدید در مردم امید ایجاد شده که ناترازی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حداقل برسد، اطهار داشت: ما نیز نه با شعار که در عمل بنا داریم که از دولت حمایت کنیم و با ایجاد سرعت در پروژه ها به رفع ناترازی حوزه انرژی کمک کنیم.

وی پروژه کک اسفنجی بندرعباس، ارتقای کیفی پالایشگاه تبریز، ارتقای بنزین سازی پالایشگاه تهران، کک سوزنی شازند، فاز ۲ و ۴ و کیفی سازی و افزایش کمیت بنزین آبادان را از جمله پروژه ها در راستای کاهش ناترازی برشمرد.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: راه حل عبور از ناترازی فقط تولید نیست، در گذشته راه اشتباهی رفتیم و اکنون توصیه ما به دولت چهاردهم این است که بر راه رفته اشتباه اصرار نداشته باشد چون انحراف بیشتر می شود.

وی گفت: اشتباه این بود که مصرف رها شده بود و تمام برنامه این بود که فقط با پالایشگاه ناترازی را حل کنند، حال آنکه برای حل این معضل نه تنها وزارت نفت بلکه شهرداری و بسیاری دیگر از وزارتخانه ها و سازمانها نیز باید کمک کنند تا الگوی مصرف تغییر کند.

عاشوری میزان مصرف کنونی بنزین را ۱۱۲ میلیون لیتر در روز و میانگین تولید را حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳؛ ۳۸ تا ۴۰ درصد رشد مصرف داشته ایم، گفت: اکنون حمل و نقل عمومی و بخش ریل ضعیف شده، به دلیل تشدید ترافیک مصرف چند میلیون افزایش یافته، تعداد اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری کاهش یافته و جای آنها را خودروهای شخصی گرفته که نتیجه آن مصرف بیشتر بنزین، آلودگی هوا، تهدید سلامت مردم و... است.

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش با تاکید بر لزوم تصمیم گیری دولت و مجلس در زمینه اصلاح قیمت بنزین بیان داشت: در زمان هاشمی رفسنجانی قیمت بنزین بهذصورا پلکانی در حال اصلاح بود که باید ادامه پیدا می کرد تا اکنون‌دولت با وجود کسری بودجه مجبور نباشد بنزینی را که لیتری ۳۸ هزار تومان وارد می کند، با نرخ ۱۵۰۰ تومان بفروشد.

وی در ادامه به موضوع قاچاق سوخت اشاره و اظهار داشت: اکنون بنزین و گازوییل به همه کشورهای همسایه قاچاق می شود، و ما راهکار نداریم.

عاشوری با بیان اینکه سیاست انجمن از دولت در راستای تولید بیشتر بنزین و گازوییل است، افزود: حمایت از پالایشگاههای کوچک در حد ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه ای را نیز در دستور کار داریم، چراکه پتروپالایشگاهها به لحاظ پدافند غیر عامل  نیز دارای اهمیت است.

وی گفت: احتمالا تا آخر سال ۷ پالایشگاه کوچک به بهره برداری می رسد.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور تصریح کزد: در حال حاضر دنیا به سرعت به سمت انرژی های نو حرکت می کند اما ما برنامه ای در این خصوص نداریم و اگر هم هست، بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به برنامه ساخت مزرعه خورشیدی در پالایشگاهها بیان داشت: یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در پالایشگاه تهران و ۱۰۰۰ مگاوات در پالایشگاه اصفهان در دستور کار است.

عاشوری ساخت پالایشگاه و پتروشیمی فراسرزمینی در کشورهای همسایه را یک برنامه برد-برد دانست و گفت: سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی و مشارکت در ساخت پالایشگاه در دیگر کشورها می تواند اقتصاد کشور را متحول کند.

وی در ادامه گفت: پالایشگاهها سال ۱۴۰۲؛ ۱۴۱ همت سود داشتند که میزان آن نسبت به سال قبل کاهش داشته است و این در حالی است مه ۳۱ همت هم به دولت مالیات مستقیم دادیم.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش میزان مطالبات از دولت را ۱۶۸ همت عنوان کرد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.